BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztonságosabb az e-bankolás

A hazai kártyás és e-bankolásos csalások aránya alig fele az uniós átlagnak. A nagy pénzintézetek immár a szokatlan tranzakciók kiszűrésével és vizsgálatával védekeznek. A hitelintézetek jó része túlzott reményeket fogalmaz meg lakossági stratégiáiban. A versenyt jelzi, hogy az ügyfelek negyede már egyszerre több piaci szereplőnél bankol.

Júliusban és augusztusban már havi mintegy 55 ezer átutalást kezdeményeztek az OTP Bank vállalati ügyfelei az OTP elektronikus banki üzletágában -- jelentette be Braun Péter izgatósági tag, elnöki főtanácsadó az Institute for International Research (IIR) konferenciáján.
Az OTP céges házibank-szerződéseinek száma augusztusban mintegy 45 ezer volt. Az ügyfélterminálokon történt átutalások havi volumene az idén átlagosan meghaladta a 400 milliárd forintot. Más szóval a pénzforgalom nagy rész az elektronikus csatornán, és nem a bankfiókokban bonyolódott.
A piacvezető pénzintézet informatikai rendszerébe tavaly átlagosan havi 700 alkalommal próbáltak kívülről jogtalanul behatolni, sikertelenül -- mondta Braun. (E számban a véletlen fájlbeütések is benne vannak.)
A elektronikus bankolás biztonságát jelzi az is, hogy a hazai pénzpiacon a kártyacsalások aránya alig fele az Európai Unióban regisztrálténak. Az OTP a szokatlan tranzakciós eseteket kiszűrő szoftverrel, illetve a bolti fizetéseknél esetenként az ügyféllel való közvetlen kapcsolatfelvétellel védi ki a visszaéléseket.
A magyar hitelintézetek együttesen a teljes lakossági piac 500 százalékára rúgó piaci részesedést tűztek ki maguknak középtávú stratégiájukban -- világította meg a nagy ívű banki tervezés veszélyeit Pozsonyi Gábor, a KPMG partnere. Elgondolkodtatónak mondta, hogy a külföldi bankok "fiókjaként" működő társaságok nem tudnak jelentős részt elhódítani a stratégiáját itthon eldöntő piacvezető pénzintézettől.
Pozsonyi szerint a jövőben nem bankárok, hanem értékesítési "eladók" válnak meghatározóvá a piaci szereplőknél. A tömeges lakossági módozatokra építőknek kisszámú ügyfélszegmens figyelembevétele alapján, az egyes ügyfelek adatait, változásait jól ismerve, aprólékosan kimunkált standard üzleti folyamatokkal kell dolgozniuk.
Az aktív ügyfelek 76,4 százalékának egy bankkapcsolata volt, 18,8 százalékuk viszont két, 3,5 százalékuk három, 1,2 százalékuk pedig még ennél is több hitelintézettel állt egyszerre kapcsolatban 2001 júniusában -- sorolta Katona József, a CIB ügyvezető igazgatója. A verseny kiélezettségét jelzi, hogy például a CIB, a Postabank, aCitibank és a Raiffeisen ügyfeleinek 12--17 százaléka vesz igénybe más lakossági banki szolgáltatásokat is.
A lakosság elsősorban számlavezetőjéhez kötődik, megtakarításainál és hiteleinél fordul más pénzintézetekhez. A lakossági e-szolgáltatások aránya még mindig alacsony.
A lakosság hitelfelvételi hajlandósága egyre nő -- vélte Katona. A kölcsönök ára nem elsősorban a piaci versenynek köszönhetően csökken, hanem az állami támogatások és az általános kamatesés miatt lett olcsóbb (az ingatlanfedezetű lakáshitelek díja ezért ment jóval lejjebb, mint a fedezetlen személyi kölcsönöké).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.