BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elárasztja Európát a kínai dömpingáru – így lehet az öreg kontinens a vámháború vesztese

Növekvő aggodalmakat okoz Európában a vámháború újabb fejleménye. A kínai dömpingáruk exportja az EU-ba folyamatosan emelkedik, a versenyképesség terén tovább csökken az unió lemaradása.

Kína egyre növekvő kereskedelmi többlete az Európai Unióval szemben tovább növeli az aggodalmakat, hogy az EU az Amerikai Egyesült Államok és Kína vámháborújában a konfliktus egyik vesztesévé, és az olcsó kínai áruk dömpinghelyévé válhat.

kikötő, konténer, vám, vámháború, USA, Kína debreceni logisztika
Kína exportja nőtt az év első négy hónapjában, egyre több olcsó áru érkezik Európába / Fotó: Shutterstock

Miközben az európai döntéshozók arra törekednek, hogy megfékezzék a kínai áruk áradatát, amelyek az Amerikába való bejutásuk során magasabb akadályokkal szembesülnek, a friss adatok máris azt mutatják, hogy Kína többlete az EU-val szemben az idei év első négy hónapjában elérte a 90 milliárd dolláros rekordot – írta a Bloomberg.

Kína új piacok után néz

Az Egyesült Államok vámjai miatt átirányított kínai áruk nagy része egyelőre Latin-Amerikán és Délkelet-Ázsián keresztül halad. Ugyanakkor a koronavírus-járvány óta már Európába áramló kínai export mennyisége is megkongatja a vészharangot, és ez a folyamat jelentősen felgyorsulhat, ha a Donald Trump által bejelentett vámok mérsékléséről nem tudnak megállapodni a felek.

„Az európai és nem amerikai piacokon várhatóan emelkedni fog a kínai szállítások száma. Peking erős szinten akarja tartani a globális piaci részesedését, ezért ha az amerikai piacon visszaszorul, akkor meg fogja próbálni növelni a részesedését más piacokon” – emelte ki Maxime Darmet, az Allianz Trade vezető közgazdásza.

Európa és Kína törékeny kapcsolatát mutatja, hogy He Lifeng kínai miniszterelnök-helyettes csütörtökön francia tisztviselőkkel találkozik Párizsban, miután Genfben ideiglenes megállapodást kötött amerikai kollégáival a vámok csökkentéséről. Ez ugyan az enyhülés jele a két nagyhatalom kereskedelmi háborújában, az EU szempontjából azonban nem jelent megnyugvást. Bár Kína és az Amerikai Egyesült Államok csökkentette a vámokat, a legtöbb kínai árura kivetett washingtoni illetékek még mindig 30 százalékponttal magasabbak, mint januárban voltak.

Miközben Kína erőteljesen reagált Donald Trump elnök agresszív vámpolitikájára, és a szemet szemért elvet alkalmazva erős viszontvámokkal válaszolt, az Európai Unió egyelőre mérsékeltebbnek mutatkozik, és célzott intézkedéseket készített elő, amelyeket csak akkor vetne be, ha a Washingtonnal folytatott tárgyalások kudarcba fulladnak.

Eközben a devizamozgások is súlyosbítják a kihívást Európa számára. A múlt hónapban a jüan több mint egy évtizedes mélypontra zuhant az euróval szemben, ami olcsóbbá és vonzóbbá tette a kínai exportot az európai vásárlók számára. A Kínával szembeni kereskedelmi egyensúlyhiány növekedése az európai versenyképesség erőteljes csökkenését tükrözheti, mivel a kínai vállalatok gyorsan feljebb lépnek az értékláncokban, és kihívást jelentenek a piacvezető vállalatoknak. Ez főleg annak fényében aggasztó jel Európa számára, hogy az Unió pont a versenyképesség erősítését tűzte ki céljául.

Aggasztó jelek a fontos tárgyalás előtt

He Lifeng párizsi útja tehát mindenképp érdekesnek ígérkezik. Főleg annak ismeretében, hogy Franciaország és Kína már most is vitában áll egymással

  • a kínai elektromos járművekre kivetett uniós vámok
  • és a Peking által az európai luxuscikkekre és szeszes italokra kivetett vámok miatt, amelyek súlyos eurómilliókba kerülnek a francia konyakgyártóknak.

Maros Sefcovic, az Európai Unió kereskedelmi vezetője a múlt héten azt mondta, hogy figyelemmel kísérik a kereskedelemben tapasztalt folyamatok lehetséges kockázatait, és hogy az első lépések május közepére várhatók. A téma várhatóan az uniós kereskedelmi miniszterek csütörtöki brüsszeli ülésén is napirendre kerül.

Az EU-t már korábban is aggasztotta a Kínából érkező import gyors növekedése, különösen, mivel a kínai termékek árai nemcsak nem emelkednek, hanem több esetben még csökkentek is.

Már Donald Trump elnök Fehér Házba való visszatérése előtt is átalakulóban volt az Európa és Kína közötti kereskedelmi kapcsolat. Miközben a németkínai kereskedelmi kapcsolatokban 2020-ban több mint 18 milliárd dolláros kínai deficit volt, ez 2024-re már 12 milliárd dolláros többletre váltott. Amennyiben az év első négy hónapjában tapasztalt tendencia 2025 hátralévő részében is megmarad, akkor ez a többlet csak Németországgal szemben meghaladhatja a 25 milliárd dollárt.

A változás egyik fő mozgatórugója az autópiac volt, mivel az elektromos és hagyományos autók kínai exportja gyorsan emelkedik, miközben Európa Kínába irányuló szállítmányai és kínai eladásai drasztikusan visszaestek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.