Az elmúlt szűk egy évben két különböző amerikai bíróság is úgy ítélte meg, hogy a Google, a világ egyik legnagyobb technológiai vállalata, törvényt sértett. Az ítéletek a versenyjog megsértését állapították meg a keresőmotor és a digitális hirdetéstechnológia piacán. Ezt azóta több európai ország döntéshozó szervei, valamint cégvezetők is alátámasztották, támogatták. A washingtoni szövetségi bíróság 2024 augusztusában hozott ítéletet arról, hogy a Google illegálisan tartotta fenn monopolhelyzetét az internetes keresőpiacon, ami egyértelműen feszültséget okozott az állami szervek és a befektetők között.
A vállalat évi több milliárd dollárt fizetett annak érdekében, hogy keresőmotorja legyen az alapértelmezett opció a különböző böngészőkön és mobileszközökön. Ez a gyakorlat a döntés szerint kizárta a versenytársakat, és biztosította a Google számára a keresések közel 90 százalékának uralását. 2025 áprilisában a virginiai szövetségi bíróság megállapította, hogy a Google visszaélt helyzetével a digitális hirdetések piacán is. Az ítélet szerint a vállalat manipulálta a reklámpiac aukciós folyamatait, és olyan módon építette fel szolgáltatásait, hogy előnyhöz juttassa saját termékeit a versenytársak és a kiadók rovására.
Egyes becslések szerint a Google az online hirdetési kiadások több mint 30 százalékát megtartja, de bizonyos esetekben ez az arány még magasabb lehet.
A fenti ítéletek globális szinten is ösztönözték a versenyhatóságokat. Az Európai Bizottság már 2023-ban arra a következtetésre jutott, hogy a Google hirdetéstechnológiai működése csak szerkezeti változtatásokkal – például tulajdonrészek eladásával – orvosolható. A Google felajánlotta az AdX csereplatform eladását, de ezt az európai kiadók és szabályozók elégtelennek ítélték. Az Egyesült Királyságban jelenleg 5 milliárd font értékű csoportos kereset zajlik a keresőpiaci dominancia miatt, illetve folyamatban van egy stratégiai versenypiaci vizsgálat is – számolt be a The Guardian.
Az amerikai igazságügyi minisztérium most azt szorgalmazza, hogy a Google-t szerkezetileg is darabolják fel. A cél nem pusztán pénzbírság vagy viselkedésbeli változás, hanem a vállalat alapvető működési modelljének átalakítása. A javasolt intézkedések közé tartozik:
A Google példája jól tükrözi a platformgazdaság jelenlegi kihívásait: a vállalat több kulcsterületen (keresés, böngészés, hirdetés, operációs rendszerek) is meghatározó szereplő, ami koncentrált hatalmat eredményezett. Ez a hatalom nemcsak a versenyt torzítja, hanem befolyással van a tájékoztatásra, a médiára és a demokratikus közbeszédre is – különösen az olyan technológiák térnyerése mellett, mint a generatív mesterséges intelligencia.
Ám nem szabad megfeledkezni a Google saját álláspontjáról sem. A cég képviselői már többször hangsúlyozták , hogy a vállalat egyes részeinek – például a Chrome-nak vagy az Androidnak – a hiánya kárt okozna: ezek leválasztása megváltoztatná üzleti modelljüket, növelné az eszközök költségeit, és aláásná az Android és a Google Play versenyképességét az Apple iPhone-jával és App Store-jával szemben. Mindezek mellett nehezebb lenne a Chrome biztonságát fenntartani.
Bár az amerikai Igazságügyi Minisztérium már bíróság előtt kezdeményezte a Google feldarabolását, a folyamat várhatóan hosszadalmas lesz. A jelenlegi per még zajlik, és az elsőfokú döntés is legkorábban az év második felében várható. Még egy kedvező ítélet esetén is a Google fellebbezhet, így a végső döntés akár éveket is igénybe vehet,
a tényleges feldarabolásra pedig legkorábban 2026–2027-ben kerülhet sor.
2025-ben már nagy valószínűséggel körvonalazódhat, milyen irányba halad a Google jövője: az első ítélet precedenst teremthet, és meghatározhatja, hogy valóban strukturális átalakítás vár-e a vállalatra, vagy csupán piaci és magatartásbeli korlátozások. Az idei év tehát vízválasztó lehet a Google történetében – még ha a gyakorlati következmények később következnek is be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.