A Disney legújabb élő szereplős adaptációja, a Hófehérke már a premier előtt is komoly várakozásokat támasztott mind a rajongók, mind a kritikusok körében. Azonban a nyitó hétvége bevételi adatai csalódást keltők, és felvetik a kérdést: milyen következményekkel járhat ez a stúdió számára?
A Hófehérke az Egyesült Államokban 43 millió dollárt volt képes termelni, ami jócskán elmarad a korábbi Disney-adaptációk nyitó hétvégéitől. A Box Office Mojo adatai szerint nemzetközi szinten további 44,3 millió dollárt hozott, így a globális összbevétel 87,3 millió dollárra emelkedett az első hétvégén. Figyelembe véve a film 250 millió dolláros gyártási költségét, ez az eredmény aggodalomra ad okot a stúdió számára, ugyanis valószínűleg hétről hétre egyre kisebb intenzitással fognak beülni rá az emberek.
Ha a Hófehérke nyitó hétvégéjét összevetjük a Disney más élő szereplős filmjeinek a teljesítményével, érezhető a különbség. A 2019-es Aladdin például 91,5 millió dollárral nyitott csak az Egyesült Államokban, míg a 2017-es A szépség és a szörnyeteg 174,8 millió dolláros nyitó hétvégét produkált. Ezzel szemben a 2019-es Dumbo 45 millió dollárral kezdett, ami hasonló a Hófehérke eredményéhez, és végül az elefántos mese világszerte 353,3 millió dolláros bevételt ért el, 170 millió dolláros költségvetés mellett.
Jelenleg a Hófehérke az egyik legismertebb filmes oldalon, az IMDb-n kereken 2,0-es nézői értékelésen áll.
A másik, hasonlóan nagy oldalon, a Rotten Tomatoeson pedig a kritikusok összértékelése 44 százalék, a nézőké pedig 74 százalék. Az biztos, hogy a Hófehérke esetében már nem szubjektív véleménykifejtésekről beszélhetünk, hanem két, egymástól nagyon távol álló tábor háborújáról – emiatt a Hófehérkét a jövőben számtalanszor fogják példaként felemlegetni.
Több tényező is hozzájárulhatott a Hófehérke vártnál gyengébb nyitó hétvégéjéhez:
A film egyébként már a bemutató előtt heves kritikákat kapott: a főszereplő Rachel Zeglert etnikai származása és Donald Trumppal kapcsolatos nyilatkozatai miatt támadták, míg Gal Gadot és Zegler ellentétes álláspontja az izraeli konfliktusban szintén feszültséget keltett.
A Disney számára a Hófehérke gyenge nyitó hétvégéje komoly pénzügyi kihívást jelenthet. A filmnek hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy megtérüljön a befektetés, figyelembe véve a magas gyártási költségeket és a marketingkiadásokat. Ugyanakkor nem példa nélküli, hogy egy film gyenge kezdés után hosszú távon sikeressé válik. A tavalyi Mufasa: Az oroszlánkirály például 35 millió dolláros nyitó hétvége után világszerte 950 millió dolláros bevételt ért el.
Az elmúlt évtizedben a Disney látványosan nyitott a társadalmi kérdések felé: egyre több filmjük és sorozatuk hangsúlyozta a sokszínűséget, az LMBTQ-reprezentációt és az inkluzivitást, röviden a woke-ot. Ez a törekvés azonban nem aratott osztatlan sikert – sőt, egyre több kritika éri a vállalatot azzal kapcsolatban, hogy az ideológiai irány túlhangsúlyozása már nemcsak kulturális, hanem pénzügyi károkat is okoz.
Bob Iger, a Disney vezérigazgatója az éves részvényesi közgyűlésen csütörtökön megerősítette, hogy a Disney célja az inkluzív és inspiráló történetmesélés, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy ne essenek túlzásokba a társadalmi szerepvállalás terén, és ne idegenítsék el a közönségüket. Ezzel valójában burkoltan bevallotta, hogy a cégnek nem feltétlen térült meg az elmúlt évtized túlzó társadalmi aktivitása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.