BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Német dízelautók: agyba-főbe buktatják a műszaki vizsgán – és ez óriási kettős mérce

Eltömődött a részecskeszűrő vagy szivárog a turbófeltöltő, valami hibádzhat a műszaki vizsgára kötelezett autónál. A németországi dízelautó tulajdonosa pedig lélekben már készülhet is a több ezer eurós költségre, a környezetvédelem ugyanis előrébb való.

Már készítheti is elő a pénztárcáját, akinek Németországban dízelautója van, és műszaki vizsgára viszi a kocsiját. Valószínűleg nem lesz olcsó mulatság.

Inflation rate dízel
Nem ússzák meg olcsón a dízelautók vizsgáztatását a németek / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Sokszor már az új dízeleket is elkaszálják

A dízelüzemű járművek ugyanis gyakran megbuknak már az új autók vizsgálatán is, különösen, ha 1,5 és 2,0 literes Ecoblue motorral szerelt Ford modellekről van szó – írja a Focus online a német autóklub (ADAC) adatai alapján. 

Az újonnan vásárolt autókat egyébként az első forgalomba helyezés után három évvel kell bemutatni a TÜV-nek, a Dekrának vagy valamely más műszaki és környezetvédelmi vizsgáztatásra feljogosított cégnek. A használt gépkocsikat pedig kétévente ellenőrzik. 

A legsűrűbben előforduló problémát a részecskeszűrők okozzák.

Egy alaposabb vizsgálat során általában kiderül, hogy a részecskeszűrő már nem látja el a feladatát, ezért nagy költséggel ki kell cserélni

c írja az ADAC. 

A dízel-részecskeszűrők ugyanis hajlamosak az eltömődésre, különösen akkor, ha a járművet főként rövid utakon használják. Az eltömődött vagy hibásan működő kipufogógáz-tisztító rendszer pedig megnövekedett szennyezőanyag-kibocsátáshoz vezet, és a jármű műszaki vizsgán való megbukásához vezet.

A csere ugyanakkor drágább lehet, mint azt sokan gondolnák, mert a konkrét esettől függően a javítás költsége akár a 3000 eurót is elérheti, azaz több mint 1,2 millió forintra rúghat.

További műszaki problémák

Szintén tipikus probléma a dízelekkel a kipufogógáz-visszavezető szelep meghibásodása. A szelep ugyanis a kipufogógázban lévő koromtól sérülhet, így már nem nyílik és záródik megfelelően, rontva a kibocsátási értékeket, ami ugyancsak a vizsga elbukásához, illetve extra költségekhez vezethet. 

Gondot okozhat még:

  •  az alkatrészek dízelek esetében gyorsabb kopása,
  • a turbófeltöltő szivárgása vagy lapátjainak sérülése.
  • a befecskendező rendszer meghibásodása.

Még mindig rengeteg dízel fut a német utakon

A könyörtelen vizsgáztatás hátterében az áll, hogy a dízelüzemű járműveknek 

rendkívül szigorú kibocsátási határértékeknek kell megfelelniük

a környezetszennyezés minimalizálása érdekében – teszi hozzá az ADAC. 

Németországban amúgy még mindig mintegy 14,1 millió dízelmotoros személygépkocsit tartanak nyilván, bár arányuk csökken. Ez az ország összes gépkocsijának mintegy 28,8 százaléka.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.