BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Apadhat az autós bankok profitja

Csökkenhet a jövedelmezőség a jármű-finanszírozó cégeknél. Az új autók iránti kereslet visszaesése és a verseny éleződése (a viszonteladóknak adott több jutalék) miatt több társaság csak ezen az áron tudja tartani a növekedési ütemet a szerződéskötéseknél. A használt autók felé nyitás csak részben nyújt gyógyírt a sebekre.

Fékeződik a növekedés a jármű-finanszírozásban. Az éleződő piaci versenyben immár nemcsak a "kicsik", de néhány nagy lízingcég és autós bank is csak a jövedelmezőség csökkenését magára vállalva tudja fokozni értékesítési tempóját. Mások a járműforgalmazóknak tett engedményekkel -- így a jutalékok növelésével, készletfinanszírozási szolgáltatással -- próbálják növelni forgalmukat.
A megtorpanás csak átmeneti lehet -- vélte Kühne Zsolt, az Euroleasing kereskedelmi igazgatója. A statisztikák szerint ugyanis itthon a következő tíz évben dinamikusan nőnie kell a járműeladásoknak -- s vele a finanszírozásnak -- ahhoz, hogy legalább az uniós sereghajtónak számító Portugáliát utolérjük.
A jármű-finanszírozók a kereslet visszaeséséért részben a kedvezményes hitelekkel támogatott lakásépítéseket okolják. Az idén ráadásul az első negyedévben mindössze 2 százalékkal bővült az eladott új autók volumene itthon. Ez meredek csökkenés az 1998-as 30, s az 1999-es 28 százalékhoz képest (igaz, a tavalyi 3 százalékos gyarapodás már rossz előjelnek számított).
Húsz-huszonöt százalékkal esett vissza a finanszírozott járművek száma az Opel Banknál tavalyhoz képest -- nyilatkozta Jari Arjavalta elnök. A második negyedév jobban kezdődött, így optimális esetben 12 ezer járművet finanszírozhatnak az idén.
A társaság helyzetét nehezíti, hogy az új, kedvelt típusú személyautók közül az Opel forgalma esett vissza talán leginkább ez év márciusáig. Arjavalta szerint ezt csak részben pótolhatják a használt gépkocsik finanszírozásával (az idénre 3-4 ezer ilyen autó vásárlását hitelezhetik meg a teljes portfólión belül).
A Merkantil Bank a tavalyi 7,7 százalékos bővülés után az idén 3-4 százalékot remél. A 2000-ben regisztált 34,7 ezer darabbal szemben 36 ezer járművet szeretnénk finanszírozni -- mondta el Köntös Péter ügyvezető igazgató.
Márciusig 8-8,5 ezer új szerződést könyvelhetett el a cég. Az igazgató szerint ugyanakkor a "hagyományosan" gyenge január miatt az első negyedév sohasem túl jó a társaságnál. Márciusig a Merkantil 10,5 milliárd forintnyi hitelösszeget helyezett ki, szemben az egy évvel korábbi 10 milliárddal. A növekedést viszont befolyásolja, hogy drágultak az autóárak, és ezzel párhuzamosan nőtt az egy szerződésre jutó kölcsönösszeg is.
Akadnak viszont olyan cégek is, amelyek egyátalán nem érezték meg az autóeladások stagnálását. A Porsche Bank ez év márciusáig 2600 új szerződést kötött, ami lényegesen több, mint az egy évvel korábbi 2300. Az e periódusra tervezettnél ötszázzal több járművet finanszíroztunk -- nyilatkozta Antall Pál vezérigazgató.
Az előrelépés oka, hogy a bankhoz kötődő márkáknál -- Audi, Skoda, SEAT, VW -- az eladások egyátalán nem estek vissza, sőt nagyon jól szerepeltek. Az első két típusból közel 50-50 százalékkal többet adtak el a járműkereskedők, mint 2000 első 3 hónapjában, márpedig e márkák 60-65 százalékánál hitelre történik az eladás.
Az Euroleasing a tavaly márciusi 2800 darab után az idén 4200 szerződést regisztrálhatott az első negyedévben. A kihelyezések összege 4,37 milliárdról 6,5 milliárd forintra nőtt, ami 37 százalékos bővülés. Az éves terv 30 százalékos előrelépés -- közölte Kühne Zsolt.
Úgy vélte: a növekedés a társaság piacszerzésének és a használt autók bővülő finanszírozásának köszönhető. Utóbbiak piacán egyelőre még valamivel kisebb a konkurenciaharc, így könnyebb terjeszkedni. A Citroen és FIAT márkákhoz szorosabban is kötődő Euroleasingnél a kihelyezett hitelösszegre vetítve 65-35 százalék az új és használt finanszírozott járművek aránya.
A Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél a tavalyi 40 százalékos növekedés után az idén márciusig 20 százalékos volt a bővülés mind a járművek darabszámát, mind a finanszírozott összeget tekintve. A cég 2001-ben így 3,3 milliárd forintot helyezett ki, amely mintegy 2 ezer járműhöz kötődik -- tudtuk meg Révész Tamás vezérigazgatótól.
A szakember elsősorban a szolgáltatások minőségi javításának tudta be az előrelépést. A használt autók aránya ugyanakkor tavalyhoz hasonlóan továbbra is csak mintegy 33 százaléknyi a teljes portfólión belül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.