Az amerikai haditengerészet 2030-ban új korszakot nyitna, amelynek egyik központi eleme a Boeing által most bemutatott F/A-XX vadász lenne. A gyártó szerint a repülőgép egyszerre lesz lopakodó, agilis és a hordozófedélzeti műveletekre optimalizált – vagyis képes ellenállni a sós víz, a rövid kifutók és a mozgó hajófedélzet kihívásainak. A gép a jelenleg működő Super Hornet-flottát váltaná, amely a 2030-as évek elejére eléri a 9 ezer repült órát.
A Boeing legnagyobb ígérete a hatótáv: a vállalat szerint az F/A-XX több mint 2700 kilométeres műveleti sugarat érhet el, ami 25 százalékkal nagyobb az F-35C-hez képest.
A Csendes-óceán térségében, ahol Kína hosszú hatótávolságú rakétái folyamatos fenyegetést jelentenek az amerikai hordozókra, ez kulcsfontosságú előnyt jelenthet.
A bemutatott látványtervek egy farok nélküli, deltaszárnyú, buborékos kabintetővel rendelkező gépet ábrázolnak. A legmeglepőbb elem a kisméretű első szárnyak, az úgynevezett kacsaszárnyak beépítése, amelyek fokozzák a manőverezőképességet a hordozóra való leszálláskor. Bár ez a radar-észlelhetőséget növelheti, a haditengerészet szóvivője a TWZ-nek elárulta, hogy a tengeri környezetben a túlélőképesség és a kezelhetőség sokkal fontosabb lesz, mint a teljes láthatatlanság.
Az F/A-XX nemcsak önálló vadászgép lenne, hanem „irányító központként” is működik majd, amely drónokat vezényelve kiterjesztené a flotta érzékelési és csapásmérő képességeit. Ehhez a Boeing szerint fejlett mesterséges intelligenciára lesz szükség, amely a legnagyobb terheket levenné a pilóta válláról.
A programban a Boeing mellett már csak a Northrop Grumman maradt versenyben, miután a Lockheed Martin koncepciója tavasszal kiesett. A Northrop egy radikálisan lopakodó, kacsaszárny nélküli dizájnt mutatott, így a haditengerészetnek végül a teljes láthatatlanság és a nagyobb agilitás közül kell majd választania.
A vállalat eddig 2 milliárd dollárt fektetett az új gyártókapacitásokba, köztük a St. Louis-i Advanced Combat Aircraft Assembly Factory üzembe, ahol az F/A-XX és a légierő új F-47-es típusa párhuzamosan is készülhet. A cég szerint a közös alkatrészek és a gyártási szinergiák lehetővé teszik két hatodik generációs gép egyidejű előállítását is.
Az új vadászgép nemcsak a Super Hornetet váltaná, hanem évtizedekre meghatározná az amerikai tengerészet légiflottájának a mozgásterét és képességeit a Csendes-óceánon. A kérdés most az, hogy a nagyobb hatótáv és a hordozóra optimalizált agilitás felülírhatja-e a lopakodás szentségét.
Trump meglepte a világot: Amerika még két új csúcsvadászgépet épít – jön az F-55 és az F-22 Super
Donald Trump elmondta, hogy az Egyesült Államok az F-55-ös vadászgép fejlesztését és az F-22-es lopakodó vadászgép korszerűsítését is fontolgatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.