BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
tehervonal_LUS_8534

Ezer vonat száz órát késett a héten

A hazai vasúti árufuvarozás jelentős csökkenéséről, a személyszállítás szinten maradásáról, késésekről és azok okairól, továbbá a várható vágányzárakról is beszámol a MÁV pályavasúti hírlevele. Az állami vasúttársaság az idén egyes mutatói javulását várja.

A MÁV hálózatán teljesített összes tehervonati vonatkilométer 10,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, az összes tehervonati bruttó tonnakilométer teljesítmény pedig 12,6 százalékkal 2025 negyedik hetében. Bár a vasúttársaság hírlevelében csak egy konkrét hét adatai mutatja, azok egy kedvezőtlen tendencia aktuális számai.

vasút
Lejtőn a hazai vasúti áruszállítás / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A kevesebb árut 7,73 százalékkal kevesebb, összesen 2293 szerelvény továbbította. A fuvarmennyiség csökkenését részben az ipari termelés romló adatai magyarázzák: 2024. január–szeptemberben az előző év azonos időszakához képest 4,3 százalékos volt az esés a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Az összes értékesítés 62 százalékát adó külpiaci eladások volumene 4,8, a 38 százalékot képviselő hazai értékesítésé 2,9 százalékkal mérséklődött. Az ipari termelés volumenváltozása még novemberben is esett 4,2 százalékkal.

Ugyanakkor a Világgazdaságnak nyilatkozó elemzők az elmúlt év utolsó negyedére az eddig publikált havi ágazati adatok alapján decemberre az ipari termelés 0,6 százalékos bővülését feltételezték. Ez évi várakozásaikban óvatosan, a kockázatokat és a belső fogyasztás fontosságát is kiemelve fogalmaztak, hiszen a magyar gazdaság, azon belül az ipar is erősen ki van téve a nemzetközi gazdasági folyamatoknak. Hozzátehetjük, hogy következményként mindez igaz a hazai vasúti árufuvarozásra is.

Mindig a tehervonat jár rosszabbul

A tehervonati menetrendszerűség 52–59 százalék között alakult a vizsgát hét napjain. Ehhez a hírlevél bemutatja a késések okait és hatásuk megoszlását is. A menetrendszerűségi érték a pontos vonatok arányát mutatja az összes vonathoz viszonyítottan napi bontásban. Mivel a személyvonatok közlekedtetése elsőbbséget élvez a tehervonatokhoz képest, azoknál jobban is tartják a menetrendet. A vizsgált héten 81 és 88 százalék között volt a menetrendszerűségük. Személyszállító vonatból a héten 22 733 közlekedett. E szám nagy voltát azért kell hangsúlyozni, mert ehhez kell viszonyítani a késéseket és a késésekhez vezető eseményeket.

Ezer vonat együtt száz órát késett

Ilyen eseményből 65 volt. Ebből 23 mögött állt a biztosítóberendezés hibája, 13 mögött sorompóhiba és 6 mögött mozdonyhiba. A listán az előforduló rendkívüli események 16 típusát említik. Kiemelendő, hogy két esetben rongálás, szándékos károkozás is okozott késést. Emiatt 12 vonat összesen 65 perccel ért később célba a menetrendben szereplőnél.

A legtöbb vonatot – 604-et – a tatabányai vágányzár tartotta vissza, összesen 888 percre. A biztosítóberendezések, illetve a sorompók hibája miatt 150, illetve 110 szerelvény késett együtt 979, illetve 908 percet. A hét egyetlen kisiklása 47 vonatot tartott vissza összesen 854 percre. 

A héten 1066 vonat késett együtt 5945 percet, azaz 99 órát.

Teljes, azaz 24 órás vágányzár a továbbiakban is a Budapest–Belgrád vonal felújításához kapcsolódóan a Budapest–Kelebia, illetve az arról leágazó Dunaújváros–Dunapataj vonalon lesz. Hasonló, piros jelölést kapott a VPE térképén egy rövidebb szakasz Szentgál, valamint Városlőd-Kislőd között, továbbá van néhány nem 24 órás vágányzár is. A vágányzárak a hét utolsó napján 354,3 kilométert érintettek, ami az első naphoz képest halvány javulást takar.

