BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Már egy biciklinél is olcsóbban adja az autót a Szegedre költöző kínai Byd

Az elektromos autók piaca kezd kísértetiesen hasonlítani a mobiltelefonok piacának 2010-es évekbeli helyzetére. A fogyasztói elvárások az újdonságtól az érték felé tolódtak el. A BYD folyamatos árcsökkentései azt jelzik, hogy van jócskán még tartalék a kínai óriás árrésében.

Az autóárak világszerte emelkednek. Az inflációs hullám ellenére a BYD pont az ellenkező irányba halad. A kínai autógyártó 22 elektromos és hibrid modelljének árát csökkentette, így népszerű Seagull elektromos járművének ára egy felső kategóriás országúti kerékpár ára alá esett.

BYD
A BYD árcsökkentései új időszámítást jeleznek a villanyautó-piacon / Fotó: AFP

Mindez első pillantásra kétségbeesett kísérletnek tűnhet az eladások fellendítésére egy lassuló piacon. A dolgok mélyére ásva azonban teljesen más kép rajzolódik ki. 

  • A Seagullt, amely már eddig is nagyon olcsó volt, most még kedvezőbb áron kínálják, Kínában mindössze 55 800 jüanért (7780 dollárért) lehet megvenni. 
  • A legdrámaibb árcsökkentés a Seal kétmotoros hibridnél volt, amelynek ára 53 ezer jüannal, 102 800 jüanra csökkent.

Ezek az árcsökkentések akkor következnek be, amikor az elektromosautó-ipar új szakaszba lép. Bár az összes eladás továbbra is magas, a növekedés lassul. Kínában áprilisban 3,5 millió eladatlan elektromos autó volt a kereskedésekben, ami a legmagasabb szint 2023 decembere óta.

A BYD ereje a vertikális integrációban gyökerezik

A legtöbb autógyártó óvatosan reagálna a lassulásra, csökkentené a termelést és mérsékelné a kedvezményeket. A BYD azért engedheti meg magának a támadó fellépést, mert egyedi költségstruktúrája a vertikális integrációban gyökerezik. Maga gyártja az akkumulátorait, tervezi a chipjeit és szigorúan ellenőrzi a működését.

Amikor a riválisok árat csökkentenek, az náluk a törékeny árrések rovására megy. Amikor a BYD árat csökkent, azzal piaci részesedést és jövőbeli árazási erőt vásárol. Az elmúlt évek többszöri árcsökkentése, némelyik akár 30 százalékos is volt, ellenére a cég bruttó árrése (az értékesítési ár és a közvetlen költségek különbsége) 2021 óta folyamatosan emelkedik, ami azt jelenti, hogy jókora árréstartalék van még a gazdálkodásban. 

A BYD ezzel a teljes piaci dinamikát képes megváltoztatni. 

A hagyományos autógyártók prémium termékként árazták az elektromos autókat, a technológiai költségekre és a márkaértékre hivatkozva. A BYD megközelítése megkérdőjelezi ezt a feltételezést, kevesebb lehetőséget hagyva a riválisoknak a magasabb árak indoklására – írja elemzésében a Financial Times.

Van még tartalék

  • Néhány kritikus szerint agresszív árazása nem biztos, hogy fenntartható. Amiatt aggódnak, hogy az ultraalacsony árak öldöklő árversenyt indíthatnak be a szektorban, ami végső soron az egész iparág nyereségességét rontja. Egyelőre a BYD esetében nem látszik ennek a hatása. 

Az első negyedévre kimutatott közel 20 százalékos bruttó árrés felülmúlta a Tesla 16 százalékát és a legtöbb helyi riválisét, amelyek még mindig veszteségesen működnek. 

A BYD részvényei 80 százalékkal emelkedtek az elmúlt évben, ami azt tükrözi, hogy árazási stratégiája átalakíthatja a globális elektromosautó-piacot, még az árcsökkentések utáni 10 százalékos esés ellenére is.

Legújabb árcsökkentési hulláma sarokba szorítja versenytársait: vagy maguk is engednek az árból és viselik ennek pénzügyi terheit, vagy fenntartják az árakat és piacot veszítenek. A gyengébb riválisok számára a konszolidáció elkerülhetetlenné válhat.

Az autóiparban kevés precedens van az ilyen szintű agresszív árazásra. 

Vannak viszont egyértelmű párhuzamok a 2010-es évek okostelefon-háborúival.

2013 után az okostelefon megszűnt luxuscikknek lenni, a fogyasztói elvárások az újdonságtól az érték felé tolódtak el. A piac az innováció által vezérelt növekedésről, ahol több mint 50 vállalat versengett globálisan, a méretgazdaságosság által vezérelt konszolidáció felé mozdult el. 

Az olyan márkák, mint az LG, a Sony Ericsson, a Nokia, a Motorola és a BlackBerry, amelyek egykor meghatározó termékszegmenseket definiáltak, gyorsan mentek a süllyesztőbe, ahogy az árrések összeomlottak. Csak a vertikálisan integrált, globális méretű gyártók – például az Apple és a Samsung – tartották meg az árazási erőt és a piaci ellenőrzést.

Kevés nyerő lesz az árrések játékában

Az autógyártók hasonló nyomás alá kerülnek. Az európai gyártók, amelyek amúgy is alkalmazkodási kényszerben vannak, csak még nagyobb nyomás alá kerülnek a BYD ársokkja miatt. A kínai cég az elmúlt hónapban először előzte meg a Teslát a regionális elektromosautó-eladásokban, 

  • a Tesla értékesítéseinek volumene 49 százalékkal csökkent, 
  • a BYD-é 169 százalékkal nőtt. 

Szingapúrban a legkelendőbb márkává vált, még a Toyotát is felülmúlva. Mindez abba az irányba mutat, hogy hamarosan még a prémium kategória sem lesz menedék a globális autógyártók számára. A hagyományos nagy gyártók szembesülnek a kényelmetlen valósággal: Kínán kívül is indokolniuk kell majd a lényegesen magasabb árakat. Így az elektromosautó-verseny az árrések játéka lesz, amelyet kevesen nyerhetnek meg. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.