A klímaváltozás hatására egyre alacsonyabb a vízszint a Panama-csatornában, a csapadékhiány pedig már annyira súlyos, hogy a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán kvótákat kellett bevezetni, és félő, hogy a korlátozások a globális gazdaságban is károkat fognak okozni – írta a Bloomberg.

Miraflores Locks, Panama Canal, Panama, Central America
Miraflores Locks, Panama Canal, Panama, Central America (Photo by Sergio Pitamitz / Robert Harding Heritage / robertharding via AFP)
Fotó: Sergio Pitamitz / AFP

A csatorna irányító hatósága újabb korlátozásokat vezetett be, amelyek legalább februárig fognak tartani: a kontinenst átszelő útvonalat ettől kezdve csak 18 hajó használhatja naponta, ami egy 50 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Egy kizárt fuvarozóak pedig, ha nem akar várni, kénytelen lesz a Szuezi-csatorna felé venni az irányt, vagy a Horn-foknál kell megkerülnie Dél-Amerikát.

Az ilyen kerülők akár egy héttel is meghosszabbíthatják az utat, valamint több üzemanyagot kell felhasználniuk, amely a szállítási költségek jelentős megemelkedéséhez vezetnek.

Panamában az idei október volt a legszárazabb az 1950-es feljegyzések kezdete óta. A Gatun-tó vize, amely a csatornát működtető zsilipeket látja el, soha nem látott szintre csökkent.

A válság tükrözi azt a helyzetet, ami Európa folyóival történt a 2022-es rekorderejű hőhullámok idején. A Rajna és a Duna például olyan ütemben száradt ki, hogy megszakította a rajtuk keresztül haladó, évi mintegy 80 milliárd dollár értékű kereskedelmet. Ez olyan ágazatokra is negatív hatással volt, mint az olajfinomítás, az energiatermelés és a kukoricatermesztés.

A csatornahatóság szerint a földszoroson keresztül folyó tavaly 4,3 milliárd dollár bevételt hozott. A fő felhasználók közé tartoznak a tankerek, amelyek kőolajtermékeket – különösen cseppfolyósított propánt – szállítanak az amerikai finomítókból Ázsiába; a konténerszállítók, amelyek Kínában gyártott árukat szállítanak az Egyesült Államok keleti partvidékére; valamint a több millió tonna gabonát és más mezőgazdasági termékeket szállító hajók, amelyek fontos szerepet játszanak a nemzetközi élelmiszer-ellátásban.

Lassított felvételen látjuk a katasztrófát, amelyet a klímaváltozás mellett az El Nino hatása is felerősített. Bár a csatorna csak a mintegy 3 százalékáért felelős, kulcsfontosságú piacokat köt össze, a globális gazdaság pedig minden lezárást megérez

– mondta Peter Sand, az oslói székhelyű Xeneta vezető közgazdásza.

A ship navigates through the Panama Canal in the area near the Americas' Bridge in Panama City on April 24, 2023. The scarcity of rainfall due to global warming has forced the Panama Canal to reduce the draft of ships passing through the interoceanic waterway, in the midst of a water supply crisis that threatens the future of this maritime route. The Alhajuela lake, in the Colon province, 50 km north of Panama City, is one of the main lakes that supplies water to the locks of the Panama Canal and is at its lowest level of recent years.
Fotó: AFP

A konténerszállítók számára a panamai aszály a legutóbbi az elmúlt évek katasztrofális eseményeinek sorában – legyen szó a kínai feldolgozóipari exportőröket sújtó, világjárványhoz kapcsolódó káoszról vagy a Szuezi-csatornába beszoruló Ever Given konténerszállítóról, amely egy hétre lezárta az útvonalat.

A csatornahatóság által bevezetett kvóta februári meghosszabbítása kifejezetten aggasztó, ugyanis ez éppen akkor fojtaná le be a kapacitást, amikor az importőrök az ünnepek után elkezdik feltölteni a készleteiket.

A csatorna szűk keresztmetszete és az emiatt elnyúló szállítási útvonalak a tengeri árufuvarozási díjak emeléséhez fog vezetni, miközben a szektor jelenlegi gyengeségeit is tovább fokozza.

A Csendes-óceánon átmenő szállítmányokat valószínűleg átirányítják az Egyesült Államok nyugati parti kikötőihez, ahol majd a vasútra vagy teherautókra rakodva elérik a keleti partot ahelyett, hogy megvárnák a panamai tranzitot. Ez szintén nagy nyomást gyakorolna a tarifákra, tovább drágítva az ellátási láncokat.

A project44 kereskedelmi adatelemző szerint pedig a torlódások miatt egy konténernek körülbelül 10 százalékkal tart tovább eljutni egy kínai kikötőből az USA keleti partján lévő célállomásra.

A klímaváltozás járhatatlanná teheti a Panama-csatornát

Világszerte megérzik az emberek a pénztárcájukon, ha az áruknak körbe kell hajózni a Horn-fokot.