BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Disney vezetője bevallotta: sokba került nekik a woke – ideje az irányváltásnak

A Disney vezérigazgatója, Bob Iger elismerte: a túlzott társadalmi szerepvállalás nem hozta meg a várt eredményeket. A Disney most visszavenne az ideológiai üzenetekből, és újra a történetmesélésre, valamint a közönséggel való kapcsolatra helyezné a hangsúlyt. Az elmúlt évtizedben érezhetően romlott a cég megítélése, és ennek a bevétel is látta kárát.

Az elmúlt évtizedben a Disney látványosan nyitott a társadalmi kérdések felé: egyre több filmjük és sorozatuk hangsúlyozta a sokszínűséget, az LMBTQ-reprezentációt és az inkluzivitást, röviden a woke-ot. Ez a törekvés azonban nem aratott osztatlan sikert – sőt, egyre több kritika éri a vállalatot azzal kapcsolatban, hogy az ideológiai irány túlhangsúlyozása már nemcsak kulturális, hanem pénzügyi károkat is okoz. Bob Iger, a Disney vezérigazgatója az éves részvényesi közgyűlésen csütörtökön megerősítette, hogy a Disney célja az inkluzív és inspiráló történetmesélés, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy ne essenek túlzásokba a társadalmi szerepvállalás terén, és ne idegenítsék el a közönségüket. Ezzel valójában burkoltan bevallotta, hogy a cégnek nem feltétlen térült meg az elmúlt évtized túlzó társadalmi aktivitása.

A Disney vezetője bevallotta: sokba került nekik a woke – ideje az irányváltásnak
A Disney vezetője bevallotta: sokba került nekik a woke – ideje az irányváltásnak / Fotó: Igor Golovniov

Érezhetően visszaesett a Disney nyeresége az elmúlt évtizedben

Az elmúlt években több film is elkészült, melyek végül közel sem váltották be a várakozásokat: a Toy Story univerzumban játszódó Lightyear – amiben többek között a főszereplő szexualitása is előkerült – 200 millió dollárba került, de kevesebb mint 230 millió dollárt hozott világszerte. Ez komoly veszteségnek számít, ha beleszámítjuk a marketinget is. Többen is hangot adtak annak, hogy nem a gyerekkoruk kedvenc filmsorozatában akartak bármiféle hasonló témát látni – egy Buzz Lightyearről szóló kalandfilmre vágytak, ezt pedig csak részben kapták meg. Ezt, és hasonló kritikákat kapott

  • a Furcsa világ,
  • az Elemi
  • és A kis hableány is.

Feltűnő lehet, hogy ezek egy kivétellel mind animációs filmek, de A kis hableány is ide sorolható, ugyanis ezekre a filmekre ülnek be legtöbbször gyerekekkel, és a kritikákat főleg szülők fogalmazták meg. Az pedig hatalmas bevételkiesést jelentene a Disney-nek, ha a kisgyerekes családok elpártolnának tőlük, mivel főleg az ünnepi hétvégéken ők teszik ki a közönség nagy részét.

A Disney 2023-as és 2024 eleji pénzügyi eredményei jól mutatják, hogy a társadalmi érzékenyítésre és sokszínűségre épülő tartalomstratégia nem mindig térül meg anyagilag – sőt, ahogy láthattuk is, visszaüthet. A Disney teljes éves árbevétele 2023-ban 88,9 milliárd dollár volt, enyhe emelkedés az előző évhez képest, de a mozis üzletág 2022-höz képest 13 százalékkal csökkent. Ezt is sokan azzal magyarázták, hogy a többséga woke témák miatt fordult el a Disney-től.

A vezérigazgató szerint a Disney-nek „vissza kell térnie a történetmesélés alapjaihoz”, és „csökkentene kell a politikai kitettséget”.

A részvényesek is nyomást gyakorolnak: a cég részvényei 2023 közepén közel 50 százalékkal voltak lejjebb a 2021-es csúcshoz képest.

