BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megorroltak Muskra Indiában, mert a Tesla egyelőre nem tervez Gigafactoryt

A világ harmadik legnagyobb autópiacán bérelt helye lenne a Teslának, az indiai politikusok által áhított Gigafactorynak viszont egyelőre nyoma sincs – még a tervasztalon is hiába keresnénk. Újdelhi gesztusokat is tett már Muskéknak, de a Tesla első embere vonakodik, s erre jó oka van. Nem is egy.

Továbbra is teljesen bizonytalan a Tesla indiai jövője, az amerikai elektromosautó-gyártó óriáscég olyan kockázatokkal szembesül, amelyek óva intik az elhamarkodott döntésektől. Pedig a világ harmadik legnagyobb és rendkívül dinamikusan bővülő autópiacán a Teslának is bérelt helye lenne. 

Tesla, Elon Musk, Narendra Modi
Jó hangulat volt, beruházási ígéret nem a Tesla vezére és az indiai elnök februári washingtoni találkozóján / Fotó: Anadolu via AFP

Egyelőre azonban a puhatolózó tárgyalásokon, az ígérgetéseken, a halogatáson, no meg egy mumbai autószalon megnyitásán túl konkrétumot nem hoztak az Elon Musk cégalapító-vezérigazgató és az indiai politikai potentátok közötti eszmecserék. India várja és befogadja a Teslát, de kőkemény feltételeket szab ahhoz, hogy gigantikus piacához hozzáférést adjon. 

A Tesla szalonokat építene Gigafactory helyett

Narendra Modi miniszterelnök nemrég hivatalában fogadta Elon Muskot, és szívélyesen eltársalgott vele, de ennél többre nem jutottak. Egyelőre a Tesla tanulmányozza az indiai üzleti lehetőségeket, de nem tett ígéretet arra, hogy legalább 500 millió dollárt fektet az országba, gyártóbázist létrehozva. 

Úgy tűnik, a cég bemutatóterem-hálózat létrehozásán kívül másban komolyan nem gondolkodik, még az olcsó indiai munkaerő sem csábítja, hiszen autógyártása magas fokon automatizált, a robotok pedig nem kérnek bért, hogy a munkájukat elvégezzék. Ha nincs beruházás, akkor a Tesla elesik a külföldi befektetőknek kínált, 15 százalékra redukált importvám alkalmazásának lehetőségétől. 

Újdelhi már a Tesla igényeit is figyelembe vette, amikor februárban elfogadott költségvetésében 125 százalékról 70 százalékra csökkentette a 40 ezer dollár feletti árú luxusjárművek vámját. Márpedig ez a Tesla 35 ezer dollártól 70 ezer dollárig terjedő indiai kínálatának széles körét érinti. 

Assam Book Fair 2023-24
A Muskról írt bestseller már megérkezett Indiába – a Teslákat még a határon vámolják / Fotó: NurPhoto via AFP

Muskék érdektelenségét látva ki H. D. Kumaraswamy ipari miniszter ki is fakadt, a múlt héten újságíróknak azt nyilatkozta, hogy a Tesla „jobban érdeklődik” a bemutatótermek létrehozása iránt, és nem érdekli az indiai gyártás. Ezzel viszont csalódást okozott a világ legnépesebb országának, amit persze az indiai terjeszkedésüket nagy beruházásokkal tervező külföldi riválisokat, mint

  • a Hyundai,
  • a Mercedes-Benz,
  • a Kia
  • és a Toyota

cseppet sem szomorítja el. H. D. Kumaraswamy kifakadását sokan kommentálták, voltak, akik azt tanácsolták neki, hogy nézzen körül, a Teslának a szomszédban, Kínában már van egyévi egymillió autó összeszerelésre képes Gigafactoryja, s a sanghaji üzemből gond nélkül ki tudná szolgálni az indiai piacot is. 

Megéri vagy nem éri meg az indiai gyárépítés?

