Erre senki nem számított: a zenészek diadalt arattak a mesterséges intelligencia felett – teljesen átalakul a Suno AI, az emberek kedvenc MI-zeneírója
A Warner Music Group (WMG) és a Suno AI kedden bejelentették, hogy megegyeztek – ezzel lezárult a Warner által korábban indított szerzői jogi per. A közös közlemény szerint a megállapodás új út lehet az mesterséges intelligencia alapú zenealkotásban, mely kompenzálja és védi az előadókat, dalszerzőket és a szélesebb kreatív közösséget. A megállapodás keretében a Suno megvásárolja a WMG-től a koncert- és élőzenei eseményeket felkutató platformot, a Songkicket – a céges kommunikáció szerint a cél az, hogy a rajongókat, előadókat és MI-zenei felületet egyesítsék.

További fontos információ, hogy 2026-ban a Suno új, licencelt, fejlettebb modelleket indít el, miközben a jelenlegi, vitatott MI-modellek leállnak. A letöltés az ingyenes csomag esetében korlátozott lesz: ingyenes zenék csak lejátszhatók és megoszthatók lesznek, de nem tölthetők le.
A letöltéshez fizetős fiók szükséges, és havi letöltési keret lesz.
Emellett az előadók és dalszerzők „teljes kontrollt” kapnak afelett, hogy nevüket, hangjukat, arcképüket, dalszerzeményeiket felhasználja-e a platform MI-zenékhez vagy sem. A WMG vezetője, Robert Kyncl, a megállapodást „győzelemnek a kreatív közösség számára” nevezte. Szerinte az MI akkor válik pro-művészeti eszközzé, ha licencelt modellekre épül és jogszerűen kompenzál. A Suno részéről Mikey Shulman hangsúlyozta, hogy a partnerség célja az „MI-zene jövőjének” megalapozása, dalaik révén szeretnék „még értékesebbé tenni a zenét milliárdok számára”.
A WMG–Suno-megállapodás jól illeszkedik az elmúlt hónapok trendjébe: az iparági szereplők egyre inkább hajlanak arra, hogy pereskedés helyett licencdíjas, szabályozott MI-zenei megoldásokat támogassanak. A megállapodás sokak szemében precedenst teremt – nem csupán a Sunóra, hanem más MI-zenei startupokra is hatással lehet, például a Udióra vagy Klay Visionre. Az iparági kommentárokban gyakran úgy fogalmaznak: a „jövő zenéje” akkor lehet fenntartható, ha az MI-zenei modellek tiszteletben tartják az alkotók jogait – és a WMG–Suno-megállapodás azt mutatja, hogy ez a szemlélet elindult.
A Suno AI azért továbbra is téma marad
Ugyanakkor a szerzői jogi aggályok teljesen nem szűntek meg: az elmúlt időszakban sok művész – köztük neves szerzők, énekesek, színészek is – nyílt petícióban kérte, hogy az MI-cégek fejezzék be a védett zenei tartalmak engedély nélküli felhasználását. Továbbá a digitális zenét kedvelők és rajongók között is vita van: vannak, akik szerint az MI-zene sokkal több ember számára teszi elérhetővé a zenekészítést, mások viszont attól tartanak, hogy az emberi kreativitást háttérbe szorítja, vagy homogenizálja a zenei stílusokat.
A mostani WMG–Suno-megállapodás lezárta a WMG által indított pereskedést, azaz a cég visszavonta a korábbi szerzői jogi keresetet.
Ugyanakkor nem minden jogi front szűnt meg: más felek – köztük jogkezelő szervezetek Európában, például a német GEMA – továbbra is fenntartják a kifogásukat a Suno ellen. Ráadásul a pereskedés nem az egyetlen aggodalom: a közösségi elfogadás, az etikai kérdések és a művészeti minőség megőrzése is megmaradtak vitapontként.