 

A vasútvállalatok által használt gázolaj egységára a vizsgált héten 494,66 forintra esett, azonban 15 forinttal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A hazai pályákon a vasútvállalatok a jelenlegi szabályozás szerint csak a MÁV-tól vásárolhatnak villamos energiát, bár folyamatosan lobbiznak a szabadpiaci vásárlási lehetőségükért. A hírlevélben szereplő 2023-as és 2024-es árdiagramból a MÁV által kiszámlázott díjak jelentős múlt évi csökkenése olvasható le. Míg például 2023 decemberében az állami társaság kilowattóránként 95,65 forintot kért, egy évre rá már csak 71,279 forintot. (A decemberi adat az előző havit mutatja.)

vasút
Munka a Budapest–Belgrád projekt hazai vasúti szakaszán / Fotó: Máthé Zoltán

Érdemes visszatáplálni a fékezési energiát a hálózatba

Az árufuvarozó vasúti társaságok energiaszükségletének 98 százalékát a mozdonyok vontatásienergia-felhasználása teszi ki, ezért e kiadásukat igyekszenek saját hatékonyságuk növelésén keresztül is csökkenteni. A hazai síneken legnagyobbnak számító, osztrák hátterű Rail Cargo Hungaria (RCH) épp tegnap adott ki e tárgyban közleményt. Ebben rámutatott, hogy a működési hatékonyabb felhasználása terén „elért legkisebb megtakarítás is sok száz millió forintban és az emberi környezet olyan mértékű megóvásában mérhető, amelynek értéke pénzben ki sem fejezhető”. Mint írja, a MÁV legfrissebb kimutatása szerint az RCH az utóbbi hét évben

  • csaknem megduplázta a hálózatba vontatójárműveivel visszatáplált energia arányát,
  • 14 százalékkal növelte a felhasznált zöldenergia hányadát,
  • mozdonyai tavaly a MÁV hálózatán több mint 90 millió kilowattóra áramot fogyasztottak,
  • de a felhasznált erőforrás több mint 11 százalékát a fékezési energiájuk hasznosítása révén visszatáplálták a hálózatba.

Ezzel annyi áramot takarítottak meg, amennyi mintegy 4 ezer család éves átlagos fogyasztásának felel meg.

Máshogy állítják össze a vonatokat

Biztató, hogy a MÁV Pályaműködtetési Zrt. 2025–2026-os terve egyes mutatók javulásával számol. Dokumentuma szerint az idén a pályáin a vonatkilométer-teljesítmény – vagyis az egy szerelvény által megtett út átlagos hossza – 3,1 százalékkal nő. Ezen belül a személyszállításra vonatkozó mutató értéke főleg azért lesz nagyobb, mert lezárul a Budapest–Kelebia vonal felújítása. Jövőre viszont csökken az érték, hiszen több motorvonat, de sokkal kevesebb mozdony vontatta szerelvény teljesít majd szolgálatot. A tehervonatok e mutatójának értéke 12 százalékkal fog nőni a társaság várakozása szerint.

MÁV: az idén már nőhetnek a vasúti teljesítmények

A személyszállítás és az áruszállítás bruttó tonnakilométerben számolt teljesítménye az idén 5,2 százalékkal nőhet a 2024-eshez képest. Emögött a személyszállítás esetében ismét a mozdonyvonatok számának csökkenése áll. 2026-ban romlik e mutató értéke, elsősorban ismét a szerelvények összeállításának változása miatt. A teherszállításban 15 százalékos növekedés várható. A vasúti teljesítmény várható növekedése azért is érdekes, mert annak köszönhetően hálózati hozzáférési djíként a társaság a tavalyi 176,84 milliárd forint után az idén 210,310 milliárd forintot remél beszedni (beleértve a vontatási energia díját is), háromnegyed részben (154,79 milliárd forint) az RCH-tól.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.