Lezárásához közeledik az elmúlt időszak egyik legnagyobb privatizációs ügylete, melynek keretében a Deutsche Bahn megválik teherszállítási leányvállalatától, a DB Schenkertől. A céget a dán DSV logisztikai vállalat kebelezi be.
Az ügylet ugyanis már elnyerte mind a dán, mind a német, mind az uniós hatóságok jóváhagyását, és a cégek felügyelőbizottságai is engedélyezték – közölte a német vasúttársaság és a dán vállalat a héten.
A 14 milliárd eurós ügyletet már tavaly bejelentették, azt a Deutsche Bahn az adósságának csökkentésére kívánja használni. Ennyi pénzt azonban nem kap a vasúttársaság, ugyanis a dán cég adósságokat és nyugdíj-kötelezettségeket is átvesz a tranzakció keretében, így
a kifizetés csak valamivel 11 milliárd euró feletti összeg lehet.
A Wirtschaft Woche összefoglalója szerint az ügylet így hamarabb zárulhat a Deutsche Bahn által vártnál, ám a 33 milliárd eurós adóssághegyet maga előtt görgető állami vállalat tartozása nem fog ennyivel csökkenni az év végére, ugyanis további beruházásokra készül idén.
A vasúti vállalat 26-28 milliárd eurós adóssággal zárhatja az évet. Az ügylet eredményeként a Deutsche Bahn teljes egészében a németországi személy- és áruszállításra koncentrálhat, amit az ügylet tavalyi megkötésekor a német kormány is támogatott.
A DB Schenker ugyanis mint logisztikai cég 130 országban van jelen, köztük Magyarországon is. Hazánkban egyébként a felvásárlást végrehajtó DVS is aktív szereplő a logisztikai piacon. A dán cég az amerikai CVC Partners konzorcium elől happolta el a német vállalatot.
Ahogy arról a Világgazdaság is írt, Európa legnagyobb gazdaságában súlyos problémák vannak az infrastruktúra állapotával. Nemcsak a hidakat és az utakat kellene felújítani, hanem az elavult vasúti pályákat, energia-, víz- és telekommunikációs hálózatokat, iskolákat és kórházakat is, mert évtizedeken keresztül elhanyagolták a kormányok.
A vasúthálózat általános felújítására mintegy 13 milliárd eurót szánnak, ez azonban nem elég, mivel az állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn már most is hírhedten megbízhatatlan.
A Stuttgart 21 vasútállomás építése pedig kiválóan példázza, mennyire drágává válhat egy-egy közlekedési infrastruktúra-projekt: a munkálatok már 15 éve folynak, és a hivatalos költségbecslések az eredeti négymilliárd euróról 2023 decemberére 11 milliárd euróra ugrottak.
A Német Iparszövetség (BDI) 2024 júniusában úgy becsülte, hogy csak a közlekedési infrastruktúrára 165 milliárd eurót kellene költeni a következő tíz évben. A hivatalban lévő közlekedési miniszter, Volker Wissing egy több milliárd eurós infrastrukturális alap létrehozását tervezte erre a célra, amelyhez magántőkét is mozgósítani akart. Ebből azonban nem lett semmi.
A Deutsche Bahn márciusban jelentett arról, hogy csaknem 197 millió eurót fizetett ki az ügyfeleknek kártérítésként a késések és járattörlések miatt. Járatainak mintegy 37,5 százaléka nem volt pontos, ami legalább 21 éves negatív rekord. Csaknem 7 millió ember nyújtott be követeléseket a céghez, míg 2023-ban a társaság 5,6 millió kárigényt kapott.
A vasútársaság szerint 2024-ben a késések 80 százaléka a régi és túlterhelt infrastruktúra miatt alakult ki. A Deutsche Bahn jelenleg 41 nagy forgalmú pályán tervez jelentős felújítást 2030-ig. Ezenkívül a vasútársaság korábban a szűk munkaerőpiacot okolta a késésekért, ami megnehezítette a személyzeti követelmények teljesítését.
Meg vannak számlálva Richart Lutz napjai a Deutsche Bank élén német sajtójelentések szerint. A német vasutak működésével nagyon elégedetlen a kormányra jutott kereszténydemokrata szövetség és a Szociáldemokrata Párt, és nem akarják halogatni a személyi változásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.