A Tesla globális mélyrepülése alól a világ legnagyobb autópiaca sem kivétel. Kínában februárban mindössze 30 688 elektromos autót tudott eladni Elon Musk cége a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) friss összesítése szerint. Ez feleannyi, mint az egy évvel korábbi mennyiség és ugyancsak fele a januárban eladott darabszámnak.
Mivel a kínai vásárlók többnyire védettek a külhoni információktól, így Elon Musk erősen vitatott szerepvállalása Donald Trump mögött, és a világ leggazdagabb emberének különös politikai ambíciói aligha befolyásolhatták érdemben és negatívan a Teslák forgalmát – mint azt láthattunk Európa-szerte.
A visszaesésre két kézenfekvő magyarázat is adódik, az egyik független a Teslától és minden helyi autógyártót érintett, míg a másik mögött a sanghaji Gigafactoryval kapcsolatos üzleti döntés húzódik meg.
Az első a kínai holdújév ünnepségsorozata, amely most január és február határán volt, míg tavaly teljes egészben az év második hónapját sújtotta a többnapos munkaszünettel járó ünnep. Magyarán az embereknek kevesebb idejük maradt befáradni a Tesla-szalonba és leadni a rendelést. Igaz, ezt az interneten is megtehették volna.
A másik, gyakorlatias tényező, hogy a Tesla az év elején átállt a Model Y crossover Juniper nevű frissített változatának gyártására, s ehhez az átszerszámozáshoz időre volt szüksége. Emiatt a kínai szaksajtó belsős információi szerint január 22. és február 14. között, tehát három hétre leállítottak néhány gyártósort, de azt nem közölték, hogy hányat és ez hogyan érintette a kibocsátást.
Mivel az év eleje hagyományosan a leggyengébb autóértékesítési időszakok közé esik, így elképzelhető, hogy a leállás nem is okozott fennakadást az ellátásban. A Tesla az évi egymillió közeli kapacitásúra felfejlesztett sanghaji Gigafactoryban
gyártja. Utóbbiból Európát is innen látják el, előbbiből viszont a Tesla Berlin melletti grünheidei Gigafactoryja szolgálja ki a vén kontinens piacát. A Model 3 személyautót gyártó sanghaji részlegen csak január 26-tól február 3-ig volt karbantartási szünet. A Model Y frissített, ráncfelvarrott változatát – amelyet nem egyöntetű lelkesedéssel fogadott a szakmai közönség – január 10-én mutatták be a kínai piacon, a kiszállításokat pedig február 26-án kezdték meg.
Kedvcsinálóként két bevezetési modellel, a Lauch Seriesszek indították a forgalmazást, majd ennek a készletnek a kimerülésével március 1-jétől kezdődött a mezei Model Y-ok értékesítése ugyanolyan áron, de már az első darabokhoz kínált két évvel vagy 40 ezer kilométerrel kiterjesztett garancia nélkül.
A Lauch Series hátsókerék-meghajtású darabjaiért 36 180 dollárt kértek, az összkerékmeghajtású pedig 41 375 dollárt kóstált (13,68, illetve 15,64 millió forint).
Hamar hozzájuk lehet jutni, az olcsóbbra 2-4 hetet, a drágábbra 6-10 hetet kell csak várni, ez is jelzi, hogy a cég jól felkészült az igények kiszolgálására, de jelentheti azt is, hogy mérsékelt az érdeklődés az öt éve már a piacon lévő Model Y iránt.
A Model 3-ra leadott rendelést 1-3 héten belül teljesítik, míg az Amerikából kérésre importált Model S szedán és a Model X SUV 3-8 hónapos határidővel érkezik Kínába.
A Model Y Junipernek eközben újabb konkurensekkel kell megvívnia az egyre igényesebb kínai vásárlók kegyeiért, a szaksajtó
is esélyesnek tartja a Tesla babérjainak megcincálására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.