Késnek a románok és ennek a magyarok is megisszák a levét: veszélyben a korszakos vasúti beruházás
Nem készül el határidőre a magyar határ és Kolozsvár közötti vasút felújítása. A román szállításügyi minisztérium még 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val. A szerződés értelmében a finanszírozást uniós alapokból biztosítják az Országos Helyreállítási Terv (PNRR) keretében. Ennek feltétele viszont, hogy a munkát 2026 augusztusáig befejezzék.

A CFR SA szakaszonként írt ki közbeszerzést a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük. Az egyik legforgalmasabb romániai vasúti szakaszt 2023 januárjában zárták le, és a nemzetközi vonatokat Nyírábrány felé terelték.
Eugen Dedu, a CFR SA külföldi finanszírozású projektek megvalósításáért felelős igazgatóságának vezetője az Ebihoreanulnak elmondta:
a Kolozsvár–Egeres, Egeres–Kissebes szakasz készül el a 2026. augusztusi határidőre,
a Kissebes–Élesd, Élesd–Biharpüspöki szakasz csak 2027 második felére várható.
Mint részletezte, 2026 augusztusára a sínpárok lefektetésével készülnek el mindegyik szakaszon, így 2027 decemberéig – amikor lezárul a teljes munkálat – Kolozsvár és Élesd között közlekednek elektromos mozdonyok, innen dízelmozdonyok viszik tovább az utasokat a román–magyar határig.
Késnek a románok, Brüsszelben próbálkoznak
Dedu a finanszírozás esetleges elvesztéséről elmondta:
a szállításügyi minisztérium tárgyalásokat folytat az Európai Bizottsággal, így egyelőre nem tudják, hogy fel tudják-e használni a PNRR-ből megítélt teljes összeget, illetve miként zárul a projekt.
Közölte: a Kissebes–Élesd szakaszon a kisváros környékén dolgoznak, a többi 38 kilométerre a műszaki terv sem készült el. A tervezési nehézségeket a hegyes vidék és a Sebes-Körös folyó közelsége okozta. Itt júliusban kezdenék el a munkát, és 2027 második felében fejeznék be.
Az Élesd–Biharpüspöki szakaszon kisajátítási gondok okozták az elakadást, mivel új vasúti hidak épülnek – mondta az illetékes, aki a nyári időjárás beálltával mindegyik szakaszon a munkálatok felgyorsulását ígérte.
A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer per óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer per óra sebességgel haladhatnak majd, így az előbbiek esetében a korábbi 3 óra 30 percről 2 óra 14 percre csökken a menetidő. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
Átjártak a magyarok bevásárolni, most bezár a román bolt: nemhiába nem kellett a németeknek sem
A vállalat teljesítménye évek óta hanyatlik. A bezárás több mint száz ember munkahelyét szünteti meg.


