A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) 2002-re maximum 8,2 százalékos díjemelést javasol a pénzügyi tárcának a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál, de 5 százalék körüli növekményt előnyösebbnek tartana -- értesült piaci forrásokból a Világgazdaság. A biztosítók eredetileg 10 százalék feletti, a gépjárműves érdekvédelmi szervezetek viszont legföljebb 4,2-4,4 százalékos emelést szeretnének elérni.
A Szász Károly PSZÁF-elnök vezetésével összeült gépjármű-felelősségbiztosítási bizottság (gfb) múlt heti ülésén a hatóság három, díjemelési "plafonról" szóló változatot terjesztett elő. Közülük a legmagasabb mértéke volt 8,2 százalékos, de a PSZÁF az alacsonyabb mértékű verziókat pártolta. A javaslatokat a 2002-re kalkulálható infláció, a járműalkatrész-beszerzési és javítási költségek alapján dolgozták ki.
A "díjplafonról" a végső szót kimondó Pénzügyminisztériumnak (PM) mindössze két-három munkanapja maradt a döntésre.
Ha ezt elmulasztja, jövőre egyáltalán nem lehet maximálni a "kötelező" mértékét. Így az érintett biztosítók olyan ütemben emelhetnék ügyfeleik tarifáit, amilyenben csak akarnák -- figyelmeztettek a veszélyre piaci szakértők. Államigazgatási forrás szerint azonban tartani tudják a menetrendet.
Egy tavalyi kormányrendelet szerint a PM-nek évente legkésőbb szeptember 15-ig a Magyar Közlönyben publikált rendeletében kell kihirdetnie a következő évi díjplafont. A közlöny átfutási, nyomtatási ideje viszont több napot is igénybe vesz. A megjelentetést követően a biztosítóknak október közepéig kell nyilvánosan (napilapokban, interneten, ügyfélszolgálatokban) közzétenniük saját tarifáikat 2002-re.
A tárca egy másik, tervezett rendeletében a piaci szereplőknek a "kötelezőről" szóló adatszolgáltatását szeretné szabályozni -- derült ki a gfb ülésén. A társaságokra, egyesületekre ma csak általános adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik. A speciális információadás nélkül a PSZÁF és a PM nem tud megfelelően kalkulálni a "kötelező" piaci díjmozgásaival, folyamataival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.