Német dízelautók: agyba-főbe buktatják a műszaki vizsgán – és ez óriási kettős mérce
Már készítheti is elő a pénztárcáját, akinek Németországban dízelautója van, és műszaki vizsgára viszi a kocsiját. Valószínűleg nem lesz olcsó mulatság.

Sokszor már az új dízeleket is elkaszálják
A dízelüzemű járművek ugyanis gyakran megbuknak már az új autók vizsgálatán is, különösen, ha 1,5 és 2,0 literes Ecoblue motorral szerelt Ford modellekről van szó – írja a Focus online a német autóklub (ADAC) adatai alapján.
Az újonnan vásárolt autókat egyébként az első forgalomba helyezés után három évvel kell bemutatni a TÜV-nek, a Dekrának vagy valamely más műszaki és környezetvédelmi vizsgáztatásra feljogosított cégnek. A használt gépkocsikat pedig kétévente ellenőrzik.
A legsűrűbben előforduló problémát a részecskeszűrők okozzák.
Egy alaposabb vizsgálat során általában kiderül, hogy a részecskeszűrő már nem látja el a feladatát, ezért nagy költséggel ki kell cserélni
c írja az ADAC.
A dízel-részecskeszűrők ugyanis hajlamosak az eltömődésre, különösen akkor, ha a járművet főként rövid utakon használják. Az eltömődött vagy hibásan működő kipufogógáz-tisztító rendszer pedig megnövekedett szennyezőanyag-kibocsátáshoz vezet, és a jármű műszaki vizsgán való megbukásához vezet.
A csere ugyanakkor drágább lehet, mint azt sokan gondolnák, mert a konkrét esettől függően a javítás költsége akár a 3000 eurót is elérheti, azaz több mint 1,2 millió forintra rúghat.
További műszaki problémák
Szintén tipikus probléma a dízelekkel a kipufogógáz-visszavezető szelep meghibásodása. A szelep ugyanis a kipufogógázban lévő koromtól sérülhet, így már nem nyílik és záródik megfelelően, rontva a kibocsátási értékeket, ami ugyancsak a vizsga elbukásához, illetve extra költségekhez vezethet.
Gondot okozhat még:
- az alkatrészek dízelek esetében gyorsabb kopása,
- a turbófeltöltő szivárgása vagy lapátjainak sérülése.
- a befecskendező rendszer meghibásodása.
Még mindig rengeteg dízel fut a német utakon
A könyörtelen vizsgáztatás hátterében az áll, hogy a dízelüzemű járműveknek
rendkívül szigorú kibocsátási határértékeknek kell megfelelniük
a környezetszennyezés minimalizálása érdekében – teszi hozzá az ADAC.
Németországban amúgy még mindig mintegy 14,1 millió dízelmotoros személygépkocsit tartanak nyilván, bár arányuk csökken. Ez az ország összes gépkocsijának mintegy 28,8 százaléka.