Az európai és különösen a német légi közlekedés nehéz kihívással néz szembe a következő tíz évben. „Egyre több olyan katonai gyakorlat lesz, amely korlátozza a légteret”, amely jelenleg erre nincs felkészítve – mondta Stefan Schulte, a frankfurti Fraport repülőtér vezetője csütörtökön a frankfurti Aviation Press Club rendezvényén a Handelsblattnak.
Schulte szerint már most is szűk keresztmetszetek kezdenek kialakulni az európai égbolton. Például hiány van a légi forgalmi irányítókból, akik pótlása csak hosszú távon oldható meg. Ráadásul a pilóták egy adott légtérre kapnak vezetési jogosítványt, azaz nem vethetők be mindenhol. A rendszer rugalmatlan, az európai légtér pedig széttagolt. A légi forgalmi irányítás a nemzetállamok hatáskörébe tartozik; mindenki a saját rendszerét üzemelteti a saját informatikai rendszerével.
A polgári repülés számára kihívás az egyre több légi gyakorlat és az orosz–ukrán háború is. Azok felett a területek felett ugyanis, ahol katonai konfliktus van, vagy hadgyakorlat zajlik, légtérzár van, és a járatoknak kerülniük kell.
Schulte szerint túl sok járat zsúfolódik össze a légtérben, a szűk keresztmetszetek jelenleg a késések egyik fő oka.
Az elmúlt pár évben, a Covid–19-pandémia után egyre többen választják a repülést utazási módként, ami munkaerőhiányt okozott számos légiipari munkakörben. Emiatt pedig a reptereken káosz, a polgári légi forgalomban pedig járatkésések és -törlések alakultak ki.
A Németország feletti légtér különösen zsúfolt a sok átrepülés miatt. Bár az európai légiforgalom-irányítási szervezet, az Eurocontrol ezen próbál segíteni átcsoportosítással, a Fraport vezérigazgatója szerint ez nem elég.
A helyzet lassan javul, de ez annak is köszönhető, hogy Németországban még mindig kevesebb a járat, mint a világjárvány előtt, a magas költségek miatt.
A Fraport 5 százalékos kapacitásnövekedésre számít frankfurti központjában idén, de Schulte szerint, akárcsak Münchenben, csak a koronavírus előtti szint 90 százalékát fogják elérni.
Mindenki készüljön fel: brutális késések lesznek a nyáron a repülőtereken – a Ryanair és a szakértők figyelmeztettek, rosszabb jön, mint 2024-ben
A légi forgalom töretlenül élénkül. A légi irányítók létszáma viszont nem követi megfelelő ütemben a járatok számának növekedését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.