BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ryanair „újítás": több tízezer forintot gombolhatnak le arról, aki nem figyel

Radikális lépéssel alakítja át utasélmény-folyamatait és csökkenti operatív költségeit az ír fapados légitársaság. A Ryanair november 12-től, az iparágban elsőként, teljes mértékben megszünteti a nyomtatott beszállókártyákat. Az intézkedés a fenntarthatósági célok mellett a cég bevételeit is erősíti a pótdíjakból származó kiegészítő pénzekkel.

November 12-től az ír diszkont légitársaság kizárólag digitális formátumban – elsősorban a saját mobilalkalmazásán, illetve más, jóváhagyott elektronikus felületen keresztül – fogadja el az utasok beszállókártyáit. A Ryanair hivatalos kommunikációja a lépést a fenntarthatósági stratégiájába illeszti, kiemelve, hogy az átállással évente több mint 300 tonna papírfelhasználástól mentesül a cég. Az intézkedés ugyanakkor egybevág a fapados üzleti modell alapvető logikájával is: a digitalizáció csökkenti az adminisztrációs terheket és a földi kiszolgálás költségeit, a szabályok megszegése esetén felszámított, akár 55 eurós pótdíj pedig a légitársaságok számára kulcsfontosságú kiegészítő bevételeket növeli, írta meg az Origo.

Michael O’Leary a Ryanair vezérigazgatója egy korábbi sajtótájékoztató alkalmával./Fotó: APA-PictureDesk via AFP
Michael O’Leary a Ryanair vezérigazgatója egy korábbi sajtótájékoztató alkalmával./Fotó: APA-PictureDesk via AFP

A Ryanair ott nyerészkedik ahol csak tud, ezúttal "zölden"

A bejelentés komoly vihart kavart, különösen az Egyesült Királyságban és Németországban, ahol a fogyasztóvédelmi szervezetek már a lehetséges jogi következményeket vizsgálják. Aggodalmuk nem alaptalan, hiszen a cég saját adatai szerint is az utasok közel 20 százaléka – havonta több millió ember – jelenleg nem használja a „myRyanair” applikációt. Számukra, illetve azok számára, akiknek a repülőtéren merül le a telefonjuk, vagy egyszerűen nem rendelkeznek okoseszközzel, az új rendszer komoly kihívást jelent.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója elismerte, hogy az átállás okozhat kezdeti nehézségeket, de a cég felkészült ezek kezelésére. Az eredetileg májusra tervezett bevezetést éppen ezért halasztották a jóval gyengébb forgalmú novemberre. A tavaszi hónapban jellemzően 20 millióan, addig novemberben csupán 13 millióan utaznak a légitársasággal.

 A riválisok egyelőre kivárnak, és továbbra is lehetővé teszik a papíralapú beszállókártyák használatát.

Aki mégis digitális beszállókártya nélkül érkezik a repülőtérre, mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A helyszíni nyomtatásért a Ryanair pótdíjat számít fel, amelynek mértéke jelentősen meghaladja a korábbi 20 eurós díjat. Spanyolországban 30, Ausztriában 40, míg az Európai Unió többi országában és az Egyesült Királyságban egységesen 55 eurót, azaz átszámítva közel 22 ezer forintot kell fizetni. A légitársaság ugyanakkor biztosít megoldást a csoportosan utazóknak: egyetlen utas a saját alkalmazásában tárolhatja és kezelheti az egész csoport beszállókártyáját.
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.