Az autóárak világszerte emelkednek. Az inflációs hullám ellenére a BYD pont az ellenkező irányba halad. A kínai autógyártó 22 elektromos és hibrid modelljének árát csökkentette, így népszerű Seagull elektromos járművének ára egy felső kategóriás országúti kerékpár ára alá esett.
Mindez első pillantásra kétségbeesett kísérletnek tűnhet az eladások fellendítésére egy lassuló piacon. A dolgok mélyére ásva azonban teljesen más kép rajzolódik ki.
Ezek az árcsökkentések akkor következnek be, amikor az elektromosautó-ipar új szakaszba lép. Bár az összes eladás továbbra is magas, a növekedés lassul. Kínában áprilisban 3,5 millió eladatlan elektromos autó volt a kereskedésekben, ami a legmagasabb szint 2023 decembere óta.
A legtöbb autógyártó óvatosan reagálna a lassulásra, csökkentené a termelést és mérsékelné a kedvezményeket. A BYD azért engedheti meg magának a támadó fellépést, mert egyedi költségstruktúrája a vertikális integrációban gyökerezik. Maga gyártja az akkumulátorait, tervezi a chipjeit és szigorúan ellenőrzi a működését.
Amikor a riválisok árat csökkentenek, az náluk a törékeny árrések rovására megy. Amikor a BYD árat csökkent, azzal piaci részesedést és jövőbeli árazási erőt vásárol. Az elmúlt évek többszöri árcsökkentése, némelyik akár 30 százalékos is volt, ellenére a cég bruttó árrése (az értékesítési ár és a közvetlen költségek különbsége) 2021 óta folyamatosan emelkedik, ami azt jelenti, hogy jókora árréstartalék van még a gazdálkodásban.
A BYD ezzel a teljes piaci dinamikát képes megváltoztatni.
A hagyományos autógyártók prémium termékként árazták az elektromos autókat, a technológiai költségekre és a márkaértékre hivatkozva. A BYD megközelítése megkérdőjelezi ezt a feltételezést, kevesebb lehetőséget hagyva a riválisoknak a magasabb árak indoklására – írja elemzésében a Financial Times.
Az első negyedévre kimutatott közel 20 százalékos bruttó árrés felülmúlta a Tesla 16 százalékát és a legtöbb helyi riválisét, amelyek még mindig veszteségesen működnek.
A BYD részvényei 80 százalékkal emelkedtek az elmúlt évben, ami azt tükrözi, hogy árazási stratégiája átalakíthatja a globális elektromosautó-piacot, még az árcsökkentések utáni 10 százalékos esés ellenére is.
Legújabb árcsökkentési hulláma sarokba szorítja versenytársait: vagy maguk is engednek az árból és viselik ennek pénzügyi terheit, vagy fenntartják az árakat és piacot veszítenek. A gyengébb riválisok számára a konszolidáció elkerülhetetlenné válhat.
Az autóiparban kevés precedens van az ilyen szintű agresszív árazásra.
Vannak viszont egyértelmű párhuzamok a 2010-es évek okostelefon-háborúival.
2013 után az okostelefon megszűnt luxuscikknek lenni, a fogyasztói elvárások az újdonságtól az érték felé tolódtak el. A piac az innováció által vezérelt növekedésről, ahol több mint 50 vállalat versengett globálisan, a méretgazdaságosság által vezérelt konszolidáció felé mozdult el.
Az olyan márkák, mint az LG, a Sony Ericsson, a Nokia, a Motorola és a BlackBerry, amelyek egykor meghatározó termékszegmenseket definiáltak, gyorsan mentek a süllyesztőbe, ahogy az árrések összeomlottak. Csak a vertikálisan integrált, globális méretű gyártók – például az Apple és a Samsung – tartották meg az árazási erőt és a piaci ellenőrzést.
Az autógyártók hasonló nyomás alá kerülnek. Az európai gyártók, amelyek amúgy is alkalmazkodási kényszerben vannak, csak még nagyobb nyomás alá kerülnek a BYD ársokkja miatt. A kínai cég az elmúlt hónapban először előzte meg a Teslát a regionális elektromosautó-eladásokban,
Szingapúrban a legkelendőbb márkává vált, még a Toyotát is felülmúlva. Mindez abba az irányba mutat, hogy hamarosan még a prémium kategória sem lesz menedék a globális autógyártók számára. A hagyományos nagy gyártók szembesülnek a kényelmetlen valósággal: Kínán kívül is indokolniuk kell majd a lényegesen magasabb árakat. Így az elektromosautó-verseny az árrések játéka lesz, amelyet kevesen nyerhetnek meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.