A hazai mintegy 300-350 utazásszervező irodának hamarosan várhatóan nettó éves forgalma 25-30 százalékának megfelelő fedezettel kell megkötnie a csőd- vagy más néven inszolvenciabiztosítást valamelyik biztosítótársaságnál -- értesült lapunk.
Mint ismert, a Gazdasági Minisztérium (GM) koordinálásával egy a biztosítók és az utazási irodák képviselőit is magába foglaló operatív munkacsoport hónapok óta készíti elő azt a tervezetet, amely -- várhatóan egy kormányrendelet módosításával -- e biztosítással teremtene fedezetet a csődbe jutott utaztató külföldön "felejtett" utasainak hazaszállítására s az ügyfelek kártalanítására.
Az új jogszabály kihirdetése többek közt azért csúszik hetek óta, mert a biztosítók az utazási irodák bevételének 30, az utaztatók viszont csak 25 százalékára javasolnak biztosítási fedezetet bevezetni. Utóbbiak elsősorban többletkiadásaik miatt aggódnak. Ez ugyanis rossz esetben alapjaiban rengetheti meg a gyengébb piaci szereplőket.
Nem bizonyos viszont, hogy alacsonyabb fedezet esetén kisebb az inszolvenciabiztosítás díja. Ebben az esetben ugyanis az egész utazási vállalkozás kockázatosabbnak minősül, ami növelheti a tarifát -- fejtette ki Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára.
Úgy vélte: a biztosítási díjat egyéb tényezők is befolyásolhatják. Minden bizonnyal növeli a kockázatot -- és persze a díjat --, ha egy utazásszervező charter repülőjáratokat is indít. Kevésbé tűnik kockázatosnak viszont egy olyan turistairoda, amely mögött nagy, tőkeerős nemzetközi tulajdonos áll.
A Mabisz számítása szerint az éves fizetendő biztosítási díj a 30 százalékos biztosíték átlagosan 3-5 százaléka lehet. Eszerint például egy évi 500 millió forint árbevételű, azaz "felső középkategóriásnak" számító utaztatónak 150 millió forint biztosítási összegre kellene szerződnie. Ennek díja pedig évi 4,5-7,5 millió forint lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.