Öt csalódást keltő gyorsjelentés után a Matáv végre kellemes meglepetést okozott negyedéves számival: a 27 milliárdot meghaladó nettó eredmény közel kétmilliárd forinttal magasabb a konszenzusos várakozásnál.
A vezetékes szegmensben érdemleges változás nem történt az elmúlt negyedévekben egyértelművé váló trendet tekintve: a vonalszám csökkenése mellett a szegmens bevételei is mérséklődtek. Felgyorsult a belföldi forgalmi bevételek csökkenése, és a bekapcsolási és előfizetői díjak elmúlt év hasonló időszakához viszonyított 14 százalékos növekedése sem túl fényes a februári, 30 százalékos áremelés fényében. Különösen szembetűnő a nemzetközi forgalmi bevételek zuhanása: az első negyévben regisztrált 9,3 milliárd után márciustól júniusig csak 8,3 milliárd forint folyt be. A vezetékes szegmens féléves működési eredménye közel a harmadával csökkent, a tavalyi 45 milliárd forint után csak 30 milliárd lett. Ennek fő oka a működési költségek elszabadulása volt: a gyorsjelentés ezt az áprilisi béremelésekkel, a megemelkedett mobilforgalom miatti nagyobb kifizetésekkel, a megemelkedett alvállalkozói díjakkal, illetve a magasabb helyi adókkal indokolja.
A Matáv befektetői megítélésében ugyanakkor ma már egyértelműen a mobilszegmens teljesítménye a legfontosabb, s itt a társaság inkább kellemes meglepetéssel szolgált. A mobilbevételek a várakozásoknál nagyobb mértékben nőttek az előző negyévhez képest, megközelítették a 35 milliárd forintot. A tarifák átlagban 8 százalékos csökkenése miatt a növekedés kizárólag az új előfizetőknek köszönhető: a Westel-ügyfelek száma átlépte a kétmilliót, a Westel 0660 pedig "csak" hatezer előfizetőt veszített. (Igaz, egy év alatt csaknem 40 százalékkal csökkent számuk, a mostani 60 ezerre.) A pre-padid kártyás előfizetők aránya a március végi 57 százalékról 60 százalékra nőtt, amire számítani lehetett. Kedvező hír ugyanakkor, hogy a pesszimista várakozásokkal ellentétben az egy Westel-előfizetőre jutó havi árbevétel az első negyedévben tapasztalt zuhanás után nem csökkent tovább: 7000 forint felett maradt. Ehhez az kellett, hogy az egy előfizetőre jutó havi forgalom az első negyedévben regisztrált 148 percről 150 percre emelkedjen. (Egy éve még 187 perc volt.) A Westel a szoros piaci versenyben stabilan őrzi 50 százalék feletti részesedését a piacon.
A mobilszegmens működési eredménye az első fél évben 25 százalékkal nőtt, a költségnövekedés is majdnem lépést tudott tartani a bevételek bővülésével. Pozitív fejlemény az is, hogy az eladott áruk beszerzési értéke az előző két negyedév kiugró értékei után végre számottevően csökkent. A Westelek EBITDA-marginja az első fél évben már kis híján elérte a 37 százalékot.
A nagyrészt a MakTelt jelentő nemzetközi szegmens is várakozás feletti eredményt ért el, az első fél évben 27,1 milliárd forintos bevétel mellett az EBITDA-ráta meghaladta az 50 százalékot. A MakTel bevételeinek 25 százaléka származik nemzetközi forgalomból, ami arra utal: a polgárháborús helyzet okozta országkockázat-növekedés mellett a helyi távközlési szolgáltatónak jó üzlet volt az oszág területére nagy számban érkező külföldiek kiszolgálása. A MakTel 6 milliárd forinttal járult hozzá a Matáv konszolidált adózott eredményéhez, ebből azonban 4 milliárd a kisebbségi tulajdonosokhoz kerül.
Csoportszinten a Matáv árbevétele a második negyedévben megközelítette a 135 milliárd forintot, az EBITDA-margin pedig ismét a társaság célkitűzését jelentő 42 százalék fölé került. Az első negyedévhez képest 16 milliárd forinttal növekvő adózott eredményből 12 milliárd azonban a devizahiteleken elért árfolyamnyereségnek, azaz a sávszélesítést követő forinterősödésnek köszönhető. A 37 milliárdos adózott eredményből már közel 10 milliárd jut a Westel révén a Deutsche Telekomra és a többi MakTel-tulajdonosra, a nettó eredmény így 27 milliárd forint lett.
A Matáv negyedéves számai alapján egyértelműnek látszik, hogy a részvény elmúlt hetekben tapasztalt áresése erősen eltúlzott volt, emiatt nem is keltett meglepetést a tegnapi újabb emelkedés. Az a tény ugyanakkor, hogy a társaság -- a nyugati szektortársak többségével ellentétben -- valószínűleg képes hozni saját terveit, önmagában kevés lehet egy jelentősebb áremelkedéshez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.