Vasút: egymást cikizik németek és britek, hol a leharcoltabb
Olaf Scholz kancellár jegyezte meg néhány napja: ha magánkézbe adnák a német vasutat, annak olyan vége lenne, mint Angliában, ahol már semmi sem működik. Eltört vágányok és rossz vonatok, az efféle megjegyzések a Csatorna túloldalán kiverik a biztosítékot, ha a briteknél nincs is épp választási kampány, mint Németországban, habár imádják szidni ők is a vasutat. A Financial Times mindjárt utána is járt, mi a helyzet, ha összehasonlítják a Deutsche Bahnt és a sok darabra privatizált brit vasutakat.

A brit lap – írják – 1,9 milliárd adatpont elemzésével arra jutott, hogy a Deutsche Bahn InterCity-járatai a legrosszabb brit szolgáltatónál is kevésbé pontosak. Ez annak a jele – jegyzik meg nem rosszmájúság nélkül –, hogy a német vasút problémái akkorára nőttek, hogy (a közvélemény-kutatások szerint vasárnap állását vesztő) kancellárnak reagálnia kellett a német vasút magánosításának elmaradását firtató felvetésekre.
Az FT nem csak azt állítja adatelemzése alapján, hogy a Deutsche Bahn a brit vasutaknál rosszabb, ezen túlmenően úgy találták, hogy egész Közép-Európában az egyik legkevésbé megbízható szolgáltatást nyújtja. Nem beszélve a brit helyzetről, amit – nem tagadják –, belföldön és külföldön is rutinból kritizálnak az utasok.
Vasút: InterCity, régiók, távolsági kategóriák – a legrosszabb brit vasút is jobb, mint a Deutsche Bahn
A 2025 januárjával záruló egy évben a lap adatai szerint a DB InterCity-vonatainak 72 százaléka érkezett meg 10 percet meghaladó késés nélkül, miközben ez az arány a brit hosszú távú vasutak esetében 78 százalék volt. (Ugyanilyen módszertannal előállított magyar adatot biztosan nem lehet találni, egy nemrégiben készült magyar felmérés a személyvonatok pontosságáról azonban első ránézésre azt sugallja, nem biztos, hogy a MÁV nem veri mindkettőt.)
A nem InterCity, hanem regionális kategóriájú vonatoknál hasonló különbséget találtak. Összességében a német távolsági vonatoknak csak 37 százaléka érkezett kevesebb mint 60 másodperce késéssel, a leggyengébb brit szolgáltatónál – az Avanti West Coastnál – is 41 százalék volt az arány, brit átlagban pedig 69 százalék.
Ezer vonat száz órát késett a héten
A hazai vasúti árufuvarozás jelentős csökkenéséről, a személyszállítás szinten maradásáról, késésekről és azok okairól, továbbá a várható vágányzárakról is beszámol a MÁV pályavasúti hírlevele. Az állami vasúttársaság az idén egyes mutatói javulását várja
Ez már Közép-Európában is ciki, viszi tovább az FT
A lap továbbmegy, azt állítva, hogy a német késési hajlam degradálja Közép-Európa távolsági vonatközlekedésének egészét (amihez ezek szerint ők hozzáértik Hollandiát is): a példájuk szerint a Németországból Amszterdamba tartó vonatok átlagban 13 percet késnek, miközben a máshonnan érkezők tipikusan nem tévesztenek többet két percnél.
Az FT emlékeztet: a német vasút ramaty helyzete az ország hatalmas beruházási elmaradásának szimbólumává vált, és a vasárnapi szövetségi választások kampányának egyik fő témájává. A politikusok azt vitatják, hogyan kellene bánni
- a kiöregedett, omladozó utakkal,
- elhanyagolt vágányokkal,
- a lakáshiánnyal
- és a haderő leromlásával.
Módszertani megjegyzés: a pontosság megállapítására mások a német és a brit statisztikai módszerek (ezért nehéz egyes európai országok vasúti szolgáltatásait összehasonlítani). Hogy mégis el lehessen végezni az összehasonlítást, az FT a Bahn-Vorhersage és a Zugfinder weboldalak vonatérkezési adatait használta fel, összesen 1,9 milliárd adatot. Ezek a Deutsche Bahnt fedik, amely az összes német távolsági vasúti forgalom 95 százalékát bonyolítja, és a legalapvetőbb szolgáltatási célok eléréséért is csak küzd – fogalmaz a nemzetközi olvasótáború brit lap.


