A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok a gyermekek és a fiatalkorúak védelme érdekében ellenőrzik a reklámszabályokra vonatkozó rendelkezések betartását. Ezen a komplex területen az utóbbi években folyamatosan új kihívások érik a fogyasztókat, köztük a különösen kiszolgáltatott fogyasztónak minősülő gyermekeket és fiatalkorúakat is. A korábbi évek ellenőrzéseinek eredményei indokolják a terület folyamatos vizsgálatát – írja a hatóság hétfő reggeli közleményében, amelyben az influenszerekről is szót ejt.
A reklámok gyakran befolyásolják a gyermekek értékrendjét és érzelmi állapotát, ami hosszú távon nem kívánt hatásokat eredményezhet. Az NKFH és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok kiemelt feladata a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogának biztosítása a fogyasztóvédelem eszközei által.
A tavalyi évben folytatott ellenőrzés során feltárt jogsértésekkel kapcsolatos tapasztalatok is indokolják a reklámszabályok, valamint kereskedelmi előírások megtartásának ellenőrzését. A 2024. évi vizsgálatok kiterjedtek a mobiltelefonon elérhető játékszoftverek ellenőrzésére is. Ennél a típusnál az eredmények alapján 100 százalékos volt a kifogásolási arány a játékra vonatkozó korhatár-besorolás nem megfelelősége miatt. A közel 600 ellenőrzött reklám közül 39 nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, elsősorban alkoholtermékek iskolák közvetlen közelében történő reklámozása miatt. Ez nagyobb számban a szabadtéri reklámhordozókat és kirakatokat érintette, ahol 20 százalékos volt a kifogásolási arány.
Jogsértés megállapításánál több esetben bírság kiszabására is sor került, mindösszesen 21 millió forint összegben.
A témavizsgálat során az idei évben olyan reklámok kerülnek ellenőrzés alá, amelyek a gyermekek fejlődését károsítják, illetve a gyermekeket veszélyes vagy erőszakos helyzetben mutatják be. A korábbi évek kifogásolási arányai miatt idén sem maradhat el az alkoholtartalmú italok reklámozására vonatkozó korlátozások ellenőrzése.
A vizsgálatok kiterjednek minden reklámhordozóra, így a szabadtéri reklámhordozókat, kirakatokat, az újságokat és reklámújságokat, szórólapokat, a rádiót és televíziót, valamint az internetet is vizsgálja a hatóság.
A közösségi média térnyerése magával hozta az influenszerek megjelenését és széles körű ismertségét, ami a fiatalkorúakra eltérő hatással lehet. Sok esetben az előállított tartalomból nem derül ki, hogy reklámot tartalmaz, ezért ennek kiemelt vizsgálata indokolt. Azokra a tartalmakra is kiterjed az ellenőrzés, amelyekben a gyermekeket közvetlenül szólítják fel a reklámozott termék megvételére.
Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke elmondta, hogy „a gyermek- és fiatalkorúak egészséges fejlődésének védelme közös társadalmi küldetés, hiszen ők alapozzák meg hazánk jövőjét. A gyermekvédelmi célkitűzésekkel összhangban a folyamatos ellenőrzések mellett kiemelt figyelmet fordítunk olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma.”
Több fővárosi kínai gyorséttermet be kellett zárni – undorító körülmények között működtek
Eredményre vezetett a fővárosi kínai éttermek súlyos élelmiszer-biztonsági és higiéniai problémák miatti bezárása – országos vizsgálatot indított az NKFH.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.