Légtérzár van négy ország felett, a nemzetközi légitársaságok elkerülik Izraelt, Iránt, Irakot és Jordániát, miután a zsidó állam légi csapást mért iráni célpontokra, derül ki a Flightradar24 adataiból. A társaságok biztonsági okokból más útvonalakra irányítják vagy törlik a járatokat. Világszerte egyre több a konfliktusövezet, ami növekvő terhet jelent a légitársaságok működésére és jövedelmezőségére, és mind súlyosabb biztonsági problémát jelentenek.
Az Osprey Flight Solutions légi közlekedési kockázati tanácsadó cég szerint 2001 óta hat kereskedelmi repülőgépet lőttek le véletlenül, hármat pedig kis híján, emlékeztetett a Reuters.
Izrael pénteken indított támadást Irán nukleáris létesítményei, ballisztikusrakéta-gyárai és katonai parancsnokai ellen, amelyre Teherán dróncsapással válaszolt.
A tel-avivi Ben Gurion repülőteret további értesítésig lezárták, és Izrael légvédelmi egységei magas készültségben vannak.
Az El Al Airlines izraeli légitársaság felfüggesztette az Izraelbe és Izraelből induló járatait. Azír Ryanair ugyancsak pénteken közölte, hogy továbbra sem repül az országba, augusztus 31-ig meghosszabbította a szolgáltatások felfüggesztését, közölte a Times of Israel.
A légi csapások kezdetén azonban még számos légitársaság, köztük a dubaji Emirates, a német Lufthansa és az Air India kereskedelmi járatai repültek Irán felett. Utóbbi azonban közölte, hogy az európai és észak-amerikai járatait átirányította,
vagy a gépek visszatérek kiindulási helyükre.
Ez történt a New York-i, a vancouveri, a chicagói és a londoni járattal.
Irak helyi sajtójelentések szerint péntek hajnalban lezárta a légterét. Az ország keleti, Iránnal határos része felett található a világ egyik legforgalmasabb légi folyosója, amelyen több tucat légitársaság gépei közlekednek Európa és az Arab-öböl, valamint Ázsia között.
Radarképek szerint a járatokat Közép-Ázsia vagy Szaúd-Arábia légterébe irányítják át.
Jordánia órákkal a légi csapások kezdete után szintén lezárta a légterét.
„A helyzet még mindig változik, az üzemeltetőknek jelenleg nagyfokú óvatossággal kell eljárniuk a régióban” – tudatta honlapján a Safe Airspace, amelyet az OPSGROUP, a repülési kockázatokkal kapcsolatos információkat megosztó, tagságon alapuló szervezet működtet.
Pénteken kora reggel több, Dubajban leszálló járatot is átirányítottak. Az Emirates Manchesterből Dubajba tartó járatát Isztambulba, a Flydubai Belgrádból induló járatát pedig az örményországi Jerevánba irányították át.
A Flydubai diszkont légitársaság közölte, hogy felfüggesztette
tartó járatait, és számos más járatot töröltek, átirányítottak vagy visszatértek az indulási repülőtérre.
A Qatar Airways a Flightradar24 adatai szerint pénteken törölte két Damaszkuszba tartó menetrend szerinti járatát.
A 2023 októbere óta tartó izraeli–palesztin konfliktus már
többször megakasztotta a kereskedelmi légi közlekedést a főbb repülési útvonalakon hirtelen felbukkanó drónokkal és rakétákkal,
amelyek közül néhány a jelentések szerint elég közel volt ahhoz, hogy a pilóták és az utasok is láthassák azokat.
Roppant forgalmas légtérről van szó, az Eurocontrol adatai szerint a Közel-Kelet egét tavaly naponta 1400 Európába tartó és onnan induló járat szelte át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.