Bezárt a budapesti Alle Bevásárlóközpontban működő Zara üzlet néhány napja. A lépés beleillik abba a sorozatba, amelyben márkás ruhaüzletek húzzák le végleg a rolót. A budai bevásárlóközpontban található Zara augusztus 24-én fogadta utoljára a vásárlóit.
Mivel a vállalat erről nem árult el részleteket, a közösségi médiában szárnyra keltek a találgatások, hogy mi állhat a háttérben. Az Origo információi szerint a ruhabolt forgalma annyira visszaesett, hogy már nem hozott nyereséget, s mivel ez akár a bérleti szerződés lejártával is egybeeshetett. Mások szerint a viszonylag közeli Etele Pláza is hatással lehetett az Alle bevásárlóközpontban működő boltok teljesítményére, sokan pedig a kínai online piacterek erősödését sejtik a fejlemény mögött.
A ruházati márka ugyanakkor néhány nappal később, szeptember 1-jén újranyitotta üzletét a budapesti Aréna Mall bevásárlóközpontban. A felújítási és átalakítási munkálatok után az üzlet kétszintessé vált, és az üzletlánc hazai nyolc boltja közül ez a legnagyobb.
A Zara a spanyol Inditexhez tartozik. A spanyol milliárdos, Amancio Ortega által alapított céghez olyan márkák tartoznak a Zara mellett, mint a Pull & Bear, a Massimo Dutti, a Bershka, a Stradivarius és az Oysho.
Az Inditex hasonló stratégiát vitt véghez a Stradivarius márkája kapcsán is. Miután a Köki Terminálban július végén bezárta üzletét, a divatárulánc augusztusban ugyanúgy az Aréna Mallban nyitott egy újat, mégpedig a márka legnagyobb boltját Magyarországon.
Az Elizabeth Art nevű művészellátó a nyáron zárt be a Szegedi Plázában. Nagy Erzsébet Ibolya tulajdonos a Delmagyarnak elmondta, hogy a működését nagyban megnehezítették „a Temu, a Shein és más kínai webáruházak, valamint a szlovák cégek, amelyek áfa nélkül, ingyenes kiszállítással juttatják el termékeiket Magyarországra. Ezekkel az árversenyben szinte lehetetlen lépést tartani.”
A boltbezárás nem meglepő, a kisebb cégek nem bírják felvenni a versenyt az olcsó kínai online piacterekkel, míg a nagyobbaknak problémát okoz. A Temun tavaly a magyarok több rendelést adtak le, mint a tíz legnagyobb hazai cégnél összesen. Ennek ellenére a hazai e-kereskedelem is szép növekedést ért el.
A nagyobb márkák még kitartanak, és mindig akadnak olyan vállalkozó szellemű magyarok, akik üzletnyitásba vágnak. Ezért nyílnak még az idén új és megújult bevásárlóközpontok Magyarországon.
Budapest legújabb bevásárlóközpontja, a Zenit Corso by Bayer 2025 negyedik negyedévében nyitja meg kapuit a zuglói Bosnyák téren. Az irodai és lakóterületeket is magában foglaló városfejlesztési projekt részeként megépülő bevásárlóközpont mintegy 11 ezer négyzetméter bérelhető kiskereskedelmi területet foglal magában. A bevásárlóközponthoz kétszintes, 530 férőhelyes mélygarázs épül két szinten, megújul a környező infrastruktúra, megkönnyítve a központ megközelítését és a parkolást a látogatók számára.
A veszprémi Balaton Plaza pedig új belső arculatot kapott, míg kívül napelemekkel szerelték fel. A megtermelt zöldenergiát teljes mértékben a Balaton Plazában használják fel, jelentősen csökkentve a bevásárlóközpont környezeti terhelését.
A Világgazdaság arról is hírt adott korábban, hogy Magyarország egy másik modern bevásárlóközponttal is gazdagodik. Még az idén megnyílhat a komáromi Táncsics Mihály utcában épülő kereskedelmi park, miután gőzerővel folynak a munkálatok. A beruházás mintegy 10 millió euróba, vagyis közel 4 milliárd forintba került.
Temu, Shein - kínos listára kerülnek fel a kínaiak
A kínai piacterek példátlan gyorsasággal hódították meg a fogyasztókat, miközben alapjaiban forgatták fel a globális kiskereskedelmet. A Temu, a Shein és az AliExpress olcsó ajánlatai mögött hamisítványok, veszélyes termékek, környezeti károk és tisztességtelen verseny áll. Hosszú távon mindenki súlyos árat fizet a filléres holmikért, ezért egy amerikai nonprofit szervezet feketelistára tenné a jogszabályokat megkerülő kínai kereskedőket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.