Kitolódhat a dániai Lolland szigetét a németországi Fehmarnnal összekötő, 18 kilométer hosszú, tenger alatti alagút átadása az alagútelemek tengerbe süllyesztésére tervezett speciális hajó építésének késése miatt – közölte szerdán a kivitelező Femern A/S vállalat. A vállalat tájékoztatása szerint a hajó megépítettsége jelenleg mintegy másfél évvel van lemaradva az ütemtervhez képest, így kétségessé vált a közúti és vasúti alagút 2029-es átadása.
A Femern hozzátette: a hajó elkészülte után átfogó teszteket kell elvégezni, és számos működési engedélyt kell megszerezni, az eredeti határidő tartása ezért szinte lehetetlennek tekinthető.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a következő években mennyit sikerülhet behozni a lemaradásból.
A tenger alatti alagút eredetileg hídnak készült a múlt század végén, és 2018-ra kellett volna befejezni, de a 2010-es években a mérnökök arra jutottak, hogy kisebb építési kockázattal jár, és nagyjából ugyanannyiba kerül, ha híd helyett alagút épül. A projektet éveken át támadták a tengeri élővilágért aggódó környezetvédők és a kompüzemeltető vállalatok is, amelyek járataik ellehetetlenülésétől és munkahelyek megszűnésétől tartanak.
A 18 kilométer hosszú tenger alatti alagút 2015-ben kapta meg az építési engedélyt. 2016-ban az építési költségeket 7,1 milliárd euróra (mostani számítás szerint mintegy 2770 milliárd forintra) becsülték. További 3,5 milliárd euróra becsülték annak költségeit, hogy a német oldalon Fehmarnt bekapcsolják a német autópálya-hálózatba.
Ha elkészül, a tenger alatti alagút egy órával csökkenti majd a menetidőt közúton, és két órával vasúton Hamburg és Koppenhága között, ami jelenleg négy-öt órás út.
Norvégia építi a világ leghosszabb és legmélyebb víz alatti alagútját a fjordok alatt. Ez lehet Európa egyik legambiciózusabb mérnöki projektje. A Rogaland fix összeköttetés, avagy más néven a Rogfast, 26,7 kilométer hosszú lesz, és legmélyebb pontja 390 méterrel a tengerszint alatt lesz. A tervek szerint az alagútrendszer
negyven perccel csökkenti majd az utazási időt Norvégia két legnagyobb városa, Stavanger és Bergen között, és a kompátkelést is kiváltja.
A 843,5 milliárd forintnak megfelelő norvég koronából épülő alagútrendszert 2018 óta építik, és már félig elkészült. Az összeköttetést 2033 nyarán adhatják át a közúti forgalomnak. Az új, tenger alatti autópálya egyik legfontosabb tervezési jellemzője, hogy középtájt egy mellékág összeköti Kvitsoy szigetét, Norvégia legkisebb települését, az alatta található sziklában futó, fő alagúttal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.