BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb Tesla-gyilkosnak mondott autóval jelentkezett a Xiaomi

Szisztematikus lépésekkel igyekszik csökkenteni a Tesla és a közte lévő távolságot a kínai elektromosautó-gyártók új üstököse. A Xiaomi most a Tesla legkelendőbb modelljére „csúszott rá” egy minap bemutatott, nagy teljesítményű SUV-vel. Ha a gyártókapacitást is feljebb tudja srófolni a Xiaomi, akkor jó esélyekkel készülhet a trónfosztásra Kínában.

Az elektromosautó-gyártásba tavaly tavasszal bekapcsolódott kínai Xiaomi egyértelműen a Tesla piacára utazik – ez derült ki a második modelljének csütörtöki bemutatásakor. A korábban okoseszközeiről és -telefonjairól világszerte ismertté vált társaság nyitásként a Tesla Model 3-as szedánt pécézte ki magának, erre szánta válaszul első, SU7-es modelljét, amelyből a tavalyi csonka évben 137 ezret, az idén pedig már több mint 121 ezret adtak el Kínában, azaz már meg is ünnepelhették a Xiaominál a negyedmilliomodik jármű átadását. A Model 3-nál olcsóbban kínált SU7 havi eladásai egyébként december óta már meghaladták a referenciamodellét Kínában.

Xiaomi
Lej Csün, a Xiaomi alapító-vezérigazgatója a legújabb Tesla-gyilkos jövevény bemutatóján / Fotó: AFP

Idén februárban hozták ki az SU7 felturbózott sportváltozatát, az Ultrát, majd most a YU7 kódnéven futó városi terepjárójukat küldik gyártásba, amely a Tesla legnagyobb darabszámban értékesített autójának, a Model Y SUV-nek állít konkurenciát. A kínai szaksajtó máris a sanghaji Gigafactoryban készülő Model Y ráncfelvarrott változata, a Juniper első számú kihívójaként beszél a YU7-esről. 

A Xiaomi a Tesla piacát pécézte ki magának

Tesla-gyilkos autókból volt már rengeteg, de a Xioami új autója közülük is kiemelkedik. A Xiaomi alapító-vezérigazgatója, Lej Csün az ünnepélyes bemutatón nem is kertelt, rögtön a Model Y specifikációival hasonlította össze a saját autójukat. Kiemelte a hatótávolságok közötti különbséget, eszerint

  • a Xiaomi YU7-es 835 kilométerre,
  • a Tesla Model Y Juniper pedig 719 kilométerre

tud eljutni egy feltöltéssel. Igaz, ez a 116 kilométeres extra táv azért nem tűnik acélosnak, de Lej Csün szerint, ha ehhez hozzátesszük a YU7 magasabb tudását és erősebb konfigurációját, akkor 8,3-9,7 ezer dolláros felárat kellene kérniük a vásárlóiktól – ennyivel meghaladva a Juniper 36 574 dolláros árát. 

Egy 25 százalék körüli felárral azonban nem biztos, hogy jobbak a Teslánál, 

s kérdés, hogy a kínai gazdaság lassuló trendjéhez kapcsolódó, óvatosabb vásárlói attitűd tolerál-e ekkora eltérést a viszonyítási alaphoz.

Lej Csün a kérdés élét azzal ütötte el, hogy az árazás kérdésére majd később visszatérnek, de még nyilvánvalóan az elektromos SUV júliusi piacra dobása előtt. Egyelőre árat se mondtak, és a megrendelési naplót sem ütötték fel a YU7 esetében. 

A Xiaomi YU7-esől idén akár százezret is eladhatnak Kínnában / Fotó: AFP

Azt árulták el, hogy a SU7-eshez hasonlóan három felszereltségi változatban – Standard, Pro és Max – kínálják a városi terepjárót. A legerősebb változat 690 lóerős, és 3,2 másodperc alatt gyorsul fel százra.

