
A Z generáció fizetési szokásai kiborítják a pultosokat
A csaposok nagy bánatára sok húszas éveiben járó fiatal szívesebben fizet rögtön az itala után, függetlenül attól, hogy mennyit fogyaszt majd egy este alatt – írja a The New York Times.

Ennek számtalan oka van:
- a Z generáció kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az idősebb korosztály,
- továbbá hozzászoktak az egyszeri tranzakciókhoz, általában a telefonjukat használják,
és úgy vélik, hogy az italok vásárlása egy bárban nem különbözik attól, amikor egy kávét vásárolnak meg egy kávézóban.
Egy 2023-as Gallup-felmérés szerint a 18 és 34 év közötti Z generáció körében 10 százalékponttal csökkent az alkoholfogyasztás az elmúlt évtizedekben.
Az egyik Z generációs fiatal a lapnak úgy fogalmazott, hogy „mentálisan sokat segít”, ha nem az italozás végén kéri ki a számlát, mert akkor sokkal nagyobb eséllyel „nem esik kísértésbe”, és nem fogyaszt többet.
Egy 24 éves, New Yorkban élő pénzügyi podcaster azt mondta, hogy generációja tudatosabban bánik a pénzzel, mivel
a fiatal felnőttek annyi válságon és gazdasági bizonytalanságon estek már át, hogy legszívesebben maximum 40 dollárt (14 ezer forint) költenek el egy este.
Michael McMillan, a Marylandi Egyetem pénzügyeket oktató tanára elmondta, hogy számos digitális eszköz elérhetősége formálta a hallgatók túlzottan óvatos pénzügyi szokásait. A cikk megjegyzi: nem világos, hogy a fiatalabb fogyasztók mikor kezdtek el önmérsékletet gyakorolni a bárokban, azonban az megfigyelhető, hogy
a Covid–19-világjárvány és a bárokba járók szokásai hatással lettek a fizetési trendekre is.
„A világjárvány alatt és után egyre többen kezdtek el kártyákat használni” – mondta Doug Kantor, a Merchants Payments Coalition elnevezésű kiskereskedelmi érdekvédelmi szervezet tagja.
A Z generáció készpénzzel és pénztárcával kapcsolatos ellenszenvével párosulva a mobilfizetési lehetőségek, például az Apple Pay jelenléte hozzájárult a pénztárgépek használatának csökkenéséhez: így a vendéglátás digitalizációja feltartóztathatatlanul elterjedt.
A Z generáció tagjai kiborítják a pultosokat
Minden alkalommal, amikor egy csapos lehúzza egy vendég kártyáját, a bár fix díjat fizet, plusz az adott tranzakció százalékos arányát. Az ismételten végrehajtott egyszeri tranzakciók többe kerülhetnek a vendéglátóhelynek, mint egy teljes számla, amelyet egyszerre fizetnek ki.
Ha valaki az Egyesült Államokban például
- 100 dollárt költ (körülbelül 35 ezer forint) egyetlen tranzakció során, a százalékos díj 4 dollár (1400 forint), azaz 4 százalék lehet, plusz egy nagyjából 30 centes (körülbelül 4 forint) fix díj,
- ha egy vendég ugyanezt a 100 dollárt költi el 10 tranzakció során, a bárnak ugyanazt a 4 százalékot kell lehúzásonként felszámítania, plusz a 30 centes fix díjat szorozva 10-zel. Ebben az esetben a díjak összege már 7 dollár (körülbelül 2500 forint).
A csaposok, főleg az idősebb vendéglátósok és a Z generációs bárlátogatók között kialakult egy kommunikációs szakadék, azonban az éjszakában dolgozók állítják: ők próbálkoznak a saját szintjükön.
„Elég jól ismert vagyok arról, hogy visszaszólok az embereknek” – nyilatkozta egy bártender, aki úgy fogalmazott, hogy ha kell, akkor szerinte humoros formában próbálja körök kifizetésére rábeszélni a vendégeket.
Egy másik pultos a The New York Timesnak elmesélte azt az élményét, amikor egy baráti társaság tagjai többször is külön fizettek egy átmulatott éjszaka alatt.
A bárpult mögül az egyik pillanatban megszólította a társaságot:
Ismeritek egymást? Nem barátok vagytok esetleg? Nem fértek bele egy körbe?
A vendéglátós szerint érdemes néha tisztelettudóan kizökkenteni ezeket a fiatalokat. Szerinte anyagilag mindenféleképpen megéri.
Ajánlott videók





