A Google megtrollkodta a kisebb honlapokat – állítják független weboldalak
A Google a kis elérésű honlapok kárára változtatta meg a keresője algoritmusát, az új mesterséges intelligencia (MI) ugyanis a független kiskiadókat hátrányban részesíti egy éve, ami miatt ezen weboldalak forgalma bezuhant. Ez megzavarja az évek óta fennálló kényes szimbiózist: ha a vállalkozások jó tartalmat készítenek, a Google forgalmat küld nekik – derült ki a Bloomberg hétfői elemzéséből, amelyet 25 kiadóval és a velük dolgozó személyekkel készített interjúkból állított össze.

A Google keresési találatai között kevesebb a kis elérésű honlap
A forgalom csökkenése széles körben érezhető volt az egész weben, a divat és életmód, az utazás, a barkácsolás és lakberendezés, de még a főzés témaköreiben is a Bloomberg interjúi és a Similarweb webanalitikai cég szerint.
A hírügynökség úgy tudja, hogy zárt ajtók mögött a vállalat elismerte a károkozást, sőt, tavaly októberben weboldalkészítőket hívott konzultációra a keresési részleg munkatársaihoz. A Google képviselői bocsánatot kértek a saját termékeiket online értékesítő alkotóktól, ugyanakkor azt is elmondták, hogy nem tudnak garanciát adni arra, hogy a weboldalaik helyreállnak, mert a keresés alapvetően megváltozott.
A probléma részben az, hogy az alacsony minőségű oldalak, amelyeket a Google a keresési algoritmus frissítései révén ki akar gyomlálni, hasonló megjelenésűek lehetnek, mint a kisértékesítők weboldalai – magyarázta Lily Ray, az Amsive LLC marketingügynökség keresőmotor-optimalizálási stratégiáért felelős alelnöke.
Egyes alkotók szerint a Google a közelmúltban annyi változtatást hajtott végre a keresésben, hogy a független webhelyek forgalmát megfojtotta, és az előtérbe az olyan fórumokat helyezte, mint a Reddit vagy a Quora.
A Google erre azzal reagált, hogy kutatásai szerint azok a felhasználók, akik hiteles, első kézből származó tapasztalatokat keresnek, a blogok mellett gyakran a fórumbeszélgetéseket és a videós tartalmakat részesítik előnyben.
A legnagyobb aggodalmat az AI Overviews váltotta ki
Sok kiadó és alkotó leginkább az AI Overviews (AIO) miatt aggódik. Ezt a funkciót tavaly vezették be, és mesterséges intelligenciát használ arra, hogy egy adott témáról rövid összefoglalókat készítsen a találati lista elején. A SEO Blog szerint ez a funkció a Keresés a Gemini-korszakban elnevezésű frissítés részeként jelent meg, és a célja, hogy a felhasználók gyorsabban, valamint egyszerűbben találjanak releváns információkat.
A Raptive, az 5700 alkotót képviselő médiavállalat becslése szerint
a honlapok a forgalmuk 25 százalékát emiatt a termék miatt veszítik el.
A BrightEdge adatszolgáltató cég szerint az AI Overviews a legtöbb forgalmat elsősorban a nagy szereplőkhöz, például a TripAdvisorhoz, a Wikipediához és a Google YouTube-jához irányítja, nem pedig a kisebb weboldalakra.

A Google más változtatásokat is tervez annak érdekében, hogy a felhasználóknak anélkül adjon válaszokat, hogy weboldalra kellene kattintaniuk. A vállalat egy új receptfunkció tesztelésébe kezdett, amely közvetlenül a keresőben foglalja össze az ételbloggerek tartalmait. Ha a funkciót teljes egészében bevezetik, a Raptive becslései szerint az ételblogok forgalma a felére eshet vissza. A Google szerint a funkció célja, hogy a felhasználóknak segítsen eldönteni, hogy érdekli-e őket egy recept, mielőtt meglátogatnának egy webhelyet.
Stratégiaváltásra kényszerülnek a kisebb honlapok
Egyre nagyobb a nyomás a Google-ön arra, hogy felülvizsgálja a kiadókkal kötött szerződését, ugyanis a kiadók közül sokan azt mondták a hírügynökségnek, hogy vagy be kell zárniuk, vagy újra kell gondolniuk a terjesztési stratégiájukat. Szakértők pedig arról beszéltek, hogy
végső soron romolhat a Google keresési eredményeihez elérhető információk minősége.
„A házfelújítással kapcsolatos kérdések esetében a Google MI olyan tanácsokat adhat, amelyek nem biztonságosak, vagy egyszerűen pontatlanok, például olyan konkrét termékeket ajánl, amelyek nem is léteznek” – magyarázta az egyik kishirdető.
A Google ellenben úgy látja, hogy az AI Overviews bevezetése nem károsította a weboldalak forgalmát, és a vádak „félrevezető általánosítások egyedi példák alapján”. A keresőóriás szerint a forgalom számos okból ingadozhat, többek között a szezonális kereslet, a felhasználók érdeklődése és a keresési algoritmus frissítései miatt. A vállalat hozzátette, hogy az új információfogyasztási módokra reagálva változtatja a keresést, és igyekszik gyorsabb válaszokat adni, valamint lehetőségeket biztosítani a témákban való elmélyülésre.
A Google tesztelt, és kihozta: alap nélkül követeli az EU, hogy fizessen a hírkiadóknak
A hírek felhasználása semmit nem hoz anyagilag a Google-nek, legalábbis a cég erre jutott egy kísérletében. A híroldalakról szinte kimutathatatlan mértékben érkezett hirdetési bevétel a vállalathoz – a Google arra számít, hogy a kísérlet eredménye ütőkártya lehet a kezében, amikor az európai hírkiadókkal tárgyal.



