Fordulópont a brit McDonald’snál: már nem a gyorsétteremláncok királya
Úgy tűnik, a brit közönség és a McDonald’s közötti szenvedélyes viszony alaposan kihűlt. Amikor 1974-ben megnyílt az első McDonald’s az Egyesült Királyságban, ezrek álltak sorban, hogy megkóstolhassák a híres amerikai hamburgert. Az ikonikus arany ívek gyorsan meghódították a szigetországot, mára csaknem 1500 éttermük van országszerte, éves árbevételük pedig megközelíti a 2 milliárd fontot.

Az elmúlt időszakban csökkenő eladások, árérzékeny vásárlók, olcsóbb versenytársak, valamint feltörekvő, trendi márkák szorítják két irányból a globális gyorsétteremláncot. A szakértők szerint a McDonald’s beszorult a középmezőnybe: nem elég olcsó a spórolós vendégeknek, és nem elég menő a fiataloknak, akik inkább új, „fotózható” helyszínekre vágynak.
A brit piac nehézségeire az amerikai központ is többször felhívta a figyelmet,
a vállalat vezérigazgatója, Chris Kempczinski nemrég elismerte, hogy a brit eladások rontják a nemzetközi eredményeket.
A probléma egyik fő oka – ismertette – az áremelkedés: míg 2020-ban egy Big Mac 2,99 fontba került, ma már 4,89 fontot (2312 forint) kérnek érte. A vevők pedig ezt meg is érzik: a McDonald’s törzsközönsége jellemzően alacsonyabb jövedelmű, árérzékeny fogyasztókból áll, akik egy 40 pennys drágulást is élesebben érzékelnek, mint egy prémiummárka vásárlói.
Halmozottan hátrányos a brit McDonald’s
Mindeközben a láncot több botrány is megrázta. Az Egyesült Királyságban több mint száz szexuális zaklatásról szóló panasz ügyében indult vizsgálat, az izraeli franchise-partnerük pedig ingyen adott ételt az izraeli hadsereg tagjainak – az utóbbi miatt nemzetközi bojkott indult, melynek hatására a cég visszavásárolta az izraeli érdekeltségét. Noha a brit közönségre gyakorolt közvetlen hatás kérdéses, a márkaimázs biztosan nem javult.
Az éttermek hangulata is változott:
- az emberi kapcsolattartást háttérbe szorító önkiszolgáló kioszkokat sokan ridegnek érzik,
- a futárok tömege pedig néhol a lakók ellenállását váltotta ki.
Fulhamben például egy 24 órás nyitvatartás bevezetése ellen indult lakossági kampány. Mindezek ellenére a McDonald’s nem hátrál: 2028-ig 200 új étterem nyitását tervezi az Egyesült Királyságban, összesen egymilliárd fontos beruházással és több mint 24 ezer új munkahely létrehozásával. A cég szerint hosszú távon továbbra is van növekedési potenciál a brit piacon, kérdés, hogy az arany ívek újra visszanyerhetik-e régi fényüket a brit fogyasztók szemében.
A McDonald's hatalmas versenytársa érkezik a szomszédba, előbb-utóbb Magyarországot is kinézik
Horvátországba megérkezik a Taco Bell, amely új versenytársat hoz a McDonald’s, KFC és Pizza Hut mellé: a Yum! Brands terjeszkedése az EBRD támogatásával zajlik 9,9 millió eurós finanszírozással Horvátországban és Szlovéniában. A beruházás nemcsak gyorséttermek nyitását segíti, hanem munkahelyteremtéshez, valamint körkörös gazdasági elvek mentén a zöldátálláshoz is hozzájárul a régióban. A Taco Bell Romániában már több helyen jelen van, most pedig Horvátországban építik tovább európai hálózatát, amely hosszú távon Magyarországra is kiterjedhet.


