BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerika mélyen belemar a Toyota profitjába, de a japánoknak van rá válaszuk

A világelső japán autógyártó üzemi nyeresége az új üzleti évében 7 milliárd dollárral csökkenhet az amerikai extra vámok belépésével és a dollár gyengülése miatt. A Toyota nem konfrontálódik Donald Trump elnökkel, s inkább növeli beruházásait és értékesítését a legnagyobb piacán.

Precízek a pénzügyesek a Toyotánál, egzakt módon beárazták a Donald Trump által kirobbantott vámvilágháború anyagi következményeit. A csütörtök reggel publikált éves jelentésükhöz társított kivetítésben a világelső autógyártó az április 1-jével indult 2026-ös üzleti évére 21 százalékkal alacsonyabb, 26 milliárd dolláros üzemi eredménnyel kalkulál. A márciussal zárult pénzügyi évben 33 milliárd dollár volt a Toyota üzemi nyeresége – a 2024-es évben elért 37 milliárd dolláros történelmi rekord után. 

Jakarta,indonesia-march,22,2013:,Selective,Focus,On,A,Row,Of,New,Toyota
A Toyota éves forgalma Kínában csökkent, de Ázsia többi részén nőtt a 2025-ös üzleti évben / Fotó: Shutterstock 

Üzemi haszonkulcsuk eközben 11,9-ről kerek 10 százalékra redukálódott. A most közölt éves profitadat csupán 35 millió dollárral maradt el az LSEG elemzői konszenzusától.

A Toyota felkészül a legrosszabbra is

Tokióban azonban nem csak Trump vámpolitikáját okolják a várható profitcsökkenésért, ebben az alapanyagárak emelkedése mellett a jennek a dollárhoz képest történő felértékelődése is szerepet játszik, igaz ehhez van némi köze az amerikai elnök megosztó intézkedéseinek is. 

Az Egyesült Államok a Toyota legfontosabb piaca, a japánok profitcsökkenése a jelzettnél sokkal nagyobb is lehetne, ha nem építettek volna ki szisztematikus munkával hatalmas gyártóbázisokat az országban, s ezzel az extra importvámok egy része alól mentesülhetnek.

A japánok javára szól az is, hogy Amerikában az elektromos átállás megdöccent ugyan a Trump-adminisztráció januári belépésével, ugyanakkor a hibridek iránti kereslet továbbra is dinamikusan nő. Ennek pedig a műfaj megteremtője, a Toyota az első számú haszonélvezője. 

Az infláció elszabadulása átírhatja a terveket

A Toyotánál ugyanakkor azt a kockázati tényezőt is figyelembe vették a számításokkor, amit a fogyasztói bizalom csökkenése jelent Amerikában – s persze máshol is. Az exportált járművek akár 10 százalékkal is drágulhatnak a vámintézkedések hatásának ellensúlyozásaként, s a növekvő infláció a lakossági és vállalati fogyasztásban is átrendezheti a prioritásokat. 

Toyota Motor announces financial results for last and current fiscal year
Hodzsi Szato, a Toyota elnök-vezérigazgatója az éves jelentés ismertetésén  / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Azaz megfontoltabbá válnak a vásárlók az egyre bizonytalanabb gazdasági helyzetben, amit a jegybank szerepét betöltő Fed sem tud oldani a Trump által hiába követelt kockázatos kamatcsökkentésekkel.

A világ vezető gazdaságában tevékenykedő többi globális autógyártóhoz hasonlóan a Toyotát is sújthatja a munkaerőköltségek emelkedése, és az 

extra kiadásként jelentkező beruházási kényszer, amit amerikai bázisainak fejlesztésére, bővítésére kell fordítania,

hogy megfeleljen a megváltozott követelményeknek és a profittermelő képessége se csökkenjen az előrejelzettnél látványosabban.  Az esetleges amerikai beruházások tőkeigényét nem hozták nyilvánosságra, ahogy az idő rövidsége miatt a konkrét terveket sem részletezték, de az biztosra vehető, hogy a japánok semmiképp sem akarnak konfrontálódni Donald Trumppal és alkalmazkodnak a megváltozó körülményekhez.

Enyhe visszaesés a globális értékesítésben 

A Toyota emellett a világ legnagyobb autópiacán sem vitézkedik, a kínai vásárlók inkább a helyi gyártók termékeit keresik. Ennek ellenére a Toyota járműeladásai Kínában kevésbé csökkentek, mint más japán autógyártóké, s a társaság jelentős lépéseket tesz, beruházásokat hajt végre a pozíciójának javítása érdekében. Ami a márciussal zárult üzleti évet illeti, 

a Toyota 0,9 százalékkal kevesebb, 9,362 millió autót értékesített, ebből 2,703 milliót Észak-Amerikában. 

Éves összevetésben ez 4 százalékos visszaesést jelent, s ebbe már az idei első három hónap harmatos teljesítménye is benne van. Japánban éves szinten kétezer kocsival adtak el csupán kevesebbet (1,991 millió darab), míg az Európában elkelt 1,172 millió Toyota 1,6 százalékos csökkenést jelent. Erősíteni csak Ázsiában, Afrikába és Latin-Amerikában tudtak, de ott is csak szerény mértékben.

Auto Shanghai kicks off in China
A Toyota bZ  elektromos szedánját a múlt hónapban mutatták be a sanghaji autókiállításon / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Mindamellett a Toyota erős értékesítési célokat fogalmazott meg, a folyó üzleti évben 4,7 százalékkal, 9,8 millióra növelnék eladásaikat, a legnagyobb, 8,8 százalékos mértékben pedig igencsak meglepő módon épp Észak-Amerikában. Céljuk, hogy a teljes értékesítésen belül a részben vagy teljesen elektromos meghajtásúak jelenlegi 46,2 százalékos arányát 49,8 százalékra növeljék, mégpedig a következő megosztásban:

  • hagyományos hibridek: 4,663 millió darab (+5,0 százalék)
  • tölthető (plug-in) hibridek: 209 ezer darab (+29,8 százalék)
  • elektromos autók: 310 ezer darab (+114 százalék)
  • üzemanyagcellás: 1 ezer darab (0 százalék)

A Toyota részvényárfolyama 1,3 százalékos gyengüléssel „honorálta” a gyászos profit-előrejelzést. A részvény Donald Trump január 20-i beiktatása óta 7 százalékos veszített értékéből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.