A Rába tegnap ismertette legújabb középtávú stratégiai elképzeléseit. A társaságot elsősorban eredményességének drasztikus visszaesése késztette arra, hogy új irányvonalat dolgozzon ki. A program jelentős költségcsökkentési elképzeléseket tartalmaz. A cég összesen 774 alkalmazottját tervezi elbocsátani, akik a jelenlegi létszám 11 százalékát teszik ki.
A költségcsökkentési projekttől -- amelynek része a hatékonyabb energiafelhasználás is -- a Rába még az idén 1,5 milliárd forint megtakarítást remél. Ez az 1,25 milliárdos költségekkel összevetve 2001-ben még mindig 250-270 millió forintos nettó megtakarítást jelent. Mindezekkel együtt a költségcsökkentés hatása a Rába tervei szerint 2002-ben jelentkezik majd igazán, jövőre 2,2 milliárdot szeretnének megspórolni.
Lényeges stratégiai változás, hogy megszüntetik a buszgyártást, és várhatóan vevőt keresnek a motordivízióra is. Ez utóbbiról szeptemberben dönt az igazgatóság, még az is szóba kerülhet, hogy középtávon müködtetik és később bezárják a motorüzletágat. Az elemzők egyébként meglehetősen pesszimisták annak értékesítési lehetőségeivel kapcsolatban.
A járműüzletágban a hangsúly a speciális járműgyártásra helyeződik. Ennek fő iránya a NATO haderőreformja, amelyben a Rába is részt kíván venni. A pályázatok 1-2 éven belül indulnak; a társaság a piac egynegyedét tartja megszerezhetőnek, de konzervatív becsléssel ennek csak a felével számol.
Középtávon dinamikus növekedést terveznek a cég vezetői, 2005-re 150 milliárd forintos árbevétel elérése a cél. Ezt részben organikusan, részben pedig új projektekkel és akvizíciókkal szándékoznak megvalósítani.
A társaság megítélése szerint a futóműüzletág képes 100 százalékos növekedésre. Ebben a divízióban a jövőben a busz és az off-road futóművek gyártására kerül a hangsúly. Az alkatrész-divízió 50 százalékkal növekedhet organikusan, amihez azonban a szolgáltatási terület jelentős kiszélesítése és a termelékenység ugrásszerű javulása is szükséges.
A saját erőből történő növekedéssel a társaság számításai szerint 90 milliárdos árbevétel érhető el, a maradék 60 milliárdot már az említett új projektekből és akvizíciók segítségével kell realizálni.
Az új vezérigazgató, Steiner László már az idén 1,2 milliárd forintos adózott eredményt vár a vállalattól. Ez nem lesz könnyű, tekintve, hogy a második negyedévben 53 millió forintos veszteséget termelt a cég. Igaz, a dinamikusan bővülő üzletágak, a futómű- és az alkatrész-divízió viszonylag jól teljesítettek.
A társaság árbevétele a második három hónap során 12 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, ami főként az exportértékesítés 19 százalékos visszaesésével magyarázható.
Az üzemi eredmény még ennél is meredekebb csökkenést mutatott. Üzemi szinten 656 millió forintos eredményt produkált a társaság az első fél évben, ami 60 százalékkal marad el a bázisértéktől. A forint árfolyamának erősödése is kedvezőtlenül érintette a Rába jövedelmezőségét, ami nagy szerepet játszott abban, hogy a pénzügyi tevékenység 420 millió forintos veszteséggel zárt. A nemzetközi számviteli szabvány (IAS) szerinti adózott eredmény mindössze 45 millió forint volt a fél év során, ami 2,5 százaléka a tavalyi 1,8 milliárdnak.
Rossz hír a spekulánsok számára, hogy az eddigi stratégiai tőkebefektető helyett más típusú partnerkapcsolatok -- például közös fejlesztések -- kialakítására törekszik majd a Rába.