BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasút: egymást cikizik németek és britek, hol a leharcoltabb

Angol büszkeséget sértett Olaf Scholz kancellár, amikor beszólt a szigetországi vasutaknak. A vasút állami vagy magán, úgy tűnik, mindegy, ha hagyják leromlani, mindenesetre a britek rohantak utánajárni, és azt derítették ki, hogy az ő vasúti szolgáltatásuk – ha gyenge is –, a németnél azért még mindig jobb.

Olaf Scholz kancellár jegyezte meg néhány napja: ha magánkézbe adnák a német vasutat, annak olyan vége lenne, mint Angliában, ahol már semmi sem működik.  Eltört vágányok és rossz vonatok, az efféle megjegyzések a Csatorna túloldalán kiverik a biztosítékot, ha a briteknél nincs is épp választási kampány, mint Németországban, habár imádják szidni ők is a vasutat. A Financial Times mindjárt utána is járt, mi a helyzet, ha összehasonlítják a Deutsche Bahnt és a sok darabra privatizált brit vasutakat. 

Railroad wage negotiations
Vasút: sok helyen kritizálják Európában, de a britek szerint ne a németek szóljanak be nekik / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A brit lap – írják – 1,9 milliárd adatpont elemzésével arra jutott, hogy a Deutsche Bahn InterCity-járatai a legrosszabb brit szolgáltatónál is kevésbé pontosak. Ez annak a jele – jegyzik meg nem rosszmájúság nélkül –, hogy a német vasút problémái akkorára nőttek, hogy (a közvélemény-kutatások szerint vasárnap állását vesztő) kancellárnak reagálnia kellett a német vasút magánosításának elmaradását firtató felvetésekre.  

Az FT nem csak azt állítja adatelemzése alapján, hogy a Deutsche Bahn a brit vasutaknál rosszabb, ezen túlmenően úgy találták, hogy egész Közép-Európában az egyik legkevésbé megbízható szolgáltatást nyújtja. Nem beszélve a brit helyzetről, amit – nem tagadják –, belföldön és külföldön is rutinból kritizálnak az utasok.

Vasút: InterCity, régiók, távolsági kategóriák – a legrosszabb brit vasút is jobb, mint a Deutsche Bahn

A 2025 januárjával záruló egy évben a lap adatai szerint a DB InterCity-vonatainak 72 százaléka érkezett meg 10 percet meghaladó késés nélkül, miközben ez az arány a brit hosszú távú vasutak esetében 78 százalék volt.  (Ugyanilyen módszertannal előállított magyar adatot biztosan nem lehet találni, egy nemrégiben készült magyar felmérés a személyvonatok pontosságáról azonban első ránézésre azt sugallja, nem biztos, hogy a MÁV nem veri mindkettőt.)

A nem InterCity, hanem regionális kategóriájú vonatoknál hasonló különbséget találtak. Összességében a német távolsági vonatoknak csak 37 százaléka érkezett kevesebb mint 60 másodperce késéssel, a leggyengébb brit szolgáltatónál – az Avanti West Coastnál – is 41 százalék volt az arány, brit átlagban pedig 69 százalék.

Ezer vonat száz órát késett a héten
A hazai vasúti árufuvarozás jelentős csökkenéséről, a személyszállítás szinten maradásáról, késésekről és azok okairól, továbbá a várható vágányzárakról is beszámol a MÁV pályavasúti hírlevele. Az állami vasúttársaság az idén egyes mutatói javulását várja

Ez már Közép-Európában is ciki, viszi tovább az FT

A lap továbbmegy, azt állítva, hogy a német késési hajlam degradálja Közép-Európa távolsági vonatközlekedésének egészét (amihez ezek szerint ők hozzáértik Hollandiát is): a példájuk szerint a Németországból Amszterdamba tartó vonatok átlagban 13 percet késnek, miközben a máshonnan érkezők tipikusan nem tévesztenek többet két percnél.

Az FT emlékeztet: a német vasút ramaty helyzete az ország hatalmas beruházási elmaradásának szimbólumává vált, és a vasárnapi szövetségi választások kampányának egyik fő témájává. A politikusok azt vitatják, hogyan kellene bánni 

  • a kiöregedett, omladozó utakkal, 
  • elhanyagolt vágányokkal, 
  • a lakáshiánnyal
  • és a haderő leromlásával. 

Módszertani megjegyzés: a pontosság megállapítására mások a német és a brit statisztikai módszerek (ezért nehéz egyes európai országok vasúti szolgáltatásait összehasonlítani). Hogy mégis el lehessen végezni az összehasonlítást, az FT a  Bahn-Vorhersage és a Zugfinder weboldalak vonatérkezési adatait használta fel, összesen 1,9 milliárd adatot. Ezek a Deutsche Bahnt fedik, amely az összes német távolsági vasúti forgalom 95 százalékát bonyolítja, és a legalapvetőbb szolgáltatási célok eléréséért is csak küzd – fogalmaz a nemzetközi olvasótáború brit lap. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.