Az Egyesült Államok új látványossága kígyózik át az ország délnyugati olajmezőin, de nem azért épült, hogy turistákat vonzzon. Az Atlas Energy Solution által üzemeltetett 67 kilométeres szállítószalag fontos feladatot lát el: több millió tonna homokot szállít a hidraulikus repesztéshez.
A szalag, amelyet a vállalat Dűne expressznek nevezett el, a texasi kisvárosból, Kermitből indul és az új-mexikói Lea megyébe vezet. A magas és vaskos, napelemmodulokra emlékeztető fedelekkel ellátott acélszerkezetet távolról akár hullámvasútnak is nézhetné az ember.
A világtól elzárt, hatezer lakosú Kermitben azonban kevesen csodálkoznak rá a szokatlan szerkezetre. Ez az a hely, ahová teherautókkal szállítják a homokot, amely elengedhetetlen a repesztéses kitermelésben.
A művelet során nagy nyomáson folyadékot pumpálnak a talajba, hogy lyukakat, vagyis repedéseket hozzanak létre, amelyekből olaj szabadul fel. A homok segít nyitva tartani a lyukakat, miközben víz, olaj és gáz áramlik át rajta.
John Turner vezérigazgató szerint
a homok teherautóval történő szállítása hosszadalmas, kevéssé hatékony és potenciálisan veszélyes dolog.
Az olajban gazdag Permi-medencében mindennapos látványnak számítanak a homokot és más alapanyagokat szállító hatalmas teherautók, és gyakran fordulnak elő balesetek. Ezt a veszélyt zárja ki a 13 tonna teherbírású szállítószalag, amely óránként 16 kilométeres sebességgel halad, megkerülve a közúti forgalmat.
Az innováció az ABC News szerint nem újdonság az olaj- és gáziparban, ahogy az ötlet sem, hogy az iparban szállítószalagot használjanak a szükséges alapanyagok mozgatására. A NASA Föld-megfigyelőközpontja szerint a világ leghosszabb szállítószalagja 98,17 kilométer hosszú, és foszfort szállít egy Afrika északnyugati partjainál lévő nyugat-szaharai bányából.
A cégnél akkor kezdtek ötletelni, amikor nyilvánvalóvá vált, mennyire kényelmetlen a homokot teherautóval szállítani. Ennek az eredménye a 400 millió dolláros költséggel épült berendezés.
A vállalat 2023 márciusában tőzsdére is ment, részben azért, hogy finanszírozza a szállítószalag építését,
az első homokadagot pedig januárban szállították le.
A homok egy tálca alakú, fedeles edényben halad, amelyet bárhol le lehet venni a szállítószalagról, de a legtöbbet a texasi és az új-mexikói határ közelében lévő silókba rakodják át. Onnan már teherautókkal szállítják ki a megrendelőknek.
Turner szerint a legnagyobb kihívást a szalag görgőinek beállítása és a zavartalan működés biztosítása jelenti.
Az olajmező régóta aggasztja a környezetvédőket, mert a kitermelés megzavarja a helyi élőlények, köztük a tavaly óta veszélyeztetettnek számító közönséges sasgyík élőhelyét. A homokszállítás megkönnyítésének még kevésbé örülnek, mert ez csak még több fúrást tesz lehetővé a környéken, tehát nagyobb lesz a légszennyezés és több a szivárgás.
A Dűne expressz napi 12-14 órán keresztül működik, egyelőre 50 százalékos kapacitással, de a vállalat várakozásai szerint még az idén elérik a 100 százalékot.
Brad Weber, Lea megye vezetője viszont azt reméli, hogy a szállítószalag enyhíti a forgalmat egy párhuzamos autópályán, ahol gyakoriak az autóbalesetek. „Hiszem, hogy nagyon pozitív hatással lesz erre a területre” – nyilatkozta a portálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.