BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teherszállítás: borítékolható az áremelkedés – kiterjesztik a tachográfok használatát

A nemzetközi szállításban a jövő nyártól már a 2,5 tonnánál nagyobb kisteherautókat is fel kell szerelni a menetmérő műszerrel. Eljöhet a gyűjtőszállítmányozás aranykora.

Napjainkban a közúti árufuvarozásban a kisebb, egy teljes kamiont nem megtöltő küldemények célba juttatására két megoldás létezik: a furgonos szállítás esetében a kisebb áruhoz kisebb teherautót vesz igénybe a megrendelő, és a jármű kizárólag az ő küldeményét viszi. Vagy pedig a gyűjtőszállítmányozásnál a menetrend szerint induló kamionok ugyan olcsóbbak, de több megrendelő áruit továbbítják egyszerre cél felé, és jellemzően valamivel lassabban érnek célba. 

gyűjtőszállítmányozás
Előtérbe kerülhet a gyűjtőszállítmányozás, ugyanis a kisebb teherautókat is fel kell szerelni tachográffal / Fotó: Art Konovalov / Shutterstock

Pillanatnyilag tehát a furgonos szállítás előnye lehet a gyűjtőszállítmányozással szemben, hogy gyorsabb és rugalmasabb. A Dachser számításai szerint az árkülönbség távolságtól és célállomástól függően akár 40-50 százalék is lehet.

A Dachser közleménye szerint 

Európában mindössze 1-2 napot lehet nyerni a borsosabb árért.  

Például Németország, Hollandia és Belgium esetén a furgonnal elérhető egy nappal gyorsabb kiszállítás 40 százalékkal magasabb költségvonzattal jár. Spanyolország, Portugália, Nagy-Britannia és Olaszország egyes részein is hasonló a helyzet: a futamidőben megmutatkozó két munkanapos különbség több mint 50 százalékos felárat jelent furgonos szállítás esetén. Európán belül minden nap minden irányba indulnak járatok, a küldemények nyomon követhetőek, ha 

nem a minél rövidebb tranzitidő a fő cél, akkor mindenképpen jobban megéri a gyűjtőszállítmányozás.  

Ha a környezettudatosság fontos a ügyfélnek, akkor ismét a gyűjtőszállítás felé billen a mérleg nyelve. Az egy raklapra jutó üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás sokkal kedvezőbben alakul egy negyven tonnás szerelvény használatával, mint egy kis furgonnál.

A jövőre életbe lépő új szabályozás átrendezheti a fenti előnyök és hátrányok sorát. Ami biztosan látszik, hogy az eddigi tranzitidők csak plusz sofőr mellett tarthatóak – ez esetben viszont magasabb költséggel kell a megbízónak számolnia. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.