A Google a kis elérésű honlapok kárára változtatta meg a keresője algoritmusát, az új mesterséges intelligencia (MI) ugyanis a független kiskiadókat hátrányban részesíti egy éve, ami miatt ezen weboldalak forgalma bezuhant. Ez megzavarja az évek óta fennálló kényes szimbiózist: ha a vállalkozások jó tartalmat készítenek, a Google forgalmat küld nekik – derült ki a Bloomberg hétfői elemzéséből, amelyet 25 kiadóval és a velük dolgozó személyekkel készített interjúkból állított össze.
A forgalom csökkenése széles körben érezhető volt az egész weben, a divat és életmód, az utazás, a barkácsolás és lakberendezés, de még a főzés témaköreiben is a Bloomberg interjúi és a Similarweb webanalitikai cég szerint.
A hírügynökség úgy tudja, hogy zárt ajtók mögött a vállalat elismerte a károkozást, sőt, tavaly októberben weboldalkészítőket hívott konzultációra a keresési részleg munkatársaihoz. A Google képviselői bocsánatot kértek a saját termékeiket online értékesítő alkotóktól, ugyanakkor azt is elmondták, hogy nem tudnak garanciát adni arra, hogy a weboldalaik helyreállnak, mert a keresés alapvetően megváltozott.
A probléma részben az, hogy az alacsony minőségű oldalak, amelyeket a Google a keresési algoritmus frissítései révén ki akar gyomlálni, hasonló megjelenésűek lehetnek, mint a kisértékesítők weboldalai – magyarázta Lily Ray, az Amsive LLC marketingügynökség keresőmotor-optimalizálási stratégiáért felelős alelnöke.
Egyes alkotók szerint a Google a közelmúltban annyi változtatást hajtott végre a keresésben, hogy a független webhelyek forgalmát megfojtotta, és az előtérbe az olyan fórumokat helyezte, mint a Reddit vagy a Quora.
A Google erre azzal reagált, hogy kutatásai szerint azok a felhasználók, akik hiteles, első kézből származó tapasztalatokat keresnek, a blogok mellett gyakran a fórumbeszélgetéseket és a videós tartalmakat részesítik előnyben.
Sok kiadó és alkotó leginkább az AI Overviews (AIO) miatt aggódik. Ezt a funkciót tavaly vezették be, és mesterséges intelligenciát használ arra, hogy egy adott témáról rövid összefoglalókat készítsen a találati lista elején. A SEO Blog szerint ez a funkció a Keresés a Gemini-korszakban elnevezésű frissítés részeként jelent meg, és a célja, hogy a felhasználók gyorsabban, valamint egyszerűbben találjanak releváns információkat.
A Raptive, az 5700 alkotót képviselő médiavállalat becslése szerint
a honlapok a forgalmuk 25 százalékát emiatt a termék miatt veszítik el.
A BrightEdge adatszolgáltató cég szerint az AI Overviews a legtöbb forgalmat elsősorban a nagy szereplőkhöz, például a TripAdvisorhoz, a Wikipediához és a Google YouTube-jához irányítja, nem pedig a kisebb weboldalakra.
A Google más változtatásokat is tervez annak érdekében, hogy a felhasználóknak anélkül adjon válaszokat, hogy weboldalra kellene kattintaniuk. A vállalat egy új receptfunkció tesztelésébe kezdett, amely közvetlenül a keresőben foglalja össze az ételbloggerek tartalmait. Ha a funkciót teljes egészében bevezetik, a Raptive becslései szerint az ételblogok forgalma a felére eshet vissza. A Google szerint a funkció célja, hogy a felhasználóknak segítsen eldönteni, hogy érdekli-e őket egy recept, mielőtt meglátogatnának egy webhelyet.
Egyre nagyobb a nyomás a Google-ön arra, hogy felülvizsgálja a kiadókkal kötött szerződését, ugyanis a kiadók közül sokan azt mondták a hírügynökségnek, hogy vagy be kell zárniuk, vagy újra kell gondolniuk a terjesztési stratégiájukat. Szakértők pedig arról beszéltek, hogy
végső soron romolhat a Google keresési eredményeihez elérhető információk minősége.
„A házfelújítással kapcsolatos kérdések esetében a Google MI olyan tanácsokat adhat, amelyek nem biztonságosak, vagy egyszerűen pontatlanok, például olyan konkrét termékeket ajánl, amelyek nem is léteznek” – magyarázta az egyik kishirdető.
A Google ellenben úgy látja, hogy az AI Overviews bevezetése nem károsította a weboldalak forgalmát, és a vádak „félrevezető általánosítások egyedi példák alapján”. A keresőóriás szerint a forgalom számos okból ingadozhat, többek között a szezonális kereslet, a felhasználók érdeklődése és a keresési algoritmus frissítései miatt. A vállalat hozzátette, hogy az új információfogyasztási módokra reagálva változtatja a keresést, és igyekszik gyorsabb válaszokat adni, valamint lehetőségeket biztosítani a témákban való elmélyülésre.
A Google tesztelt, és kihozta: alap nélkül követeli az EU, hogy fizessen a hírkiadóknak
A hírek felhasználása semmit nem hoz anyagilag a Google-nek, legalábbis a cég erre jutott egy kísérletében. A híroldalakról szinte kimutathatatlan mértékben érkezett hirdetési bevétel a vállalathoz – a Google arra számít, hogy a kísérlet eredménye ütőkártya lehet a kezében, amikor az európai hírkiadókkal tárgyal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.