BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb pofon érte a Teslát, egyre hátrébb szorul a kívánságlistán

A Tesla megítélése a világ minden fontosabb piacán romlik, egyre kevesebben jelölik első számú vásárlási célpontnak az elektromos autók mezőnyében. Kínában a BYD mellett már a tavaly indult Xiaomi is a Tesla elé került a preferencialistán.

Egyre gyérebb a fogyasztói érdeklődés a Tesla autói iránt, s ezt nemcsak a forgalmi adatok, hanem a vásárlási hajlandóságról készített, friss éves felmérés is igazolja. 

Tesla Model Y Juniper
A Tesla Model Y felfrissített változata januárban debütált Kínában, de nem hozott áttörést / Fotó: AFP

Kínában, az elektromos átállás meghatározó piacán a potenciális vásárlóknak csak 14 százaléka nevezte meg a Teslát, mint első számú célpontot a villanyautók népes mezőnyében, míg egy évvel korábban még 18 százalék favorizálta Elon Musk járműveit. Ezzel a Tesla a harmadik helyre csúszott vissza,

  • a BYD
  • és a Xiaomi

egyaránt megelőzte, noha az utóbbinak bő egyéves tapasztalata van csupán az autógyártás területén – összegezte kutatási eredményeit Joseph Spak, a UBS elemzője, hozzátéve, hogy a Tesla ezzel gyakorlatilag elveszítette a technológiai éllovasnak járó kitüntető címet. A kínai fogyasztók szemében már a hazai a nyerő, s a Tesla legfeljebb a legjobb külföldi autógyártó címével vigasztalódhat, megelőzve a német BMW-Audi-Volkswagen triót.

A Tesla eladásai már Kínában is csökkennek

Az első negyedévben a Tesla kiskereskedelmi eladásai Kínában 134 607 darabot tettek ki, ami 1,6 százalékkal több ugyan az előző év azonos időszakához képest, de 31,6 százalékkal kevesebb, mint a 2024-es negyedik negyedévben – derül ki a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) adataiból. 

A kínai forgalom a Tesla 336 681 darabos globális kiszállításának 40 százalékát adta az első negyedévben. Áprilissal csak romlott a helyzet, az első négy hónap 163 338 darabos eladott kínai volumene már 0,31 százalékos csökkenést jelzett a bázisidőszakhoz viszonyítva. A versenytársak eközben előretörtek, erre is visszavezethető, hogy 

a Tesla piaci részesedése 11,44 százalékról 7,96 százalékra zsugorodott a kínai villanyautó-piacon,

amely a Tesla számára – nagyságát tekintve – a második az Egyesült Államok mögött. Hazai pályán viszont verhetetlen a Tesla, amit egyrészt korai megjelenésének, a riválisok gyengébb teljesítményének és szűkös kínálatának köszönhet. 

Visszaütött Musk politikai szerepvállalása

A piaci részesedése a villanyautók körében 48 százalékos, ugyanakkor népszerűsége hanyatlik, az amerikai potenciális vásárlók körében a tavalyi 38 százalékról 29 százalékra mérséklődött a rá első helyen szavazók aránya, Európában pedig 20-ról 15 százalékra, itt az Audi és a BMW megelőzte a Teslát a márkák megítélésében.

A kínaiak márkapreferenciája elektromos autó vásárlásakor
 

Joseph Spak, a UBS elemzője szerint ebben a hanyatlásban jócskán benne van az alapító-vezérigazgató, Elon Musk iránt táplált ellenszenv, amit a világ leggazdagabb embere a Donald Trump amerikai elnök mögé történt beállásával, zavaros nézeteivel és az amerikai szövetségi intézményrendszer karcsúsításnak nevezett szétverésével vívott ki magának.

A UBS nem rejti véka alá, hogy aggályosnak tartja a Tesla jelenlegi helyzetét, ennek megfelelően részvényeit eladásra javasolja, 12 hónapra előretekintő célárát pedig 190 dollárban állapítja meg, ami 47,6 százalékkal alacsonyabb a Tesla keddi 363 dolláros záróáránál.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.