BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitört a botrány a német kormányban: Merz összefogott Melonival a belső égésű motorok megmentéséért – senki nem tudott róla

A német kormánykoalíció baloldali tagjait sokkolta koalíciós partnerük, a CDU. Merzék Olaszországgal közösen levelet küldtek az Európai Bizottságnak, hogy módosítsa a belső égésű motorok 2035-ös kitiltását.

A két ország „együtt arra kéri a bizottságot, hogy azonnal változtasson az autóipari szabályozásán” – áll a levélben, amelyet Adolfo Urso olasz ipari miniszter és Katherina Reiche német gazdasági miniszter közösen írt alá. A levélben a szén-dioxid-kibocsátású autók értékesítését 2035-től megszüntető jogszabály azonnali módosítását követelik – írja a Politico. 

Németország
Friedrich Merz, Németország kancellárja összefogott Melonival / Fotó: dpa Picture-Alliance/AFP

Mind a levél, mind Reiche közreműködése sokkolta a szociáldemokratákat (SPD), akik Friedrich Merz kancellár konzervatív kereszténydemokratáival alkotják a kormánykoalíciót. 

Nem volt előzetes tudomásunk erről a levélről. Arra számítunk, hogy az ipar- és klímapolitikai kérdéseket a szövetségi kormányon belül fogják koordinálni, és nem fognak egyoldalú intézkedéseket hozni

– mondta Sebastian Roloff, a Bundestag SPD-képviselője.

A szövetségi kormány jelenleg még egyezteti az álláspontját – mondta a környezetvédelmi minisztérium szóvivője. Carsten Schneider környezetvédelmi miniszter hétfőn a Die Zeit című német újságnak adott interjújában megerősítette, hogy támogatja a 2035-ös célokat, tehát az új benzines és a dízeles autók betiltását.

Botrány: Németország kettéhasad a belső égésű motorok miatt

Giorgia Meloni olasz miniszterelnök nyáron az olasz parlamentben tartott beszédében megemlítette a Merzzel és Emmanuel Macron francia elnökkel folytatott tárgyalásait.

Franciaország azonban végül nem írta alá a levelet. A szeptemberi EU Versenyképességi Tanács ülésén Franciaország világossá tette, hogy a 2035-ös jogszabálytervezettel kapcsolatos bármilyen lépésnek tartalmaznia kell azt a követelményt, hogy az autókat nagyrészt Európában kell gyártani – ezt mind Berlin, mind Róma ellenezte.

Olaszország a kezdetektől fogva keményen lobbizott a 2035-ös jogszabály ellen.

Merz eközben, még a kampány során felszólalt a belső égésű motorok betiltása ellen, de májusi hivatalba lépése után, amikor a klímatudatosabb szociáldemokratákkal kellett egyezkednie a kormányalakításhoz, megfontoltabb hangot ütött meg.

Összességében Németországban belpolitikai feszültségeket keltett az ügy, mivel a konzervatívok – akiket a német autóipar is támogat – azzal érvelnek, hogy a belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének megszüntetése ártana egy olyan iparágnak, amely már most is hatalmas problémákkal küzd

  • az elektromos járművekre való áttérés,
  • a kínai verseny
  • és Donald Trump amerikai elnök vámjainak hatása miatt.

A múlt hónapban Merz azonban szakított a puhább állásponttal és egy berlini rendezvényen azt mondta a résztvevőknek, hogy az Európai Bizottságnak „fel kell oldania a belső égésű motorokra vonatkozó tilalmat”.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.