Nagy PlayStation Network-leállás: hallgat a Sony, de sejthető, mi áll a háttérben
A PlayStation Network (PSN) szolgáltatásai világszerte leálltak a hétvége folyamán, ami közel 24 órán keresztül akadályozta a játékosokat az online funkciók elérésében. A Sony a problémát utólag „üzemeltetési gondokkal” magyarázta, és elnézést kért a kellemetlenségekért. Kárpótlásként minden aktív PlayStation Plus előfizetést meghosszabbítottak öt nappal, a játékosok nagy része viszont nem boldog, mert nem kapott egyértelmű választ a leállásra. Egy ilyen leállás annyira ritka, hogy utoljára 2011-ben történt hasonló, akkor több hétig nem volt elérhető a PSN.

A leállás különösen érzékenyen érintette a játékosokat, mivel számos népszerű játékhoz – például a Call of Duty ingyenes hétvégéjéhez és a Monster Hunter Wilds béta tesztjéhez – nem tudtak hozzáférni. A közösségi médiában sokan fejezték ki csalódottságukat és frusztrációjukat a szolgáltatás kiesése miatt.
A Sony hivatalos közleményében „üzemeltetési gondokat” jelölt meg a leállás okaként, de részletesebb magyarázatot nem nyújtott.
A kompenzációként felajánlott öt napos előfizetés-hosszabbítás vegyes fogadtatásban részesült: míg egyesek méltányosnak találták, mások elégtelennek ítélték, és nagyobb jóvátételt vagy részletesebb tájékoztatást vártak el.
Miért állhatott le a PlayStation Network?
A PSN leállása nem példa nélküli: 2011-ben egy hasonló incidens során a szolgáltatás 23 napig volt elérhetetlen egy külső támadás következtében, amely során mintegy 77 millió felhasználói adat került veszélybe. Mivel a mostani leállás egy nap után megoldódott, így nem valószínű, hogy hasonló támadás történt volna, de az is igaz, hogy az utóbbi másfél-két évben jelentősen megnövekedtek az olyan nagy szolgáltatók elleni támadások, mint a PlayStation vagy a Google.
A következő okok miatt történhetett a leállás:
- Technikai karbantartás: a rendszeres karbantartási munkálatok során előfordulhatnak tervezett vagy nem tervezett leállások a szolgáltatás minőségének és biztonságának javítása érdekében. Természetesen a nem tervezett leállásokat nem lehet előre kommunikálni és általában a nagy szolgáltatók nem szeretik bevallani az ilyen hibákat.
- Túlterheltség: nagy játékmegjelenések vagy különleges események idején a szerverek túlterhelődhetnek, ami leálláshoz vezethet. A hétvégén két nagy franchise-nak, a Call of Dutynak és a Monster Hunternek is ingyenesen kipróbálható volt az új játéka – amilyen meglepő lehet, annyira elképzelhető is, hogy a PSN nem volt a terhelésre.
- Hálózati problémák: az internetszolgáltatók vagy a Sony saját hálózati infrastruktúrájában fellépő problémák is vezethetnek a szolgáltatás kieséséhez. Bár az olyan nagy cégek, mint a Sony beton biztos szerverekkel dolgoznak, mégis néha előfordulhatnak hálózati fennakadások.
- Szoftverhibák: valamint egyszerűen egyes szoftverfrissítések vagy hibák is okozhatnak váratlan leállásokat.
Az olyan szolgáltatások, mint a PSN kedvelt célpontjai az adathalászoknak, ugyanis viszonylag könnyen sok információhoz juthatnak hozzá. A Google is nemrég szembenézett egy nagy kibertámadással, amikor is több hónapon keresztül ostromolták a Chrome bővítményeit – ezeken keresztül akarták ellopni a felhasználók adatait, különösen a Facebook-jelszavukat. A Cyberhaven nevű kiberbiztonsági bővítmény állt a legnagyobb támadás alatt, de a fejlesztők együtt dolgoztak a Google-lel és az FBI-jal, hogy megtalálják a hekkereket.