Megorroltak Muskra Indiában, mert a Tesla egyelőre nem tervez Gigafactoryt
Továbbra is teljesen bizonytalan a Tesla indiai jövője, az amerikai elektromosautó-gyártó óriáscég olyan kockázatokkal szembesül, amelyek óva intik az elhamarkodott döntésektől. Pedig a világ harmadik legnagyobb és rendkívül dinamikusan bővülő autópiacán a Teslának is bérelt helye lenne.

Egyelőre azonban a puhatolózó tárgyalásokon, az ígérgetéseken, a halogatáson, no meg egy mumbai autószalon megnyitásán túl konkrétumot nem hoztak az Elon Musk cégalapító-vezérigazgató és az indiai politikai potentátok közötti eszmecserék. India várja és befogadja a Teslát, de kőkemény feltételeket szab ahhoz, hogy gigantikus piacához hozzáférést adjon.
A Tesla szalonokat építene Gigafactory helyett
Narendra Modi miniszterelnök nemrég hivatalában fogadta Elon Muskot, és szívélyesen eltársalgott vele, de ennél többre nem jutottak. Egyelőre a Tesla tanulmányozza az indiai üzleti lehetőségeket, de nem tett ígéretet arra, hogy legalább 500 millió dollárt fektet az országba, gyártóbázist létrehozva.
Úgy tűnik, a cég bemutatóterem-hálózat létrehozásán kívül másban komolyan nem gondolkodik, még az olcsó indiai munkaerő sem csábítja, hiszen autógyártása magas fokon automatizált, a robotok pedig nem kérnek bért, hogy a munkájukat elvégezzék. Ha nincs beruházás, akkor a Tesla elesik a külföldi befektetőknek kínált, 15 százalékra redukált importvám alkalmazásának lehetőségétől.
Újdelhi már a Tesla igényeit is figyelembe vette, amikor februárban elfogadott költségvetésében 125 százalékról 70 százalékra csökkentette a 40 ezer dollár feletti árú luxusjárművek vámját. Márpedig ez a Tesla 35 ezer dollártól 70 ezer dollárig terjedő indiai kínálatának széles körét érinti.

Muskék érdektelenségét látva ki H. D. Kumaraswamy ipari miniszter ki is fakadt, a múlt héten újságíróknak azt nyilatkozta, hogy a Tesla „jobban érdeklődik” a bemutatótermek létrehozása iránt, és nem érdekli az indiai gyártás. Ezzel viszont csalódást okozott a világ legnépesebb országának, amit persze az indiai terjeszkedésüket nagy beruházásokkal tervező külföldi riválisokat, mint
- a Hyundai,
- a Mercedes-Benz,
- a Kia
- és a Toyota
cseppet sem szomorítja el. H. D. Kumaraswamy kifakadását sokan kommentálták, voltak, akik azt tanácsolták neki, hogy nézzen körül, a Teslának a szomszédban, Kínában már van egyévi egymillió autó összeszerelésre képes Gigafactoryja, s a sanghaji üzemből gond nélkül ki tudná szolgálni az indiai piacot is.
Megéri vagy nem éri meg az indiai gyárépítés?
Mások szerint autóinak magas ára korlátozza a vállalat elérhető piacának méretét, magyarán nem lenne megfelelő kereslet Indiában a helyben gyártott Teslákra, így ez a piac méretgazdasági szempontból sem igényli egy helyi bázis megépítését és üzemeltetését.
Puneet Gupta, az S&P Global mobilitási igazgatója szerint a Tesla valószínűleg teszteli az indiai piacot, mielőtt a helyi gyártást egyáltalán fontolóra venné. A Tesla uniformizált, globális modelljeivel is problémák adódhatnak, hiszen Indiában a helyi igényeknek megfelelő típusokat kell kínálni, és folytonosan igazodni kell a változásokhoz, ami pluszköltségekkel jár. A Hyundai például ebben otthon van, és dollármilliárdokat keresett már a rugalmas hozzáállásával.
Nagyon fontos, hogy a Tesla megértse az indiai piacot és azt, hogy mi adható el itt
– mondta az igazgató a South China Morning Postnak.
Az összeszerelt Teslák importja hosszú távon nem lesz fenntartható a magas árak és a vámok miatt. Egy gigagyár létrehozása Indiában kulcsfontosságú lesz a Tesla költségversenyképessége szempontjából – vélekedett Suraj Ghosh független elemző, aki keresleti kockázatoktól nem tart, a luxusautók iránti igény szerinte a jövedelmek látványos növekedésével párhuzamosan nőtt.

A Tesla vonakodása mögött szimpla politikai érdekek is meghúzódnak. Donald Trump amerikai elnök például egyáltalán nem örülne annak, ha Musk Indiában építkezne ahelyett, hogy az Egyesült Államokban gyártott Teslákkal árasztaná el a délnyugat-ázsiai ország autópiacát. Nemrég azt mondta, hogyha a Tesla így tenne, azzal szembemenne az amerikai érdekekkel.
Musk és Trump hűvös viszonyát tekintve leszögezhető, hogy egy ilyen indiai kaland rendkívüli kockázatokkal jár – Amerikában. Musk korábban India magas vámtarifáit nevezte meg a piacra lépés egyik fő akadályaként. Ez indiai oldalról elhárult ugyan, de beruházási döntés még sincs. Trump kereskedelmi háborújában India mindenesetre kiemelt helyen szerepel a büntetendő országok listáján.
A vámtárgyalások hamarosan kompromisszummal zárulnak
Elemzők megjegyezték, hogy az amerikai vállalatok valószínűleg megvárják az Egyesült Államok és India között várhatóan a jövő hónapban létrejövő kereskedelmi megállapodást, mielőtt bármilyen beruházási terv mellett elköteleznék magukat. Az eddigi tapasztalatok szerint a Trump-féle fenyegetőzés és a riasztó vámok belengetése csupán taktikai fegyver, amely a tárgyalóasztalnál már csütörtököt mond. Végeredményben az importvámok jelentősen csökkenhetnek mindkét irányban.

Az elektromos átállás sikerét tekintve fontos lenne az e téren úttörőként tisztelt Tesla indiai bevonzása, lökést adna a ma még elmaradott töltőhálózatok fejlesztésének és serkentené a piaci versenyt is. A villanyautók India teljes járműeladásának 2,4 százalékát tették ki tavaly, míg az indiai kormány ezt az arányt 2030-ra 30 százalékra szeretné emelni.
Az elektromos autók elterjedése azonban korlátozott, a helyiek inkább a fürge két- és háromkerekűeket preferálják, amelyekkel könnyebben lehet közlekedni a zsúfolt városokban, és olyan akkumulátorokat használnak, amelyeket otthon simán fel lehet tölteni, nem kell emiatt töltőállomást keresni.


