Norvégia építi a világ leghosszabb és legmélyebb víz alatti alagútját a fjordok alatt. Ez lehet Európa egyik legambiciózusabb mérnöki projektje. A Rogaland fix összeköttetés, avagy más néven a Rogfast, 26,7 kilométer hosszú lesz, és legmélyebb pontja 390 méterrel a tengerszint alatt lesz. A tervek szerint az alagútrendszer 40 perccel csökkenti majd az utazási időt Norvégia két legnagyobb városa, Stavanger és Bergen között, és a kompátkelést is kiváltja – tudta meg az az Euronews.
A 843,5 milliárd forintnak megfelelő norvég koronából épülő alagútrendszert 2018 óta építik és már félig elkészült. Az összeköttetést 2033 nyarán adhatják át a közúti forgalomnak.
Az új, tenger alatti autópálya egyik legfontosabb tervezési jellemzője, hogy középtájt egy mellékág összeköti Kvitsøy szigetét, Norvégia legkisebb települését, az alatta található sziklában futó fő alagúttal.
A Rogfast alagútrendszerben mindkét irányban két forgalmi sáv lesz. Kvitsøy alatt a sávok két körforgalomban találkoznak 260 méter mélyen. A sziget alatti két körforgalom pedig lehetővé teszi a forgalom áramlását akkor is, ha az egyik sávot lezárják.
Az alagutakat szilárd alapkőzetbe robbantják és fúrják. Az építők a stabilitás és a víznyomás alatti tartósság biztosítása érdekében alkalmazzák ezt a módszert.
„Norvégiában elég olcsón gyártunk alagutakat a hidakhoz képest. Körülbelül 40 tenger alatti közúti alagutunk van, így ismerjük az építést. Tehát általában egyszerűbb és olcsóbb megépíteni egy tenger alatti közúti alagutat, mint egy hidat ugyanarra a szigetre” – magyarázta Oddvar Kaarmo, a Norvég Közúti Közigazgatási Hivatal Rogfast projektjének projektvezetője a portálnak.
A norvég közlekedési hatóság becslése szerint naponta 13 ezren kelhetnek át az alagútrendszeren 2053-ra.
Kaarmo arra számít, hogy a munkába ingázók, az ipar, de a turizmus is igénybe veszi majd a fjordok alatti összeköttetést.
A hegyekkel tarkított skandináv államban a magaslatok nem képeznek közlekedési akadályt, mert átfúrják azokat. 2023-ban például három kilométer hosszú kerékpáros- és gyalogosalagutat fúrtak a Løvstakken-hegy tövében. Készítői szerint ez a leghosszabb ilyen célra épített átkelő. A szintúgy Bergen városához kapcsolódó létesítményt két éve nyitották meg négyévnyi építkezést követően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.