Bob Iger elismerte: nem volt kifizetődő a woke-irány

A 2025-ös éves részvényesi közgyűlésen elismerte, hogy a Disney az utóbbi években túl sok tartalmat gyártott túl rövid idő alatt, ezért most a minőségre és a franchise-ok megerősítésére helyezik a hangsúlyt. A politikai és kulturális megosztottságra utalva Iger hangsúlyozta: „a Disney nem politikai vállalat”, a céljuk a szórakoztatás, nem az ideológiai nevelés. Elismerte, hogy a társadalom megosztottabb, mint valaha, és hogy a Disney-t időnként – akár akaratán kívül is – bevonják ezekbe a vitákba. Ugyanakkor világossá tette: a jövőben szeretnék csökkenteni az ilyen típusú kitettséget, mert elvonja a figyelmet a vállalat valódi küldetéséről.

„Az emberek azért jönnek a Disney-hez, hogy elmeneküljenek a mindennapokból, nem pedig azért, hogy szembesüljenek velük” – fogalmazott. Ezért arra kérte a vállalaton belüli kreatív csapatokat is, hogy a jövőben legyenek visszafogottabbak az erőteljes társadalmi üzenetekkel, és inkább a karakterekre, történetekre, érzelmekre építsenek. Ugyanakkor Iger nem vonta vissza a Disney korábbi kiállásait, például az LMBTQ+-közösség vagy a kisebbségi reprezentáció mellett. Szerinte ezek nem politikai döntések voltak, hanem emberi és morális kérdések – de fontos, hogy ezt a közönség számára is megfelelően tudják kommunikálni, és ne keltsenek felesleges megosztást.

Iger tehát burkoltan elismerte, hogy a Disney pénzügyi nehézségei erősen kötődnek a woke-témákban tett határozott véleménynyilvánításukhoz és az elkészült tartalmakhoz.

A streamingüzletág kapcsán elmondta, hogy a Disney+ és más platformok 2025 végére várhatóan nyereségessé válnak.

Hófehérke sem enyhített a vitákon

A most megjelenő élő szereplős Hófehérke és a hét törpe már a bemutató előtt heves kritikákat kapott: a főszereplő Rachel Zeglert etnikai származása és Donald Trumppal kapcsolatos nyilatkozatai miatt támadták, míg Gal Gadot és Zegler ellentétes álláspontja az izraeli konfliktusban szintén feszültséget keltett. 

A film becsült 270 millió dolláros költsége mellett a nyitó hétvégi bevételek előrejelzései drasztikusan csökkentek.

A cég óvatos promóciós stratégiát választott, és egyes bemutatókat visszafogottabb helyszínekre szervezett. A vállalaton belül többen is úgy látják, hogy a társadalmi klíma azóta gyökeresen megváltozott, és ez most visszaüt a Disney-nek. A film vegyes kritikákat kapott: a New York Times korrektnek nevezte, a New York Post unalmasnak, a Financial Times szerint pedig óvatos, már-már semmitmondó. Több bíráló szerint a film megpróbált megfelelni minden oldalnak, de közben elvesztette saját identitását.

Dúl a belharc a DEI miatt

2025 márciusában a részvényesek szavaztak arról, hogy maradjon-e a Disney-n belüli DEI (diversity, equity, inclusion, azaz sokszínűség, méltányosság, befogadás) kérdőív a munkahelyi gyakorlatban. A részvényesek végül megszavazták a megtartását, de az eredmény szoros volt, és sokan kritizálták a vállalatot, amiért továbbra is ideológiai alapú irányvonalat folytat. Februárban frissítették is a cég vezetői javadalmazási programját: az új mérőszám a „tehetségstratégia” lesz – ez váltja fel a korábbi „sokszínűség és befogadás” kategóriát. A Disney igen nagyszámú LMBTQ+ munkavállalói közösséget épített ki az elmúlt években, ezért a vezetőség hangsúlyozta, hogy a mostani változtatás nem teljes szakítás a DEI-jel, hanem finomhangolás.

Tehát úgy tűnhet, hogy a Disney behúzta a kéziféket, ám korántsem ennyire egyszerű. Az elmúlt évtizedben kiépítették a bizalmat az LMBTQ+-közösségekkel, ezt a bizalmat természetesen nem fogják elárulni. Viszont profitorientált cég lévén azt sem hagyhatják figyelmen kívül, hogy ebben az időszakban drasztikusan hullámzó lett a bevételük, az általános megítélésük pedig érezhetően romlott. Bob Iger valószínűleg már úgy fogja betanítani utódját, hogy próbáljon meg egy arany középutat járni. Ez nem lesz könnyű, de mindenesetre megérné, mert létezik az az opció, hogy a káposzta is megmaradjon és a kecske is jóllakjon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.