BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A Z generáció fizetési szokásai kiborítják a pultosokat

A fiatalabbak egyre gyakrabban fizetik ki az italukat körönként, és nem egyben, az este vagy a fogyasztás végén. A Z generáció tagjai között elterjedt, új digitális fizetési szokás nem mindenkinek tetszik.

A csaposok nagy bánatára sok húszas éveiben járó fiatal szívesebben fizet rögtön az itala után, függetlenül attól, hogy mennyit fogyaszt majd egy este alatt  – írja a The New York Times.

A Z generáció fizetési szokásai kiborítják a pultosokat
A Z generáció fizetési szokásai kiborítják a kocsmákat / Fotó: Connect Images / AFP

Ennek számtalan oka van:

  • a Z generáció kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az idősebb korosztály,
  • továbbá hozzászoktak az egyszeri tranzakciókhoz, általában a telefonjukat használják, 

és úgy vélik, hogy az italok vásárlása egy bárban nem különbözik attól, amikor egy kávét vásárolnak meg egy kávézóban. 

Egy 2023-as Gallup-felmérés szerint a 18 és 34 év közötti Z generáció körében 10 százalékponttal csökkent az alkoholfogyasztás az elmúlt évtizedekben.

Az egyik Z generációs fiatal a lapnak úgy fogalmazott, hogy „mentálisan sokat segít”,  ha nem az italozás végén kéri ki a számlát, mert akkor sokkal nagyobb eséllyel „nem esik kísértésbe”, és nem fogyaszt többet.

Egy 24 éves, New Yorkban élő pénzügyi podcaster azt mondta, hogy generációja tudatosabban bánik a pénzzel, mivel 

a fiatal felnőttek annyi válságon és gazdasági bizonytalanságon estek már át, hogy legszívesebben maximum 40 dollárt (14 ezer forint) költenek el egy este.

Michael McMillan, a Marylandi Egyetem pénzügyeket oktató tanára elmondta, hogy számos digitális eszköz elérhetősége formálta a hallgatók túlzottan óvatos pénzügyi szokásait. A cikk megjegyzi: nem világos, hogy a fiatalabb fogyasztók mikor kezdtek el önmérsékletet gyakorolni a bárokban, azonban az megfigyelhető, hogy 

a Covid–19-világjárvány és a bárokba járók szokásai hatással lettek a fizetési trendekre is.

„A világjárvány alatt és után egyre többen kezdtek el kártyákat használni” – mondta Doug Kantor, a Merchants Payments Coalition elnevezésű kiskereskedelmi érdekvédelmi szervezet tagja. 

A Z generáció készpénzzel és pénztárcával kapcsolatos ellenszenvével párosulva a mobilfizetési lehetőségek, például az Apple Pay jelenléte hozzájárult a pénztárgépek használatának csökkenéséhez: így a vendéglátás digitalizációja feltartóztathatatlanul elterjedt.  

A Z generáció tagjai kiborítják a pultosokat

Minden alkalommal, amikor egy csapos lehúzza egy vendég kártyáját, a bár fix díjat fizet, plusz az adott tranzakció százalékos arányát. Az ismételten végrehajtott egyszeri tranzakciók többe kerülhetnek a vendéglátóhelynek, mint egy teljes számla, amelyet egyszerre fizetnek ki. 

Ha valaki az Egyesült Államokban például 

  • 100 dollárt költ (körülbelül 35 ezer forint) egyetlen tranzakció során, a százalékos díj 4 dollár (1400 forint), azaz 4 százalék lehet, plusz egy nagyjából 30 centes (körülbelül 4 forint) fix díj, 
  • ha egy vendég ugyanezt a 100 dollárt költi el 10 tranzakció során, a bárnak ugyanazt a 4 százalékot kell lehúzásonként felszámítania, plusz a 30 centes fix díjat szorozva 10-zel. Ebben az esetben a díjak összege már 7 dollár (körülbelül 2500 forint).

A csaposok, főleg az idősebb vendéglátósok és a Z generációs bárlátogatók között kialakult egy kommunikációs szakadék, azonban az éjszakában dolgozók állítják: ők próbálkoznak a saját szintjükön. 

„Elég jól ismert vagyok arról, hogy visszaszólok az embereknek” – nyilatkozta egy bártender, aki úgy fogalmazott, hogy ha kell, akkor szerinte humoros formában próbálja körök kifizetésére rábeszélni a vendégeket.  

Egy másik pultos a The New York Timesnak elmesélte azt az élményét, amikor egy baráti társaság tagjai többször is külön fizettek egy átmulatott éjszaka alatt. 

A bárpult mögül az egyik pillanatban megszólította a társaságot: 

Ismeritek egymást? Nem barátok vagytok esetleg? Nem fértek bele egy körbe?

A vendéglátós szerint érdemes néha tisztelettudóan kizökkenteni ezeket a fiatalokat. Szerinte anyagilag mindenféleképpen megéri. 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.