Drónputtonyos elektromos autóval támad a BYD és a DJI
Egyre inkább globális szereplővé válik az új generációs autógyártás kínai óriása. A BYD exportaránya ugyanis túllépte a 20 százalékot februárban, a cég tehát, ha apróbb lépésekben is, de jó úton halad céljához, hogy 2030-ban már minden második autóját külföldön értékesítse.

A gyengébb januárt is feledtetni tudta a BYD, amely a múlt hónapban 322 846 darab tölthető hidridet és elektromos autót adott el. Ez 164 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és 7,4 százalékkal a háromszázezres januári volument.
Az év eleji megtorpanást két tényező magyarázta, egyfelől az állami autóvásárlási támogatások év végi kifutását követő bizonytalanság, ami nem sokáig tartott, hiszen Peking jelezte, meghosszabbítja és kiterjeszti a vásárlási kedvezményeket.
Magukra találtak a hibridek
A másik forgalomcsökkentő tényező, hogy a kínai holdújév ünnepségsorozata közepette inkább a nagy utazásokra költik a pénzüket a családok, s a munkaszüneti napok többségében januárra estek. A holdújév tavaly február 10–17. közé esett, így az alacsony bázis is magyarázza a kiugró, 164 százalékos bővülést.
A BYD értékesítésének megoszlása a következő volt az év második havában:
- elektromos személyautó: 124 902 darab (plusz 125 százalék év/év)
- tölthető hibrid személyautó: 193 331 darab (plusz 189 százalék év/év)
- elektromos haszonjármű: 4613 darab (plusz 719 százalék év/év)
A hibridek értékesítése egyébként három hónapos visszaesést követően most először tudott ismét emelkedni. Az exportpiacaikon ezúttal 67 025 járművet adtak el, ami 188 százalékos éves bővülés, és a januári csúcsot 1 százalékkal haladja meg.
Az export ezzel immár sorozatban harmadik hónapja nő. A BYD négy márkával van jelen a piacon, a társaság a kisautóktól a hipercar kategóriáig minden szegmensben otthon van.

Kínálatából már 2022. márciustól hiányoznak a robbanómotoros modellek, és a sima hibrideket is kivezették, ami utóbb jó döntésnek bizonyult a hatótáv hosszúságán versenyző új generációs autógyártókkal vívott harcban. A BYD egyes márkáiból februárban az alábbi mennyiség kelt el:
- BYD 304 673 (plusz 167 százalék év/év)
- Denza 8513 (plusz 85 százalék év/év)
- Fang Cheng Bao (plusz 114 százalék év/év)
- Yangwang (plusz 86 százalék év/év)
A Szegeden óriásgyárat építő BYD egyben Kína második legnagyobb akkumulátorgyártója (a CATL mögött). Itt is belehúzott a sencseni székhelyű társaság, amely 16,7 gigawattóra összteljesítményben adott el akkumulátort, ez az egy évvel korábbi szint két és félszerese.
Világújdonság: itt a drónputtonyos BYD
A BYD eközben az innovációról sem feledkezik meg: vasárnap mutatták be a világelső dróngyártó DJI-jal közösen fejlesztett Ling Yuan technológiát, ami leegyszerűsítve egy elektromos autó és egy rajta fel- és leszálló drón kombójának tekinthető.

Egyelőre Vang Csuan-fu, a BYD elnök-vezérigazgatója a sencseni bemutatón a Ling Yuan szórakoztató funkcióját emelte ki, a drón a jármű felett repülve élményutazós jelleget ad az autóban ülőknek, akik meg tudják nézni madártávlatból is a tájat, s mondjuk azt, hogy milyen hosszú a dugó előttük.
A szerkezet egyébként rendőrségi használatra is alkalmas, de ezt nem domorították ki a bemutatásán. A kocsi tetejébe integrált minihangárból automatikusan le- és felszálló drón
legfeljebb 54 kilométer per órával tudja követni fentről a járművet,
amelyből a sofőr vagy utasa vezérelheti, s a monitoron lehet követni és rögzíteni a drón által sugárzott képet. A drón két kilométerről is visszatalál a „gazdatesthez”, 20 százalékos töltöttségnél automatikusan visszarepül és töltőre kapcsolódik. Egy felöltéssel átlagosan fél órát repülhet.

A mesterséges intelligencia támogatásával vezérelt szoftverrel az irányítás, a videószerkesztés és a zenei aláfestés is könnyen megoldható a bejelentés szerint. A jó hír, hogy a világújdonságként beharangozott puttonyos drón mindössze 2195 dollárba, azaz 845 ezer forintba kerül, s extraként valamennyi BYD modellbe beszerelhető. Helyigénye 0,29 négyzetméter, függőleges irányban pedig 21,5 centiméter. A BYD a prémiumkategóriájú autóihoz kínálja egyelőre az újdonságot, köztük
- a Yangwang U8,
- a Fang Cheng Bao Bao 8,
- a Fang Cheng Bao Tai 3,
- a Denza N9,
- a BYD Sealion 07 DM-i
- és a BYD Tang L
modellen találkozhatunk velük. Az utóbbi kettő Magyarországon is hozzáférhető lesz. Kérdés persze, hogy legálisan használni lehet-e majd a drónt, mit mond majd erről a megújuló KRESZ.


