BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltűnik Ukrajna egykor legnagyobb benzinkúthálózata: szétesett az oligarcha olajbirodalma

A hajdanán ezerhatszáz kutat számláló Privat kútlánc maradék négyszáz töltőállomását is valószínűleg értékesítik. A valamikor vezető töltőállomás-hálózat a piac harmadát fedte le.

Néhány évvel ezelőttig Ihor Kolomojszkij „Privat” csoportja vezető szerepet töltött be az ukrán üzemanyagpiacon.  Az „Ukrnafta” vállalat és a Kremencsuk olajfinomító, elvesztése után a kútlánc is omladozni kezdett. Az egykor több mint 1500 kútból mára körülbelül 600 maradt Kolomojszkij csoportjának irányítása alatt, de az elmúlt hónapokban Kolomojszkij üzleti partnere, Mihajlo Kiperman aktívan tárgyal üzletemberekkel, és vizsgálja a megmaradt üzemanyag-üzletág eladásának lehetőségét. 

kútlánc
A kútlánc jó pár egysége a háború áldozata lett / Fotó: NurPhoto via AFP

A Pravda forrásai szerint a fő érdeklődő Volodimir Petrenko, az UPG hálózat tulajdonosa, aki kész megvásárolni körülbelül 400 „ANP/Aviash” benzinkutat. A felek a folyamatot kisebb lépésekkel már el is kezdték: Kijev környékén több mint 30 kutat bérbe is adtak.

Kútlánc: szétesett az oligarcha olajbirodalma

A háború előtt Kolomojszkij Ukrajna egyik legbefolyásosabb és leggazdagabb oligarchája volt, aki különböző iparágakban rendelkezett részesedésekkel:  2003-ban az általa birtokolt „Privat” csoport megszerezte az „Ukrnafta” – az ország legnagyobb olajkitermelője – irányítását. Akkoriban azonban az államé volt a társaság 51 százaléka. 

Kolomojszkij később elismerte, hogy 2003-tól kezdve havonta 5 millió dollár (összesen 110 millió dollár) kenőpénzt fizetett Leonyid Kucsma akkori elnök vejének, Viktor Pincsuk oligarchának az „Ukrnafta” irányításáért.

2007-ben Kolomojszkij és partnerei erőszakos módon átvették az „Ukrtransznafta” irányítását, a vállalat vezetését innentől kezdve évekig a „Privat” csoport menedzserei végezték.

Az üzleti modell úgy működött, hogy a fő nyereséget az állami „Ukrnafta” nyersanyagának alacsony áron való kivonása és a Kremencsuk olajfinomítóban történő feldolgozása biztosította. A profit legnagyobb részét a benzinkúthálózaton keresztül vonták ki, amely két évtized alatt az ország legnagyobb hálózatává nőtte ki magát, csúcspontján több mint 1600 kúttal.

Minden megváltozott 2022 őszén, amikor az állam úgy döntött, hogy államosítja az „Ukrnaftát” és az „Ukrtransznaftát”, Kolomojszkijt pedig letartóztatták. Az „Ukrnafta” új vezetője, Szerhij Koreckij azt állította, hogy Kolomojszkij és menedzserei miatt 

az állam akár százmilliárd hrivnyát is veszíthetett – így aztán Kolomojszkij előzetes letartóztatásban maradt.

Az oligarcha olajbirodalma szétesett, az államosítás során 537 benzinkutat vett vissza az immár állami „Ukrnafta”. További 245 kút a Privatbank zálogában volt, és az állami bank, valamint Kolomojszkij képviselői közötti jogi viták tárgyát képezte. 

Aztán 2024 októberében ezeket a komplexumokat egy aukción a kevéssé ismert „Max Energo Resource” cég vásárolta meg, azonban az új tulajdonos nem kapott engedélyt az eszközök koncentrációjára. 
Jelenleg körülbelül 600, Kolomojszkij üzleti partnerei irányítása alatt álló komplexum működése is leállt az üzemanyag hiánya miatt. A munkavállalók nem kaptak fizetést, pereket indítottak – írja a lap.

Évekig élősködött a csoport az államon, olcsó olajhoz és feldolgozáshoz jutva, a benzinkutak pedig készpénztermelő eszközként szolgáltak. Amikor kivették alóluk a finomítót, képtelenek voltak a piacról megélni.  
Napjainkban a talpon maradás és a legégetőbb tartozások kiegyenlítése érdekében havonta eladnak néhány benzinkutat.

Mennyit is adnak el?

A „Privat” csoport olajüzletágának kurátora, Mihajlo Kiperman állítólag a megmaradt benzinkutak eladásának lehetőségeit vizsgálja. Többször tárgyalt a belorusz üzemanyag fő importőrének, így a Lukasenka-rezsim nagy támogatójának tartott Volodimir Petrenko üzletemberrel. Kiperman régóta külföldön tartózkodik, Ukrajnában több büntetőeljárásban is érintett, 400-420 benzinkút eladásáról gondolkodik, míg körülbelül 200-at a „Privat” csoport tulajdonában tervez megtartani. A Pravda informátorai szerint Petrenko azonban inkább a bérlés lehetőségét fontolgatja, elsősorban a Kijev környéki, viszonylag jól menő töltőállomások érdeklik. 

A bérleti díj 3-tól 10 ezer dollárig terjedhet, de egy kiemelt helyen lévő töltőállomás havidíja a 25 ezer dollárt is elérheti. Ha vásárlásról van szó, akkor egy fővárosi kútért akár egymillió dollárt is kérhetnek az informátor szerint.

Persze az üzlet teljesen bizonytalan, egyrészt a versenyhatóság jóváhagyása sem borítékolható, másrészt maguk a tárgyalópartnerek is kiszámíthatatlanok – teszik hozzá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.