BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra is szenved az európai autópiac, a Tesla már a sor végén kullog

Az uniós piacon idén eladott minden harmadik autóba hibrid hajtást szereltek, az elektromos autók iránti kereslet igazi felfutása viszont még mindig várat magára. Az autópiacot a vámháború miatti bizonytalanság mellett a Volkswagen csoport dominanciája jellemzi.

Idén az áprilisra eső húsvét sem tudott bekavarni az Európai Unió újautó-piacán, a múlt hónapban a forgalomba helyezett személygépkocsik darabszáma 925 359 volt, ez 1,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Egy azonban csak szépségtapasz volt az eddigi idei teljesítményre, ugyanis a négyhavi forgalom még mindig 1,2 százalékos mínuszban van éves összevetésben, ez 3 640 211 gépkocsi eladását takarja. 

autópiac
Az európai autópiac forgalma áprilisban enyhén nőtt, de az idei értékesítés még nem érte el a tavalyit sem / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az európai autópiac tehát egyelőre nem igazán talált magára, s noha kedvező jelek már vannak, a Donald Trump által kirobbantott vámháború okozta bizonytalanság érződik a piacon. Más lehet a helyzet, ha a hirtelen bemondásairól ismert, majd rendre visszakozó amerikai elnök a 25 százalékos védővámot vagy az 50 százalékost életbe lépteti az Európai Unióból származó importjárművekre. Most egy hónap haladékot adott a vámtárgyalásokra Brüsszelnek, miután pénteken sajt közösségi portálján belengette az 50 százalékot, frászt hozva a pénz- és tőkepiacokra.

Európai autópiac: csak a hibridek előretörése a biztos

Addig is, amíg ki nem kristályosodik a helyzet, az európai uniós autóforgalomban lényegi változás nem várható, belső átrendeződések viszont igen. A meghajtás szerint bontott autóforgalom a hibrid járművek előretörését jelzi, a múlt hónapban 20,8 százalékkal nőtt az eladott hibridek száma éves összevetésben, míg az idei első négy hónap összesítése alapján már 

minden harmadik eladott autóban van a benzines motor mellett valamilyen elektromos rásegítés (35,3 százalék).

Az elektromosoknál a piaci részesedés megragadt 15,3 százalékon, noha egy évvel ezelőtt, az elektromos krach idején még 12,3 százalékot mutatott ki az Európai Személyautó-gyártók Szövetsége (ACEA). Az alacsony bázisra visszavezethetően áprilisban 26,4 százalékos volt a növekedés, az első négy hónap értékesítése pedig pedig 558 252 villanyautó volt. 

elektromos autó, hibrid, benzin, dízel, Németország
autóipar
Az elektromos autók iránti kereslet csak az alacsony tavalyi bázis miatt mutat előrelépést / Fotó: Northfoto

A piac csupán három nagyobb piacon pezseg – Németország (plusz 42,8 százalék), Belgium (plusz 31,3 százalék) és Hollandia (plusz 6,4 százalék) –, ők felelnek az idei teljes forgalom 63 százalékáért. Érdekesség, hogy Franciaországban a széles hazai kínálat ellenére csak 4,4 százalékos a bővülés, ott a hibridek tarolnak.

A benzines és a dízelautók összesített piaci részesedése viszont markánsan csökkent egy év alatt: a tavalyi áprilist még 48,4 százalékos piacrésszel tudták le, ez már 34,2 százalékosra zuhant. Különösen a négy meghatározó európai piacon látni a hibridek előretörését:

  • Franciaországban 44,9 százalékkal,
  • Spanyolországban 35,8 százalékkal,
  • Olaszországban 15,0 százalékkal,
  • míg Németországban 11,0 százalékkal

nőtt a forgalmuk a január és április közötti időszakban, miközben a teljes EU-piacon 1 285 486 hagyományos hibridre szereltek rendszámot. A tölthető (plug-in) hibrideknél is volt 7,8 százalékos pluszforgalom áprilisban, de az idei teljes, 287 850 darabos termés jól jelzi a két hajtáslánc közötti különbséget a népszerűségben.

A Volkswagen áll az élen, a Tesla a futottak még kategóriába süllyedt

A gyártók versenyében a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a wolfsburgiak piaci részesedése jelenleg 27,8 százalékos, vagyis azt minden nehézségük ellenére 0,4 százalékponttal még növelni is tudták az elmúlt egy évben. A második helyen álló Stellantis ugyanekkora piacrészt veszített, s most 16,3 százalékon áll, megelőzve a Renault csoportot, amely 11,1 százalékon stagnál.

240523_dunaauto_031_VZ
A BYD eladásai még nem szerepelnek az uniós statisztikában / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A kínai gyártók közül a BYD még nem fér föl a statisztikákba, viszont az állami hátterű SAIC már 1,9 százalékra jött föl, áprilisban az egyévit hatezerrel meghaladó, 17 ezres volumenben értékesítették autóikat, elsősorban hibrideket, mivel az elektromos autóikat Brüsszel összesen 45,3 százalékos büntetővámmal tette versenyképtelenné az uniós piacon.

Látványos még Elon Musk Teslájának vesszőfutása.

A Berlin melletti Grünheidében működő Gigafactoryjában lazábbra vehetik a termelést, az áprilisi 5475 eladott Tesla feleannyi, mint egy éve, a cég piaci részesedése ezzel a futottak még kategóriába süllyedt (0,6 százalék).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.