A YU7 és a Tesla Model Y paraméterei milliméterben megadva a következők:

  • Hosszúság: 4999 vs. 4797
  • Szélesség: 1996 vs. 1920
  • Magasság: 1600 vs. 1624
  • Tengelytáv: 3000 vs. 2890

Bár alma-körte jellegű összehasonlítás, de amíg a Teslának 27 perc kell hogy 10-ről 80 százalékra feltöltődjön, addig a YU7-nek negyedóra is elég, hogy 620 kilométerre elegendő energiát szívjon magába.

A gyártókapacitáson még kalibrálni szükséges 

A Model Y eladási statisztikáit azonban nehéz lesz utolérni, a legnépszerűbb Teslából tavaly 480 309 darabot adtak el Kínában, a teljes Tesla-volumen 74 százalékát ez a típus adta. Az idei első négy hónapban az új Model Y-ból 101 873 darabot adtak el Kínában, ez 19,6 százalékos csökkenés éves alapon. A Model Y-t egyébként 2021-ben vezették be a piacra.

A különbség addig biztosan behozhatatlan, amíg a Xiaomi gyártókapacitását fel nem turbózzák. 

Pekingi telephelyén, két üzemcsarnokban összesen évi 300 ezer autót tudnának összeszerelni, 

egyelőre azonban csak az egyik működik 150 ezres évi kibocsátással. „Testvére” még építés alatt áll, de június közepétől már abban is beindulhat a termelés.

A Deutsche Bank elemzői szerint ha minden jól alakul, akkor a Xiaomi 100 ezer YU7-es és 280 ezer SU7-est értékesíthet a teljes 2025-ös évben. Ez 30 ezerrel több, mint amit Lej Csün a múlt héten előrejelzett.

hongkongi  tőzsde - Xiaomi Ultra 
2024 Guangzhou International Automobile Exhibition
A Xiaomi SU7 Ultra a hatalmas, hasznavehetetlen légbeömlőkkel a motorháztetején / Fotó: Anadolu via AFP

A Xiaominál azonban nem csak kapacitásgondok vannak. A megrendelések egy három áldozatot követelő autópálya-baleset miatt április óta megrekedtek. A vezetéstámogató rendszer hibásodhatott meg a SU7-esnél, az okozhatta a tragédiát. Az eset előtt a szedán intelligens önvezető üzemmódban közlekedett, és 116 kilométer per órás sebességgel haladt, majd a sofőr észlelve a bajt átvette a kormányt, de korrigálni már nem tudott. 

Nem jött be az optikai tuning 

A vizsgálat folyamatban van, a Xiaomi azt megerősítette, hogy a SU7-es az olcsóbbik, LiDAR radartechnológia nélküli asszisztenssel volt felszerelve. Emellett a fogyasztók megtévesztése/átverése is a Xiaomi számlájára írható. Májusban derült ki, hogy az Ultrához 5800 dolláros extraként rendelhető, szénszálas hiper-szuper motorháztető nem több optikai tuningnál, de annak viszont pofátlanul túlárazott.

A hatalmas légbeömlőkkel csinosított motorháztetővel valóban sportosabb hatást kelt az autó, de az már egyszerű csúsztatás, hogy ezzel jobb lesz a jármű hűtése, és a teljesítménye is stabilabb lesz. 

A kamuzás miatt felháborodott Ultra-tulajdonosok a pénzük visszafizetését követelték, 

a Xiaomi nem részletezett módon, de kompenzálta a csalódott vásárlóit, emellett bocsánatot is kért a „félreérthető marketingért”. Ezt megelőzően a Xiaomi távolról apránként leszabályozta az Ultrák teljesítményét 1500 lóerőről 900 lóerőre, amiből szintén komoly felhorkanás lett, így a cég inkább visszacsinálta az egészet.

Irdatlan összeget költenek csipfejlesztésre

A Xiaomi nem csak az autóiparra koncentrál, Lej Csün egy teljesen új, olcsó, de nagy teljesítményű mobilcsipcsalád (Xring 01) kifejlesztésére készül, emellett 200 milliárd jüant (27,8 milliárd dollár) tervez befektetni az alaptechnológiai kutatás-fejlesztésbe a következő öt évben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.