A Google szerint ártana a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak, ha arra kényszerítenék, hogy eladja a Chrome-ot, a világ legnépszerűbb böngészőjét. Az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) szerdán javasolja ezt az intézkedést Amit Mehta bírónak, aki augusztusban megállapította, hogy a Google monopóliumot működtet az online keresések terén, és azóta mérlegeli, milyen intézkedéseket vagy büntetéseket szabjon ki.
A Chrome a leggyakrabban használt böngésző világszerte – a Similarweb forgalomkövető szerint globális piaci részesedése októberben 64,61 százalék volt. Eközben a Google keresőmotorja közel 90 százalékos részesedéssel uralja a globális keresőpiacot a Statcounter adatai szerint.
A Chrome-on kívül a Google keresőmotor az alapértelmezett számos okostelefonos böngészőben is, például az iPhone-okon elérhető Safariban.
Mehta bíró augusztusi ítéletében azt mondta, hogy az alapértelmezett keresőmotor „rendkívül értékes terület” a Google számára. „Még ha egy új szereplő minőség szempontjából képes is lenne versenyezni az alapértelmezett pozícióért egy megállapodás lejárta után, csak akkor tudna versenyezni, ha hajlandó lenne partnereinek akár több milliárd dollárnyi bevételmegosztást fizetni” – írta. A DOJ várhatóan a napokban nyújtja be végleges javaslatait a bírósághoz.
Októberi beadványában, amely a kezdeti javaslatokat dokumentálta, a minisztérium jelezte, hogy fontolgatja a Google feldarabolásának lehetőségét. A lehetséges intézkedések között szerepeltek olyan lépések, amelyek megakadályoznák, hogy a Google olyan termékeket, mint a Chrome, a Play áruház vagy az Android, a saját keresőjének és kapcsolódó termékeinek előnyére használja – írja a BBC.
A Google korábban tagadta, hogy monopóliumot működtetne az online keresések terén.
Az októberi DOJ-beadványra reagálva a Google kijelentette, hogy a vállalat egyes részeinek, például a Chrome-nak vagy az Androidnak a „leválasztása” kárt okozna. „Ezek leválasztása megváltoztatná üzleti modelljüket, növelné az eszközök költségeit, és aláásná az Android és a Google Play versenyképességét az Apple iPhone-jával és App Store-jával szemben” – közölte a vállalat.
Azt is állították, hogy nehezebb lenne a Chrome biztonságát fenntartani.
A Google keresési és hirdetési üzletágának bevételei 10 százalékkal, 65,9 milliárd dollárra emelkedtek a vállalat legfrissebb negyedéves jelentése szerint.
Sundar Pichai vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat mesterségesintelligencia-alapú keresőeszközeit már milliók használják. A befektetők kedden fokozott figyelemmel kísérték a Google részvényárfolyamát, miután hírek érkeztek a DOJ által javasolt intézkedésekről. A DOJ nem kommentálta a jelentést – a Google viszont világossá tette, hogy ellenzi az indítványt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.