Több tízezer hektárnyi védett amazóniai esőerdőt vágnak ki egy négysávos autópálya megépítése miatt – mindezt pedig a Brazíliában megrendezendő COP30 klímacsúcs miatt. Az útépítés célja, hogy megkönnyítse a közlekedést a városba, ahol novemberben több mint 50 000 ember – köztük világszintű vezetők – vesz részt a konferencián. A helyi kormányzat „fenntartható” jellemzőként hirdeti az új autópályát, azonban egyes helyiek és természetvédők felháborodtak a környezeti hatásai és a rombolás miatt. Az Amazonas kulcsszerepet játszik a világ szén-dioxid elnyelésében és a biodiverzitás fenntartásában, és sokan úgy vélik, hogy ez az erdőirtás ellentmond a klímacsúcs valódi céljának.
Claudio Verequete, aki 200 méterre lakik a jövőbeli úttól, azt mondta, hogy mindent kiirtottak, még azokat a bokrokat is, melyekről ehető bogyókat szoktak szüretelni. A helyiek semmilyen kártérítést nem kaptak a kormánytól azért, amiért szinte teljesen ellehetetlenítették sokak bevételszerzési lehetőségét. Aggódnak, hogy az út építése több erdőirtáshoz vezethet a jövőben, mivel mostantól könnyebben elérhetők a területek a vállalkozások számára.
Félünk, hogy egy nap valaki idejön, és azt mondja: „Itt van a pénz. Ezt a területet benzinkút vagy raktár építésére akarjuk használni”, és akkor el kell mennünk
– nyilatkozta a helyi férfi.
Az autópálya két elzárt védett erdőterületet hagy hátra, és a tudósok aggódnak, hogy ez megszakítja az ökoszisztémát és megzavarja az állatok mozgását. Silvia Sardinha vadállatokra specializálódott orvos szerint az erdőirtás után a rehabilitált állatok visszajuttatása is nehezebb lesz: „Az erdőirtás pillanatától veszteség van. El fogjuk veszíteni azt a területet, ahová ezeket az állatokat vissza tudnánk engedni a vadonba” – írja a BBC.
A brazil elnök és a környezetvédelmi miniszter azt mondják, hogy ez a klímacsúcs történelmi lesz, mivel az Amazonasról és nem az Amazonasért szól. Azt ígérik, hogy bemutatják, mit tett a kormány az erdő védelme érdekében. Viszont Sardinha szerint azokat nem hallgatják meg, akik az Amazonasban élnek. A Pará állami kormány már 2012-ben meghirdette az autópálya építését, de környezeti aggályok miatt sokáig elhalasztották. Most, hogy a COP30 csúcsra készülnek, több infrastruktúra projektet újra elindítottak.
A brazil kormány több mint 81 millió dollárt fektetett a repülőtér bővítésébe, hogy kétszer annyi utast fogadhasson, és új városi park is épül.
Néhány belémi üzlettulajdonos is úgy véli, hogy a fejlesztés új lehetőségeket hoz a városnak, és segít a gazdaság fellendítésében. A jövőbeni hatásokkal kapcsolatban a helyiek remélik, hogy a fejlesztések valódi változást hoznak, és hogy a döntéseket valóban végrehajtják a bolygó és az emberek javára.
Az Amazonas és az Atlanti-óceán menti erdők helyreállítása nem kis feladat, a nagy tech cégek viszont okkal vesznek részt a kezdeményezésben. A Big Tech közül utolsóként most a Microsoft is vállalja, hogy segít helyreállítani az Amazonas egyes részeit, több százmillió dollár értékű szén-dioxid-kreditért cserébe. A szén-dioxid-kredit egy olyan tanúsítvány, mely igazolja, hogy egy tonna szén-dioxid vagy azzal egyenértékű,
Ezzel tudnak kompenzálni az olyan nagy vállalatok, mint a Microsoft, ám ezek a kreditek eladhatók, és komoly bevételt jelentenek a cégeknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.