A rovat támogatója: Budapesti Értéktőzsde Zrt.
Pénz- és tőkepiac

Megnyílt a balti olajterminál

Vlagyimir Putyin orosz elnök megnyitotta a Finn-öbölben épült orosz olajkikötőt - jelenti az AP. A 455 kilométer hosszú, Kazahsztánból induló balti vezetékrendszer használatával az orosz exportőrök kevesebb árut szállítanak a szovjet utódállamokon keresztül a Baltikumba. A primorszki létesítmény építése 2000 márciusában indult, végleges éves kapacitása 12 millió tonna. Azzal a céllal épült, hogy felváltsa a Szovjetunió 1991-es összeomlásával Oroszország határain kívülre, Litvániához került Ventspils kikötőt.

A primorszki terminál segítségével Oroszország közvetlenül elérheti észak-európai vevőit, s csökken majd függősége az Észtországon, Lettországon és Litvánián keresztüli tranzitútvonalaktól is. Az elkerülő vezeték és a kikötő használata évi 100 millió dollár bevételt és másfél milliárd dollár tranzitdíjbevétel-csökkenést ígér. Első, 500 millió dollárból épült szakaszának üzembe helyezése az orosz kivitel napi 240 ezer hordós növelését teszi lehetővé, ez az eddigihez képest 12 százalékos többlet. Az első tartályhajó 106 ezer tonna olajjal holnap hagyja a kikötőt. A csőrendszer kapacitása a második, 800 millió dollárból építendő szakasz után 18 millió tonna lesz, az évtized későbbi részében. A rendszer teljes hossza ezzel 2700 kilométerre nő. A cső a Tyiman Pecsora térség olaját szállítja a sarkkörön túl lévő kikötőbe, mintegy 160 kilométerre északra Szentpétervártól.

Oroszország, a világ második legnagyobb olajtermelője napi 7,2 millió hordó olajat hoz a felszínre. A napokban állapodott meg az OPEC-kel, hogy - támogatva annak kínálatcsökkentő politikáját - mától napi 150 ezer hordóval kevesebb olajat dob a világpiacra. Azt azonban nem közölte, hogy a kisebb kivitel mennyi ideig marad életben.

Vlagyimir Putyin orosz elnök megnyitotta a Finn-öbölben épült orosz olajkikötőt - jelenti az AP. A 455 kilométer hosszú, Kazahsztánból induló balti vezetékrendszer használatával az orosz exportőrök kevesebb árut szállítanak a szovjet utódállamokon keresztül a Baltikumba. A primorszki létesítmény építése 2000 márciusában indult, végleges éves kapacitása 12 millió tonna. Azzal a céllal épült, hogy felváltsa a Szovjetunió 1991-es összeomlásával Oroszország határain kívülre, Litvániához került Ventspils kikötőt. VG-ÖSSZEFOGLALÓ-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek