Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg az Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Az ügy előzménye, hogy a német Novel Nutriology cég egy sáfrány- és dinnyekivonatot tartalmazó terméket reklámozott azzal az állítással, hogy az javítja a hangulatot, valamint csökkenti a stressz és fáradtság érzését. Egy német szakmai egyesület bírósághoz fordult, szerintük a reklám jogsértő. Az ügy a német szövetségi legfelsőbb bíróság elé került, amely előzetes döntéshozatalt kért az uniós bíróságtól.
A szerdai határozat szerint az ilyen típusú állítások csak akkor használhatók, ha azok szerepelnek az Európai Bizottság által jóváhagyott, engedélyezett egészségre vonatkozó állítások listáján. A botanikai összetevők vizsgálata ugyanakkor még nem zárult le, így a szóban forgó állítások jelenleg nem szerepelnek az engedélyező listán.
A bíróság megjegyezte, hogy kivételt képezhetnének azok a jelölések, amelyeket egy átmeneti szabályozás alapján már korábban elfogadtak, azonban ez a konkrét eset nem tartozik az átmeneti szabályozás hatálya alá, mivel a kérdéses pszichés hatásokkal kapcsolatos állításokat korábban Németországban nem értékelték, és a szükséges engedélyezési kérelmet a vállalkozás nem nyújtotta be határidőre.
A kötelező uniós engedélyeztetési vizsgálat annak biztosítására irányul, hogy az egészségre vonatkozó állítás tudományosan megalapozott legyen, és ezáltal védje a fogyasztókat és az emberi egészséget – emlékeztetett az uniós bíróság.
Az étrend-kiegészítők reklámozásának témájában nemrég a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.