Csodájára járnak: a világ egyik legnagyobb gépezetét építette meg az amerikai olajipar – videón a gigantikus szerkezet
Az Egyesült Államok új látványossága kígyózik át az ország délnyugati olajmezőin, de nem azért épült, hogy turistákat vonzzon. Az Atlas Energy Solution által üzemeltetett 67 kilométeres szállítószalag fontos feladatot lát el: több millió tonna homokot szállít a hidraulikus repesztéshez.

A szalag, amelyet a vállalat Dűne expressznek nevezett el, a texasi kisvárosból, Kermitből indul és az új-mexikói Lea megyébe vezet. A magas és vaskos, napelemmodulokra emlékeztető fedelekkel ellátott acélszerkezetet távolról akár hullámvasútnak is nézhetné az ember.
A világtól elzárt, hatezer lakosú Kermitben azonban kevesen csodálkoznak rá a szokatlan szerkezetre. Ez az a hely, ahová teherautókkal szállítják a homokot, amely elengedhetetlen a repesztéses kitermelésben.
A homok szállítása túl veszélyes és drága teherautóval
A művelet során nagy nyomáson folyadékot pumpálnak a talajba, hogy lyukakat, vagyis repedéseket hozzanak létre, amelyekből olaj szabadul fel. A homok segít nyitva tartani a lyukakat, miközben víz, olaj és gáz áramlik át rajta.
John Turner vezérigazgató szerint
a homok teherautóval történő szállítása hosszadalmas, kevéssé hatékony és potenciálisan veszélyes dolog.
Az olajban gazdag Permi-medencében mindennapos látványnak számítanak a homokot és más alapanyagokat szállító hatalmas teherautók, és gyakran fordulnak elő balesetek. Ezt a veszélyt zárja ki a 13 tonna teherbírású szállítószalag, amely óránként 16 kilométeres sebességgel halad, megkerülve a közúti forgalmat.
Nem ez a legnagyobb szállítószalag a világon
Az innováció az ABC News szerint nem újdonság az olaj- és gáziparban, ahogy az ötlet sem, hogy az iparban szállítószalagot használjanak a szükséges alapanyagok mozgatására. A NASA Föld-megfigyelőközpontja szerint a világ leghosszabb szállítószalagja 98,17 kilométer hosszú, és foszfort szállít egy Afrika északnyugati partjainál lévő nyugat-szaharai bányából.

A cégnél akkor kezdtek ötletelni, amikor nyilvánvalóvá vált, mennyire kényelmetlen a homokot teherautóval szállítani. Ennek az eredménye a 400 millió dolláros költséggel épült berendezés.
A vállalat 2023 márciusában tőzsdére is ment, részben azért, hogy finanszírozza a szállítószalag építését,
az első homokadagot pedig januárban szállították le.
A homok egy tálca alakú, fedeles edényben halad, amelyet bárhol le lehet venni a szállítószalagról, de a legtöbbet a texasi és az új-mexikói határ közelében lévő silókba rakodják át. Onnan már teherautókkal szállítják ki a megrendelőknek.
Turner szerint a legnagyobb kihívást a szalag görgőinek beállítása és a zavartalan működés biztosítása jelenti.
- A görgők csipekkel vannak ellátva, amelyek jelzik, ha a görgők meghibásodnak és cserére szorulnak.
- Ez segít megelőzni a kopást, és biztosítja a gép egyenletes működését.
A környezetvédők nem örülnek
Az olajmező régóta aggasztja a környezetvédőket, mert a kitermelés megzavarja a helyi élőlények, köztük a tavaly óta veszélyeztetettnek számító közönséges sasgyík élőhelyét. A homokszállítás megkönnyítésének még kevésbé örülnek, mert ez csak még több fúrást tesz lehetővé a környéken, tehát nagyobb lesz a légszennyezés és több a szivárgás.

A Dűne expressz napi 12-14 órán keresztül működik, egyelőre 50 százalékos kapacitással, de a vállalat várakozásai szerint még az idén elérik a 100 százalékot.
Brad Weber, Lea megye vezetője viszont azt reméli, hogy a szállítószalag enyhíti a forgalmat egy párhuzamos autópályán, ahol gyakoriak az autóbalesetek. „Hiszem, hogy nagyon pozitív hatással lesz erre a területre” – nyilatkozta a portálnak.