Mások szerint autóinak magas ára korlátozza a vállalat elérhető piacának méretét, magyarán nem lenne megfelelő kereslet Indiában a helyben gyártott Teslákra, így ez a piac méretgazdasági szempontból sem igényli egy helyi bázis megépítését és üzemeltetését.

Puneet Gupta, az S&P Global mobilitási igazgatója szerint a Tesla valószínűleg teszteli az indiai piacot, mielőtt a helyi gyártást egyáltalán fontolóra venné. A Tesla uniformizált, globális modelljeivel is problémák adódhatnak, hiszen Indiában a helyi igényeknek megfelelő típusokat kell kínálni, és folytonosan igazodni kell a változásokhoz, ami pluszköltségekkel jár. A Hyundai például ebben otthon van, és dollármilliárdokat keresett már a rugalmas hozzáállásával.

Nagyon fontos, hogy a Tesla megértse az indiai piacot és azt, hogy mi adható el itt

mondta az igazgató a South China Morning Postnak. 

Az összeszerelt Teslák importja hosszú távon nem lesz fenntartható a magas árak és a vámok miatt. Egy gigagyár létrehozása Indiában kulcsfontosságú lesz a Tesla költségversenyképessége szempontjából – vélekedett Suraj Ghosh független elemző, aki keresleti kockázatoktól nem tart, a luxusautók iránti igény szerinte a jövedelmek látványos növekedésével párhuzamosan nőtt.

Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg
A grünheideihez hasonló Gigafactoryt szívesen látnának Indiában is / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A Tesla vonakodása mögött szimpla politikai érdekek is meghúzódnak. Donald Trump amerikai elnök például egyáltalán nem örülne annak, ha Musk Indiában építkezne ahelyett, hogy az Egyesült Államokban gyártott Teslákkal árasztaná el a délnyugat-ázsiai ország autópiacát. Nemrég azt mondta, hogyha a Tesla így tenne, azzal szembemenne az amerikai érdekekkel. 

Musk és Trump hűvös viszonyát tekintve leszögezhető, hogy egy ilyen indiai kaland rendkívüli kockázatokkal jár – Amerikában. Musk korábban India magas vámtarifáit nevezte meg a piacra lépés egyik fő akadályaként. Ez indiai oldalról elhárult ugyan, de beruházási döntés még sincs. Trump kereskedelmi háborújában India mindenesetre kiemelt helyen szerepel a büntetendő országok listáján.

A vámtárgyalások hamarosan kompromisszummal zárulnak

Elemzők megjegyezték, hogy az amerikai vállalatok valószínűleg megvárják az Egyesült Államok és India között várhatóan a jövő hónapban létrejövő kereskedelmi megállapodást, mielőtt bármilyen beruházási terv mellett elköteleznék magukat. Az eddigi tapasztalatok szerint a Trump-féle fenyegetőzés és a riasztó vámok belengetése csupán taktikai fegyver, amely a tárgyalóasztalnál már csütörtököt mond. Végeredményben az importvámok jelentősen csökkenhetnek mindkét irányban.

Az Altigreenhez hasonló sokoldalú elektromos tricikliknek hatalmas piaca van Indiában / Foto: Altigreen

Az elektromos átállás sikerét tekintve fontos lenne az e téren úttörőként tisztelt Tesla indiai bevonzása, lökést adna a ma még elmaradott töltőhálózatok fejlesztésének és serkentené a piaci versenyt is. A villanyautók India teljes járműeladásának 2,4 százalékát tették ki tavaly, míg az indiai kormány ezt az arányt 2030-ra 30 százalékra szeretné emelni. 

Az elektromos autók elterjedése azonban korlátozott, a helyiek inkább a fürge két- és háromkerekűeket preferálják, amelyekkel könnyebben lehet közlekedni a zsúfolt városokban, és olyan akkumulátorokat használnak, amelyeket otthon simán fel lehet tölteni, nem kell emiatt töltőállomást keresni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.