A gyártás uniformizálásával, a költségek legalább 20 százalékos lefaragásával próbálkozik Kínában a Tesla. A helyi szaksajtó információi szerint Elon Musk cégének igencsak kapaszkodnia kell, hogy meg tudja erősíteni helyét az elektromosautó-gyártók egyre sűrűsödő mezőnyében, s erre már a receptet is kidolgozták.
A Tesla az elsőként Kínában, január 10-én bemutatott és február végétől forgalmazott, felfrissített Model Y Juniper SUV olcsóbb klónját kezdi el gyártani a sanghaji Gigafactoryjában, várhatóan 2026-tól – értesült a Reuters.
A fapados verzió az E41-es kódnéven fut a tervezőasztalon, és egyelőre kifejezetten a helyi piacra szánják. A sorozatgyártás megkezdésének pontos időzítésével megvárják a Model Y Juniper piaci fogadtatását.
Előbb letesztelik, milyen kereslet mutatkozik az amúgy már öt éve kapható, enyhén elaggott villanyautó modernizált változatára, mert egy „fapados” verzióval nem vágnának alá, ha az nem lenne kifizetődő számukra. Az E41-es fejlesztését Muskék a helyi kívánalmakkal jobban tisztában lévő kínai csapatukra bízták. A cél, hogy
típusaival szemben árban is vonzó alternatívát kínáljanak úgy, hogy eközben az árrésükből se kelljen túl sokat engedni. A városi terepjáró kategóriában különösen éles verseny folyik a vásárlókért, itt egy alacsonyabb beszálló árral sokat lehet nyerni.
Az E41-s gyártását „valamikor később” Európában és az Egyesült Államokban is megkezdik. A lényeg, hogy a gyártási folyamatot olyan szinten uniformizálják, amivel a 20 százalékos költségcsökkentés reális legyen.
Így például a választható extrákat is minimalizálják, persze nem a funkcionalitás rovására.
Magáról a kocsiról sok információ nem került ki, annyit tudni, hogy „valamivel kisebb” lesz a Model Y-nál.
S ha a megspórolt 20 százalékot a Tesla egy az egyben továbbadná a vásárlóinak – ami esélytelen –, akkor a most debütált Juniper árából kiindulva a hátsókerék-meghajtású modell forintban 10,94 millióba, az összkerék-meghajtású pedig 12,51 millióba kerülne.
Természetesen a kínai és a magyarországi ár között szakadék van, de ha a Berlin melletti Grünheidében is megindulna az E41-es tömeggyártása, azzal hozzáférhetőbbé válna a Tesla a magyar piacon is. Az persze elképzelhetetlen, hogy az E41 a jelenleg legolcsóbb Teslánál, a Model 3 szedánnál is kevesebbe kerüljön majd.
Akárhogy is lesz, a Teslának van mit tennie a piaci pozíciójának megerősítésére, elég csak arra utalni, hogy a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában most februárban már csak 6,3 százalékos volt a márka részesedése a villanyautók körében, szemben a négy évvel korábbi 22,6 százalékkal.
Rosszabb a helyzet, ha az állami támogatással megvásárolható új generációs autók piacát (NEV) nézzük, amely a villanyautók mellett a tölthető hibrideket is tartalmazza. Itt a Tesla csak a hetedik a februári 3,8 százalékos piacrészével, amely egy évvel korábban még 7,8 százalékon állt.
Úgy tűnik, a kínai vásárlókat meggyőzte Elon Musk
A ráncfelvarrott, de Kínában kvázi új modellként forgalomba hozott Tesla SUV sikert aratott a vásárlók körében. A Model Y Juniperre szűk két hónap alatt 200 ezer megrendelést vettek fel, azaz valóban az történt, ami sejthető volt: a kínaiak megvárták a megújított Tesla piaci debütálását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.