BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Tesla Model Y 2025

Fukarkodik az újdonságokkal az új Tesla Model Y

Öt év után eljött az idő, hogy a világ legnagyobb darabszámban eladott elektromos autóján vérfrissítést hajtsanak végre. Hogy a Tesla Model Y átalakítása mennyire volt sikeres és látványos, arról erősen megoszlanak a vélemények.

A Tesla autóival az az alapvető baj, hogy unalmasak, már nem fordul meg utánuk senki, s ennek az a magyarázata, hogy a cég alapító-vezérigazgatója az utolsó centet is ki akarja préselni a jelenleg futó négy modellből, mielőtt rászánná magát egy minden elemében új jármű piacra dobására. 

Tesla robotaxi Cybercab
A kétüléses Tesla Cybercab árát 30 ezer dollárra lőtte be Elon Musk tavaly októberben / Fotó: AFP

A tavaly év végén bemutatott, kormány és kezelőszervek nélküli önjáró robotaxi, a Cybercab csak elvben tekinthető annak, valójában egy tanulmányautóról van szól, amely talán egyszer sorozatgyártásba kerül – ha visszaszerelik bele a volánt, és szólnak a formatervezőnek, hogy finomítson a dizájnon, autó formájúra varázsolja a karosszériát. Amíg fut a szekér, addig ez érthető is valahogy, ám

tavaly már 37 ezerrel kevesebb, összesen 1,79 millió Tesla fogyott világszerte, s ez volt az első év, amikor az értékesítésben visszaesést mutatott ki az amerikai elektromosautó-gyártó. 

S ha nem lenne élénk a kínai kereslet, akkor a Tesla visszasüllyedne a futottak még kategóriába. Kínában tavaly 8,8 százalékkal több Tesla fogyott, mint egy évvel korábban: 657 ezer. Döntően a sanghaji, évi közeli egymillió darabos kapacitással rendelkező Gigafactoryban gyártott Model 3 és Model Y talált gazdára az árcsökkentéseknek és a gáláns állami támogatású autóvásárlási programnak köszönhetően. 

Kína nélkül kispályás játékos lenne a Tesla

Ezt az jelenti egyben, hogy a Teslák 37 (!) százaléka kínai vevőhöz került. Nem véletlen tehát, hogy a politikai pályára tévedt, fehér házi állást vállalt Elon Musk úgy döntött, hogy a ráncfelvarráson átesett Model Y crossover forgalmazását Kínában kezdi meg. Csalódott, aki azt hitte, hogy a régitől gyökeresen eltérő villanyautóval áll elő a Tesla.

Maradt a minimalista belső, berheltek valamit a hajtásláncon, és pár látványelemmel a Model 3-as szedán irányába tolták el a dizájnt. A lényeg, hogy az újdonság hatását keltsék a potenciális vásárlókban, s ilyenkor felfelé srófolhassák az árakat. 

A Tesla frissített Model Y modellje kezdetben tehát csak az ázsiai–csendes-óceáni térség kiválasztott piacain lesz kapható. A szállítások áprilisban vagy májusban kezdődhetnek. Az árak piacról piacra változnak. Ausztráliában 

az RWD felszereltség 63 400 ausztrál dollárba (15,77 millió forint), míg a Long Range AWD 73 400 ausztrál dollárba (18,26 millió forint) kerül.

Kínában azonban az árak 263 500 jüan (14,41 millió forint) körül kezdődnek a hátsókerék-hajtású változatnál, míg a Long Range AWD változat 303 500 jüan (16,59 millió forint) lesz. A Tesla közlése szerint az új Model Y

  • gyorsabb és csendesebb lett,
  • simábban veszi az úthibákat,
  • és nagyobb hatótávolsággal rendelkezik, mint a jelenleg kapható modell.

A beszerelt motorok teljesítményéről a Tesla nem közölt adatokat, csak annyit, hogy a két alaptípus a maiaknál „valamivel” gyorsabb. A hátsókerék-hajtású alapmodell 5,9 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer per órára, azaz egy teljes másodpercet sikerült lefaragniuk. Eközben a különleges Long Range AWD Launch Edition, amely az Acceleration Boost funkcióval van felszerelve, 4,3 másodperc alatt gyorsul százra, itt alig kimutatható, 0,1 másodperc csupán a nyereség.

Tesla Model Y 2025
A felfrissített Tesla Model Y-nál a lámpák és az orrkiképzés változása rögtön szembeötlik / Fotó: Tesla China

Ami a hatótávolságot illeti, a Tesla azt állítja, hogy a hátsókerék-hajtású változat becsült hatótávolsága 593 kilométer a kínai metodikában használt CLTC-ciklusban, míg a nagy hatótávolságú változaté 719 kilométer.

Elölről a 2020-as debütálása óta most először komolyabb változtatásokon áteső Model Y a 2023 végén bemutatott, frissített Model 3 stílusjegyeihez idomul, néhány nagyon apró stilisztikai részletet leszámítva. A legszembeötlőbb változás a frissített Model Y külsején 

  • az új orr-rész, amely 
  • megújult lökhárítót, 
  • új fényszórókat 
  • és egy LED-es fénysávot tartalmaz.

Ezeket minden bizonnyal a Cybercab robottaxiból és/vagy a Cybertruck pick-uptól kölcsönözték.
Hátulról az új modell könnyen megkülönböztethető elődjétől, mivel egy nagy méretű, a jármű faltól falig végigfutó LED-es hátsó lámpa díszíti.

Játékok minden mennyiségben

Belül a Tesla maradt a minimalista dizájnnál, de néhány apró fejlesztést azért végrehajtott. Elöl és középen található a Model Y hatalmas, 15 colosról 15,4 colosra felnagyított érintőképernyős infotainment-kijelzője. Újdonság, hogy a tavaly frissített Model 3-hoz hasonlóan a hátsó utasok is játszhatnak a középkonzolra szerelt 8 colos érintőképernyőn, és minden utasnak vadonatúj hangrendszer jár rejtett hangszórókkal. 

Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg
A Berlin melletti Grünheidében most állnak át az új Model Y gyártására / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Unaloműzőként a Model Y szervere teli van új videójátékokkal. Újak az ülések, de csak az első kettő szellőztethető, tehát ha elromlana a klíma, a sofőr és a mellette ülő utas akkor sem izzad bele az ülésbe. A jobb helykihasználást könnyítik meg az elektronikusan lehajtható hátsó ülések, ami nagyobb terjedelmű csomagok szállításánál egyszerűbbé teszi a pakolást.

Többet várt Musktól publikum 

A Tesla-rajongók a közösségi média tanúsága szerint erősen megosztottak az új dizájnnal kapcsolatban. Egyeseket egy „felfuvalkodott” Model 3-asra, másokat a világ tíz legrondább autója között állandó parkolóhellyel rendelkező Pontiac Aztekre emlékezteti. Egy kevésbé negatív vélemény szerint a kocsi úgy néz ki, mint egy mesterséges intelligencia által generált nem túl sikeres Porsche Macan. 

Van, aki csak a lámpasorban lát újdonságot, mások kivárásra intenek, mondván, majd ha közelről láthatják és kipróbálhatják az újdonságot, akkor talán megváltozik a most még lesújtó véleményük. Erre azonban elsőként a kínai törzsközönségnek nyílik lehetősége.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.