Minden várakozástól elmaradt a Matáv utolsó negyedéves eredménye: a bevételek sem nőttek a piac által vártnak megfelelően, ugyanakkor a költségek jelentősen megugrottak. Az utolsó negyedben a társaság vezetékes üzletágának árbevétele az előző három hónaphoz képest nem változott jelentős mértékben, ami azonban ennél nagyobb baj, hogy a mobilszegmensből sem jutott több bevételhez. A Westel előfizetőinek száma elérte az 1,6 milliót, ami azt jelenti, hogy 250 ezer új előfizetőt gyűjtött az év végén. A mobilüzlet bevétele ugyanakkor nem érte el a 30 milliárd forintot, ami alig haladja meg a korábbi negyedév adatát. A gyorsjelentés szerint a mobil-előfizetők számának növekedése elsősorban a pre-paid ügyfelek számának gyarapodásából fakad, ma már az ügyfelek 52 százaléka előre fizetett kártyával telefonál.
A bérelt vonali és adatátviteli bevételek dinamikus bővülése ellenben nem állt meg az év végén: e szegmensből az előző három hónaphoz képest több mint 10 százalékkal nőttek a bevételek. Az év végére az ISDN csatornák száma elérte a 306 ezret, ami az előző év végéhez mérten 167 százalékos bővülés. A Matávnet az utolsó három hónap során több mint 15 ezer új előfizetőt szerzett, ezzel egy év alatt megduplázta ügyfelei számát.
Az utolsó negyedévben a Matáv működési költségei és ráfordításai jelentősen megugrottak: az év elején tapasztalt 70-75 milliárd forinttal szemben ebben a sorban ezúttal 103 milliárd forint szerepel. Mostantól a Matáv a személyi jellegű ráfordítások között szerepelteti a végkielégítésekre szánt céltartalékokat, s éppen ezen tétellel, illetve a bérfejlesztéssel magyarázza azt, hogy egy év alatt 16,6 százalékkal nőttek az ilyen költségek. A 66 milliárdnyi személyi kiadásból közel 23 milliárd keletkezett az utolsó negyedévben. A működési költségek elszállásának másik oka az egyéb költségek drasztikus emelkedésében keresendő: itt az éves 99 milliárd forintnyi kiadásnak közel harmada az utolsó negyedévben került elszámolásra. Ebből jól látszik, hogy az eladások növelése egyre nagyobb költséggel jár -- ezen a soron számolják el ugyanis az energia-, a karbantartási és a tanácsadási költségeken kívül a marketingkiadásokat is. A jelentés jelentős tételként említi még az informatikai költségeket, valamint a vezetékes telefonközpontok és mobil-bázisállomások karbantartási kiadásait is.
Összességében amiatt, hogy a bevételek az előző negyedévhez képest csak minimális mértékben nőttek, a költségek viszont közel 30 százalékkal, a Matáv üzemi eredménye a felére esett vissza, szeptembertől decemberig alig haladta meg a 15,5 milliárd forintot. Az előző év hasonló időszakához viszonyítva is felére csökkent az üzemi eredmény, mivel a bevételek 13 százalékos bővüléséhez a költségek 44 százalékos megugrása párosult.
A teljes éves teljesítményt vizsgálva kiderül, hogy a bevételek 16 százalékkal nőttek, a költségek pedig 26 százalék felett; a működési eredmény 6,8 százalékos csökkenés után 112 milliárd forintra rúgott. A Matáv 85,8 milliárdos adózott eredményéből még 17 milliárdot visz el a kisebbségi részesedésekre eső nyereség, a nettó eredmény 68,73 milliárd forint lett, 12,6 százalékkal kevesebb, mint 1999-ben. A tőzsdei bevezetés óta ez az első alkalom, hogy csökkenő eredményről tudósít a Matáv.
Az elemzők a kiábrándító számok ellenére is bíznak a társaságban, és többnyire helyesnek tartják a cég vezetésének stratégiáját. Straub Elek elnök-vezérigazgató szerint a MakTel konszolidálásával az idén 22 százalékos bevételnövekedésre számít a cég, míg a következő években "magas egy számjegyű" bővülés a valószínű. A társaság sajtótájékoztatóján kiderült: egyelőre az Emitelen, a MakTelen és a Westel-opció lehívásán kívül nincs konkrét akvizíciós terve a társaságnak. Az elmúlt időszak profitját részben megtépázó hatékonyságnövelő program eredményei az idén már megmutatkoznak, a 2001-es eredményt ugyanakkor a tervek szerint már nem terhelik erre vonatkozó költségek. A Matáv már tavaly év végén túlszárnyalta az eredetileg kitűzött 250-es "egy alkalmazottra jutó vonalszám" mutatót, a tervek szerint pedig az év végére ez a szám elérheti a 300-at is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.