Nem készül el határidőre a magyar határ és Kolozsvár közötti vasút felújítása. A román szállításügyi minisztérium még 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val. A szerződés értelmében a finanszírozást uniós alapokból biztosítják az Országos Helyreállítási Terv (PNRR) keretében. Ennek feltétele viszont, hogy a munkát 2026 augusztusáig befejezzék.
A CFR SA szakaszonként írt ki közbeszerzést a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük. Az egyik legforgalmasabb romániai vasúti szakaszt 2023 januárjában zárták le, és a nemzetközi vonatokat Nyírábrány felé terelték.
Eugen Dedu, a CFR SA külföldi finanszírozású projektek megvalósításáért felelős igazgatóságának vezetője az Ebihoreanulnak elmondta:
a Kolozsvár–Egeres, Egeres–Kissebes szakasz készül el a 2026. augusztusi határidőre,
a Kissebes–Élesd, Élesd–Biharpüspöki szakasz csak 2027 második felére várható.
Mint részletezte, 2026 augusztusára a sínpárok lefektetésével készülnek el mindegyik szakaszon, így 2027 decemberéig – amikor lezárul a teljes munkálat – Kolozsvár és Élesd között közlekednek elektromos mozdonyok, innen dízelmozdonyok viszik tovább az utasokat a román–magyar határig.
Dedu a finanszírozás esetleges elvesztéséről elmondta:
a szállításügyi minisztérium tárgyalásokat folytat az Európai Bizottsággal, így egyelőre nem tudják, hogy fel tudják-e használni a PNRR-ből megítélt teljes összeget, illetve miként zárul a projekt.
Közölte: a Kissebes–Élesd szakaszon a kisváros környékén dolgoznak, a többi 38 kilométerre a műszaki terv sem készült el. A tervezési nehézségeket a hegyes vidék és a Sebes-Körös folyó közelsége okozta. Itt júliusban kezdenék el a munkát, és 2027 második felében fejeznék be.
Az Élesd–Biharpüspöki szakaszon kisajátítási gondok okozták az elakadást, mivel új vasúti hidak épülnek – mondta az illetékes, aki a nyári időjárás beálltával mindegyik szakaszon a munkálatok felgyorsulását ígérte.
A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer per óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer per óra sebességgel haladhatnak majd, így az előbbiek esetében a korábbi 3 óra 30 percről 2 óra 14 percre csökken a menetidő. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
Átjártak a magyarok bevásárolni, most bezár a román bolt: nemhiába nem kellett a németeknek sem
A vállalat teljesítménye évek óta hanyatlik. A bezárás több mint száz ember munkahelyét szünteti meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.