Gépjármű-lízingszerződéseknél a lízingbe adó nem írhatja elő ügyfelének, hogy melyik biztosítónál kösse meg a cascót -- hozott jogerős döntést a Fővárosi Bíróság a Magyar Autóklub (MAK) és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség által a Pannon Lízing Rt. elleni perben. Az ítélet értelmében érvénytelen az a szerződési kikötés is, hogy a casco biztosítás a lízing lejártával egyidejűleg automatikusan megszűnik.
Indokolatlan és hátrányos ugyanis a lízingbe vevőkre, hogy egyes biztosítók a befizetett díjak ellenére a szerződés lejártával bekövetkezett esetleges káreseményekért már nem álltak helyt. Fontos, hogy a jogerős bírósági döntés ugynevezett közérdekű kereset nyomán született, így a perindítás napjáig, azaz 2000. április 20-ig teljesített szerződéseket már nem érinti, de kihat az azt követően kötött valamennyi megállapodásra. Tehát az azokban foglalt tisztességtelen szerződési feltétel érvénytelen.
A lízingtársaságok zöme ma már több casco biztosítási lehetőséget kínál az ügyfeleknek, amiből választhatnak -- mondta lapunknak Palotai József, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A társaságok biztosítási brókerrel dolgoznak, akiken keresztül több biztosítótársaság ajánlatát kapják.
A lízingtársaságok amiatt, hogy sok autót biztosítanak egy-egy társaságnál, sokkal kedvezőbb árat tudnak elérni. Előnyös az is, hogy ezek a cascomegállapodások többletbiztosításokat is tartalmaznak. Ha például az ügyfél ittasan vezet, a biztosító -- más esetektől eltérően -- akkor is fizet. (Ez persze nyilvánvalóan a lízingtársaságnak -- amely ilyenkor a kedvezményezett -- az érdeke.)
A lízingszerződés lejártakor azonban értelemszerűen változnak ezek a feltételek. Ezután a biztosító döntheti el, hogy emel-e díjat.
Egyébként a finanszírozás alatt a lízingcégeket a biztosító értesíti, ha az ügyfél nem fizeti a casco díját, tehát a társaság megteheti, hogy az ügyfél helyett addig fizet, amíg a kocsit vissza nem szerzi. A lízingszerződés lejárta után a finanszírozó cég ezt már természetesen nem kívánja megtenni.