BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Norvég alagút

Mérnöki csoda: már félig kész a világ leghosszabb tengeri alagútja – videó

Norvégia már félig megépítette a világ leghosszabb és legmélyebb tengeri alagútját. A Rogfast beruházástól Norvégia azt várja, hogy fellendíti az ország közlekedési kapcsolatait és infrastruktúráját.

Norvégia építi a világ leghosszabb és legmélyebb víz alatti alagútját a fjordok alatt. Ez lehet Európa egyik legambiciózusabb mérnöki projektje. A Rogaland fix összeköttetés, avagy más néven a Rogfast, 26,7 kilométer hosszú lesz, és legmélyebb pontja 390 méterrel a tengerszint alatt lesz. A tervek szerint az alagútrendszer 40 perccel csökkenti majd az utazási időt Norvégia két legnagyobb városa, Stavanger és Bergen között, és a kompátkelést is kiváltja – tudta meg az az Euronews.

Norvég alagút, Norvégia, Rogfast
A Rogfast, Norvégia gigaberuházásának látványterve / Fotó: Norwegian Public Roads Administration

A 843,5 milliárd forintnak megfelelő norvég koronából épülő alagútrendszert 2018 óta építik és már félig elkészült. Az összeköttetést 2033 nyarán adhatják át a közúti forgalomnak.

Az új, tenger alatti autópálya egyik legfontosabb tervezési jellemzője, hogy középtájt egy mellékág összeköti Kvitsøy szigetét, Norvégia legkisebb települését, az alatta található sziklában futó fő alagúttal.

A Rogfast alagútrendszerben mindkét irányban két forgalmi sáv lesz. Kvitsøy alatt a sávok két körforgalomban találkoznak 260 méter mélyen. A sziget alatti két körforgalom pedig lehetővé teszi a forgalom áramlását akkor is, ha az egyik sávot lezárják.

Az alagutakat szilárd alapkőzetbe robbantják és fúrják. Az építők a stabilitás és a víznyomás alatti tartósság biztosítása érdekében alkalmazzák ezt a módszert.

Norvég alagút
A két körforgalmat tartalmazó alagútrendszer legmélyebb pontja 390 méterrel a tengerszint alatt lesz /Fotó: Norwegian Public Roads Administration

„Norvégiában elég olcsón gyártunk alagutakat a hidakhoz képest. Körülbelül 40 tenger alatti közúti alagutunk van, így ismerjük az építést. Tehát általában egyszerűbb és olcsóbb megépíteni egy tenger alatti közúti alagutat, mint egy hidat ugyanarra a szigetre” – magyarázta Oddvar Kaarmo, a Norvég Közúti Közigazgatási Hivatal Rogfast projektjének projektvezetője a portálnak.

A norvég közlekedési hatóság becslése szerint naponta 13 ezren kelhetnek át az alagútrendszeren 2053-ra.

Kaarmo arra számít, hogy a munkába ingázók, az ipar, de a turizmus is igénybe veszi majd a fjordok alatti összeköttetést.

A hegyekkel tarkított skandináv államban a magaslatok nem képeznek közlekedési akadályt, mert átfúrják azokat. 2023-ban például három kilométer hosszú kerékpáros- és gyalogosalagutat fúrtak a Løvstakken-hegy tövében. Készítői szerint ez a leghosszabb ilyen célra épített átkelő. A szintúgy Bergen városához kapcsolódó létesítményt két éve nyitották meg négyévnyi építkezést követően.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.