Míg azonban a versenytársak egyre kevesebb vámszolgálati helyen vannak jelen, az OTP 26 minifiókban és a 52 banki kirendeltségen várja a vámügyekben eljárni akaró ügyfeleit. Az elmúlt évek növekedésénél ráadásul az idén gyorsabb ütemben bővült ezen a területen az OTP. A pénzintézettel kapcsolatban álló ügyfelek száma ma már közel duplája a tavaly év végi 14 480-nak -- tájékoztatta a Világgazdaságot Ledniczkyné Bárány Erzsébet, a pénzintézet üzletág-igazgatója. A hálózatfejlesztés irányát -- a pénzintézeti vezető szerint -- alapvetően meghatározza majd hazánk uniós csatlakozása. Mivel a csatlakozási tárgyalások jelenlegi állása szerint a schengeni határok hazánk keleti és déli részén húzódnak majd, az OTP komoly reményeket fűz ahhoz, hogy az uniós vámkezelés lebonyolításában is számottevő szerepet játszhatnak majd vámpénztári kirendeltségei.
A vámügyintézésben észlelhető változások mindazonáltal egyre kevésbé igénylik a klasszikus fiókhoz hasonló szolgáltatást. A vámkezelés egyre inkább a szállítmányozási szolgáltatás részévé válik, a speditőrök komplex szolgáltatásaik keretében -- tisztességes jutalék mellett -- az esetek döntő többségében átvállalják a vámügyintézést is. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az ügyfél a szállítmányozási költségek mellett a vámteher összegét is a szállítmányozónak fizeti, aki ezt tovább teljesíti a vámhivatal felé. A vámmal érintett forgalom jelentős része így a speditőröknél koncentrálódik, ami lehetőséget biztosít arra, hogy a vámfizetési/vámfedezet-biztosítási szolgáltatásokat is ide telepítsék.
Az OTP ezt felismerve kezdte el megszervezni automata vámpénztári rendszerét (avr). Ez lényegében nem más, mint a partnerekhez telepített speciális vámkártya-elfogadó terminál, amellyel a banknál vezetett pénzforgalmi számla (vagy vámfizetési célra elkülönített alszámla) elektronikus úton történő terhelésével azonnal olyan, a vámhivatalok által is elfogadott vámfizetési igazoláshoz lehet jutni, amely után az áru szinte azonnal felszabadítható. Az OTP 1999 májusa óta telepíti az avr-terminálokat partnereihez, napjainkban már 52 ilyen állomás üzemel szerte az országban.
Ledniczkyné Bárány Erzsébet szerint ugyanakkor a megnövekedett forgalom mellett aligha várható el a szállítmányozótól, hogy valamennyi partnere vámfizetési/fedezetbiztosítási kötelezettségét teljesíteni tudja. Az avr épp ezért nem csak egy-egy számlához kötött, azon keresztül bármely ügyfél pénzforgalmi számlája elérhető, ha az rendelkezik Vámkártyával, amelyet a bank 1998 óta bocsát ki. Az Európában egyedülálló, kizárólag vámfizetésre felhasználható terméket az exportőr a szállítmányozó partnerének adhatja, aki az avr-en keresztül így nem saját, hanem a megrendelő számlájáról teljesítheti a vámfizetést, ami a későbbi egymás közötti átutalást is szükségtelenné teszi.
A készpénzkímélő kártyás vámfizetési mód egyre jobban terjed: míg az elmúlt évben az OTP-n keresztül futó 87,1 milliárd forintos vámforgalom 38 százaléka bonyolódott le vámkártyával, az idén az első háromnegyed évben a vámkártyás fizetés a 90 milliárdos vámpénztári forgalom 42 százalékát teszi ki.
Mind az avr-ek, mind a vámkártyás fizetések felfutásának újabb lökést adna, ha a vámhivatalok a jövőben -- az elektronikus fizetést/fedezetigazolást automatikusan regisztrálva -- ugyancsak elektronikus úton tudnák megadni az engedélyt az áru felszabadítására. Ez az on-line módszer ugyanis azonnali vámkezelést tenne lehetővé, ami mind a raktározást elkerülő speditőrnek, mind az áruhoz azonnal hozzájutó exportőrnek hasznosabb és olcsóbb lenne. Az állam pedig gyorsan és ellenőrzött módon juthatna hozzá a bevételekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.