BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drámai német figyelmeztetés: ott üt be a háborús helyzet Európában, ahol eddig nem gondoltuk – jön a káosz

A frankfurti repülőtér vezetője figyelmeztet, hogy egyre több a hadgyakorlat és kevés a légi forgalmi irányító, e kettő találkozásából pedig hatalmas zűrzavar lesz. A légi forgalmi káosz rövid távon elkerülhetetlen Európában.

Az európai és különösen a német légi közlekedés nehéz kihívással néz szembe a következő tíz évben. „Egyre több olyan katonai gyakorlat lesz, amely korlátozza a légteret”, amely jelenleg erre nincs felkészítve – mondta Stefan Schulte, a frankfurti Fraport repülőtér vezetője csütörtökön a frankfurti Aviation Press Club rendezvényén a Handelsblattnak.

légiforgalmi káosz Climate activists paralyze air traffic in Frankfurt
Légiforgalmi káosz: fény derül a késések leggyakoribb okára / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Egyre kisebb légtér áll rendelkezésre egyre több járat számára Európában

Schulte szerint már most is szűk keresztmetszetek kezdenek kialakulni az európai égbolton. Például hiány van a légi forgalmi irányítókból, akik pótlása csak hosszú távon oldható meg. Ráadásul a pilóták egy adott légtérre kapnak vezetési jogosítványt, azaz nem vethetők be mindenhol. A rendszer rugalmatlan, az európai légtér pedig széttagolt. A légi forgalmi irányítás a nemzetállamok hatáskörébe tartozik; mindenki a saját rendszerét üzemelteti a saját informatikai rendszerével.

A polgári repülés számára kihívás az egyre több légi gyakorlat és az orosz–ukrán háború is. Azok felett a területek felett ugyanis, ahol katonai konfliktus van, vagy hadgyakorlat zajlik, légtérzár van, és a járatoknak kerülniük kell.

Légi forgalmi káosz: fény derül a késések leggyakoribb okára

Schulte szerint túl sok járat zsúfolódik össze a légtérben, a szűk keresztmetszetek jelenleg a késések egyik fő oka.

Az elmúlt pár évben, a Covid–19-pandémia után egyre többen választják a repülést utazási módként, ami munkaerőhiányt okozott számos légiipari munkakörben. Emiatt pedig a reptereken káosz, a polgári légi forgalomban pedig járatkésések és -törlések alakultak ki.

A Németország feletti légtér különösen zsúfolt a sok átrepülés miatt. Bár az európai légiforgalom-irányítási szervezet, az Eurocontrol ezen próbál segíteni átcsoportosítással, a Fraport vezérigazgatója szerint ez nem elég.

A helyzet lassan javul, de ez annak is köszönhető, hogy Németországban még mindig kevesebb a járat, mint a világjárvány előtt, a magas költségek miatt.

A Fraport 5 százalékos kapacitásnövekedésre számít frankfurti központjában idén, de Schulte szerint, akárcsak Münchenben, csak a koronavírus előtti szint 90 százalékát fogják elérni.

Mindenki készüljön fel: brutális késések lesznek a nyáron a repülőtereken – a Ryanair és a szakértők figyelmeztettek, rosszabb jön, mint 2024-ben

A légi forgalom töretlenül élénkül. A légi irányítók létszáma viszont nem követi megfelelő ütemben a járatok számának növekedését.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.