BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntött a bíróság: gyökeresen átalakul az étrend-kiegészítők reklámozása

Az Európai Unió bírósága szerint uniós engedély nélkül tilos egészségre utaló állításokat használni növényi eredetű étrend-kiegészítők hirdetéseiben. A reklámok ilyen jellegű szigorítására régóta igény mutatkozott.

Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg az Európai Unió bíróságának szerdai döntése.

bíróság, kalapács, letartóztatás, ítélet, per, reklám
Döntött az EU bírósága a reklámozással kapcsolatban / Fotó: Northfoto

Az ügy előzménye, hogy a német Novel Nutriology cég egy sáfrány- és dinnyekivonatot tartalmazó terméket reklámozott azzal az állítással, hogy az javítja a hangulatot, valamint csökkenti a stressz és fáradtság érzését. Egy német szakmai egyesület bírósághoz fordult, szerintük a reklám jogsértő. Az ügy a német szövetségi legfelsőbb bíróság elé került, amely előzetes döntéshozatalt kért az uniós bíróságtól.

A szerdai határozat szerint az ilyen típusú állítások csak akkor használhatók, ha azok szerepelnek az Európai Bizottság által jóváhagyott, engedélyezett egészségre vonatkozó állítások listáján. A botanikai összetevők vizsgálata ugyanakkor még nem zárult le, így a szóban forgó állítások jelenleg nem szerepelnek az engedélyező listán.

Lehetnek kivételek a reklámszabály alól

A bíróság megjegyezte, hogy kivételt képezhetnének azok a jelölések, amelyeket egy átmeneti szabályozás alapján már korábban elfogadtak, azonban ez a konkrét eset nem tartozik az átmeneti szabályozás hatálya alá, mivel a kérdéses pszichés hatásokkal kapcsolatos állításokat korábban Németországban nem értékelték, és a szükséges engedélyezési kérelmet a vállalkozás nem nyújtotta be határidőre.

A kötelező uniós engedélyeztetési vizsgálat annak biztosítására irányul, hogy az egészségre vonatkozó állítás tudományosan megalapozott legyen, és ezáltal védje a fogyasztókat és az emberi egészséget – emlékeztetett az uniós bíróság.

Az étrend-kiegészítők reklámozásának témájában nemrég a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálódott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.