A Tesla autóival az az alapvető baj, hogy unalmasak, már nem fordul meg utánuk senki, s ennek az a magyarázata, hogy a cég alapító-vezérigazgatója az utolsó centet is ki akarja préselni a jelenleg futó négy modellből, mielőtt rászánná magát egy minden elemében új jármű piacra dobására.
A tavaly év végén bemutatott, kormány és kezelőszervek nélküli önjáró robotaxi, a Cybercab csak elvben tekinthető annak, valójában egy tanulmányautóról van szól, amely talán egyszer sorozatgyártásba kerül – ha visszaszerelik bele a volánt, és szólnak a formatervezőnek, hogy finomítson a dizájnon, autó formájúra varázsolja a karosszériát. Amíg fut a szekér, addig ez érthető is valahogy, ám
tavaly már 37 ezerrel kevesebb, összesen 1,79 millió Tesla fogyott világszerte, s ez volt az első év, amikor az értékesítésben visszaesést mutatott ki az amerikai elektromosautó-gyártó.
S ha nem lenne élénk a kínai kereslet, akkor a Tesla visszasüllyedne a futottak még kategóriába. Kínában tavaly 8,8 százalékkal több Tesla fogyott, mint egy évvel korábban: 657 ezer. Döntően a sanghaji, évi közeli egymillió darabos kapacitással rendelkező Gigafactoryban gyártott Model 3 és Model Y talált gazdára az árcsökkentéseknek és a gáláns állami támogatású autóvásárlási programnak köszönhetően.
Ezt az jelenti egyben, hogy a Teslák 37 (!) százaléka kínai vevőhöz került. Nem véletlen tehát, hogy a politikai pályára tévedt, fehér házi állást vállalt Elon Musk úgy döntött, hogy a ráncfelvarráson átesett Model Y crossover forgalmazását Kínában kezdi meg. Csalódott, aki azt hitte, hogy a régitől gyökeresen eltérő villanyautóval áll elő a Tesla.
Maradt a minimalista belső, berheltek valamit a hajtásláncon, és pár látványelemmel a Model 3-as szedán irányába tolták el a dizájnt. A lényeg, hogy az újdonság hatását keltsék a potenciális vásárlókban, s ilyenkor felfelé srófolhassák az árakat.
A Tesla frissített Model Y modellje kezdetben tehát csak az ázsiai–csendes-óceáni térség kiválasztott piacain lesz kapható. A szállítások áprilisban vagy májusban kezdődhetnek. Az árak piacról piacra változnak. Ausztráliában
az RWD felszereltség 63 400 ausztrál dollárba (15,77 millió forint), míg a Long Range AWD 73 400 ausztrál dollárba (18,26 millió forint) kerül.
Kínában azonban az árak 263 500 jüan (14,41 millió forint) körül kezdődnek a hátsókerék-hajtású változatnál, míg a Long Range AWD változat 303 500 jüan (16,59 millió forint) lesz. A Tesla közlése szerint az új Model Y
A beszerelt motorok teljesítményéről a Tesla nem közölt adatokat, csak annyit, hogy a két alaptípus a maiaknál „valamivel” gyorsabb. A hátsókerék-hajtású alapmodell 5,9 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer per órára, azaz egy teljes másodpercet sikerült lefaragniuk. Eközben a különleges Long Range AWD Launch Edition, amely az Acceleration Boost funkcióval van felszerelve, 4,3 másodperc alatt gyorsul százra, itt alig kimutatható, 0,1 másodperc csupán a nyereség.
Ami a hatótávolságot illeti, a Tesla azt állítja, hogy a hátsókerék-hajtású változat becsült hatótávolsága 593 kilométer a kínai metodikában használt CLTC-ciklusban, míg a nagy hatótávolságú változaté 719 kilométer.
Elölről a 2020-as debütálása óta most először komolyabb változtatásokon áteső Model Y a 2023 végén bemutatott, frissített Model 3 stílusjegyeihez idomul, néhány nagyon apró stilisztikai részletet leszámítva. A legszembeötlőbb változás a frissített Model Y külsején
Ezeket minden bizonnyal a Cybercab robottaxiból és/vagy a Cybertruck pick-uptól kölcsönözték.
Hátulról az új modell könnyen megkülönböztethető elődjétől, mivel egy nagy méretű, a jármű faltól falig végigfutó LED-es hátsó lámpa díszíti.
Belül a Tesla maradt a minimalista dizájnnál, de néhány apró fejlesztést azért végrehajtott. Elöl és középen található a Model Y hatalmas, 15 colosról 15,4 colosra felnagyított érintőképernyős infotainment-kijelzője. Újdonság, hogy a tavaly frissített Model 3-hoz hasonlóan a hátsó utasok is játszhatnak a középkonzolra szerelt 8 colos érintőképernyőn, és minden utasnak vadonatúj hangrendszer jár rejtett hangszórókkal.
Unaloműzőként a Model Y szervere teli van új videójátékokkal. Újak az ülések, de csak az első kettő szellőztethető, tehát ha elromlana a klíma, a sofőr és a mellette ülő utas akkor sem izzad bele az ülésbe. A jobb helykihasználást könnyítik meg az elektronikusan lehajtható hátsó ülések, ami nagyobb terjedelmű csomagok szállításánál egyszerűbbé teszi a pakolást.
A Tesla-rajongók a közösségi média tanúsága szerint erősen megosztottak az új dizájnnal kapcsolatban. Egyeseket egy „felfuvalkodott” Model 3-asra, másokat a világ tíz legrondább autója között állandó parkolóhellyel rendelkező Pontiac Aztekre emlékezteti. Egy kevésbé negatív vélemény szerint a kocsi úgy néz ki, mint egy mesterséges intelligencia által generált nem túl sikeres Porsche Macan.
Van, aki csak a lámpasorban lát újdonságot, mások kivárásra intenek, mondván, majd ha közelről láthatják és kipróbálhatják az újdonságot, akkor talán megváltozik a most még lesújtó véleményük. Erre azonban elsőként a kínai törzsközönségnek nyílik lehetősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.